Gips, ofarligt??
Hoppas någon härinne har koll på detta!
Vet ni om gips är ofarligt för hela kroppen??

hur menar du? Gips i sig i naturen är inte farligt men får du obränd gips i ögonen så är det inte bra och gips ska inte ätas 
Nej alltså, ja haha, dumt jag uttrycker mig. Jag vill göra en avgjutning av en kroppsdel till min pojkvän i julklapp. Men vill veta om det är ofarligt innan =)
Detta ska inte innebära några problem. Man använder ju gips i sjukvården. Jag känner en kvinna som gjorde en gipsavgjutning på sina bröst och ner till midjan. Det blev väldigt vackert. Frågan är om du ska ha något på huden så att du inte blir irriterad, för gipset ska ju bränna och måste vara en viss tid på huden.
Ja, just det jag tänkte på. En väldigt känslig del jag vill avgjuta nämligen. Tänkte göra en ram runt så det blir en tavla. =o) Men vad kan man ha under gipset då? Allt måste ju synas igenom, alla små detaljer liksom? =)
hittaden en länk

Du måste ha något så gipset inte fastnar, gladpack eller vaselin (mycket) annars kan du få problem. Ibland så får man gjuta i flera delar så man får loss kroppsdelen, så fick jag göra när vi gjorde tösens hand som en lampa.
# 6 - Men om man gör en form av trolldeg så behöver man inte ha kontakt överhuvudtaget med kroppen och gipset.
Fast det är ju frågan om trolldegen är mjuk nog att forma mjuka kroppsdelar……..
Men om man smörjer sig med en fet salva först?
Okej, får skaffa en massa vaselin och ha på innan gipsen då alltså =) Tack för alla bra tips!
# 8 - Det där tror jag är en bra idé!
Lycka till 
Och du- får vi se resultatet?
Vågar jag nog inte visa här, ganska vulgärt. haha =)

#10 visa du vi kan blunda 
Haha aa, får se hur det blir =) Måste införskaffa gips, vaselin, ram och allt först. Spännande är det iaf, och jag tror det kommer bli grymt bra =p
Vad är det bästa limmet att använda? Stenlim? Måste ju verkligen vara något som håller när man ska ha tunga saker som hänger på väggen. För gips är ju ganska tungt =)
Hur har du tänkt hänga upp den?
Har tänkt någon slags ram, eller kanske man skulle köpa en canvasduk och sätta fast den på och måla bakgrunden?
Min väninna hade ingen ram utan hon gjorde hängde upp hela på väggen. För att göra detta så använde hon en tallrikshängare.
Annars fungerar ett två komponents epoxy väldigt bra, dock är gips en av de lättare materialen man kan använda :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Ska du göra det själv? Jag såg på Tv en man i england som gjorde gipsavgjutningar på tjejer ..det verkar vara krångligt om man ska göra det utan hjälp.
Han hade någon blåaktig massa , vet inte vad det var
U R us

Jag har sånt hemma, och kan varmt rekommendera det, det heter alginate och är en hudvänlig massa som man blandar till en gele som stelnar ganska snabbt, 2-3 min. Jag har fått det av en bekant som använt det till 3D gipsavgjutningar på sina spädbarns händer och fötter. Man slipper alltså ha gipset direkt på känslig hud.
På min påse står det Tiranti, sculpture tools, material, equipment
Prova att googla på det.

Man använder alltså alginatet till att göra en form att hälla gipset i. Resultatet blir jättehäftigt. Man ser alla detaljer, hudveck, naglarna på fingrar… och jag kan gissa att det du ska ha det till att det kan bli ett festligt vackert konstverk. Det är lätt att beställa via nätet.
Nu är det lite nära inpå jul, men det kan ju bli en julklapp i efterskott.