Uppdatering av hemsida
Jag jobbade med denna hela dagen igår. Förut så låg bilderna efter varandra så att man fick scrolla neråt för att få se dem, men nu har jag lagt in en klick variant där bilden blir en pop-up.
Har precis visat den inne på Hemsidor men där klagas det på att det inte finns någon slide-show, utan och att det är jobbigt att klicka för att få upp en ny bild.
Allt detta händer på Galleri-sidan.
Tycker ni det är jobbigt att klicka upp en bild, klicka ner den och klicka upp en ny?
Vad tycks annars om hemsidan?
(Jag ska försöka ta reda på hur man lägger in ett kontaktformulär istället för epostlänk)
Javisst ja, här är sidan
Jag är väldigt tacksam för er hjälp eftersom det också påstås att nuförtiden ska allting gå så snabbt och händer det ingenting på en sida, ja då skippar man den.
Så jag ställde frågan där inne och jag ställer den här också.
Vilket har man bäst upplevelse av?
- att se 100 bilder på 20 sekunder
- eller att se 20 bilder på 100 sekunder
Sen tycker jag också att är man intresserad av att titta på vad hemsidan har att erbjuda så stannar man väl tills man har tittat färdigt - eller är jag helt fel på det?
Gilla jag tycker att din hemsida ser fin ut så där
Är man intresserad av konst tror jag nog att man hellre vill se 20 bilder på 100 sekunder än tvärs om. Att klicka upp bilderna tycker jag funkar utmärkt. Ett kontaktformulär vore nog jättebra om du lägger in. På så sätt minskar också risken för spam i din epostlåda. En liten miss hittade jag nu och det är att andra bilden under kvinnliga väsen inte visas när man klickar på den. Sen tror jag att det är bra om du har menyraden uppe synlig även i fliken Om mig. Bra jobbat! 
/Désirée
Jag ska kolla på kontaktformulär, om det finns några koder man kan hämta hem, för jag gillar inte att ha min adress ute så där.
Menyerna ligger på samtliga sidor nu.
ska kolla bilden som inte visas, måste ha skrivit fel i koden
- Tack 
Jo det finns men jag kommer inte ihåg var just nu. Eventuellt kan du hitta något hos webdesignskolan.se Kollade också snabbt igenom alla bilderna i galleriet och alla andra visas som de ska 
Kodar du för hand, eller använder du något färdigt program?
/Désirée
Nu är den inlagd. Det visade sig att jag inte skickat upp den stora bilden, he he 
Jag kodar allting för hand. Utom Javascriptet som styr thumbnails och pop-up. Javascript har jag inte lärt mig.
Ska kolla på den adressen om där finns något.
Jag hittade faktiskt några koder för kontaktformulär. Ska se om jag kan bli klok på dem. Måste nog äta lite lunch först så att hjärncellerna får lite energi.

Jag kommer inte sitta och klicka mig igenom alla bilder, det blir att klick för att öppna ett för att stänga.
# 7 - Vad menar du?
Jag tycker det är mycket bättre som du har det nu. Jag vill ju själv bestämma hur länge jag vill studera bilden.
Mycket fina bilder!
Jag har funderat över en sak. Om du skulle bli ombedd att teckna ett porträtt fast bilden består av en familj på 3 personer, har du då samma pris för det som du tar för ett porträtt(med en person)?
Jag håller själv på med att teckna porträtt på min dotter och hennes sambo och mitt barnbarn och det är en STOR utmaning för mig! Jag tänkte inte ta betalt eller något sånt. Blev mest fundersam hur dem som säljer porträtt tänker med betalningen. Själv tycker jag det krävs bra mycket mer jobb att teckna 3 personer på en teckning än att teckna en person.
# 9 - Tack 
Flera personer på en bild - då hade jag absolut lagt på priset. Det är en utmaning!
Jag fick en beställning en gång på ett porträtt på ett par som skulle vara en bröllopsgåva. Problemet var att det var så litet foto så jag kunde omöjligt se några detaljer, så jag fick helt enkelt avböja.

#8 i galleri där få jag klicka upp varje bild och sen stänga den och som reumatiker så undviker jag att klicka i onödan och där får jag både klicka upp bilden och stänga bilden, då tröttnar mina leder.

Fin sida! Jag gillar ju att klicka upp en bild i nytt fönster och i full storlek, så jag håller inte med med Lorita i detta seende. Men jag är ju inte reumatiker heller så du kanske kan hitta ett script som ger dig möjlighet till ett bildspel?
Att du kodar allt för hand är ett stort +, har du testat adobes dreamweaver? Det är super om man vill få bra överblick på sin hemsida och få den snabbt gjord! Man kan även göra sin layout och framsida i PS och klippa ut alla fönster/knappar och spara = sen exportera dem till DM som frames rakt av, om man nu vill arbeta så. Men det verkar som att det finna lika många sätt att göra hemsidor som det finns människor :)
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!
# 11 - Jag har inte alls haft en tanke på att anpassa min hemsida till rörelsehindrade, eller andra med funktionsnedsättning. Det där borde man kunna lösa med tekniken på hårdvaran och att ersätta klickningen med en tangent istället för med musen.
Det finns ju script där man kan använda sig av slideshow, men där måste man ju klicka i alla fall för att få fram nästa bild.
Så själva klicket är ju svårt att komma ifrån när man sitter vid en dator och surfar.

#13 jag är inte rörelsehindrad bara extra rädd om mina leder
vilket alla bör vara, minimera klick var något dom bankade in i oss när jag läste data.
# 14 - Men då kan du ju skriva ett script som jag kan använda. Ser fram emot detta!
Enola frames ska man helst undvika har jag fått lära mig, det är bättre att köra med CSS istället. Annars ger du många fina tips 
Gilla så duktigt av dig att koda själv, det är det inte många som gör nu för tiden
Onekligen har man bättre kontroll över sin sajt när man kodar själv. När jag hade egen hemsida kodade jag också allt för hand.
/Désirée

#15 Access (VBA) eller C++ 
Lorita, får jag lov att fråga dig hur du opererar här inne på iFokus när du ska läsa inlägg och navigera mellan trådar och sajter.
Klickar du eller använder du någon annan teknik som jag inte är medveten om?

#18 jag klickar 

inlägg borttaget
# 12 - Tack 
Jag jobbar i Frontpage, tycker det fungerar jättebra. Har också ibland jobbat i Homesite men tycker inte det är lika smidigt. Men jag har aldrig provat Dreamweaver.
Jag vill gärna koda själv, gillar att "slita". Själva kodningen håller också hjärnan i bra skick. Men jag ska villigt erkänna att det blev väldigt mycket jobb igår. Jag är ju envis som en gammal åsna och ska ha allting färdigt på en gång, helst igår.
Fördelen med denna kodning är att jag närsomhelst enkelt och lätt kan ändra färger och bakgrunder och får du en helt ny layout. Eller nästan i alla fall :-)
Scriptet som styr pop-up hanteringen har jag inte gjort själv. Har inte lärt mig Javascripting (inte än). Det finns att hämta på nätet.
Jag har lärt mig att koda pop-up i html iofs……… Kanske dags att gå igenom sina lektioner.
Men det får bli en annan dag, just nu är jag trött.
# 20 - Då föreslår jag att du låter bli att vara inne här på denna sajt. För har du inget som har konkret att göra med konstnärskap så kan du vara besserwisser någon annan stans.
Hej då!