Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikett: allmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 4273 ggr
[GunillaR]
0

Hur långt kan konsten gå?

Hur långt kan man som konstnär gå utan att man tar ett steg för långt i sina uttryck?

Det finns många olika sätt att uttrycka sin protest mot samtiden, mot samhället, mot politik och annat. Många väljer fotokonsten, många väljer den digitala konsten och andra väljer de mer traditionella sätten.

Vi har också fått in begreppet "performance", där man i princip kan göra det mesta för att få uppmärksamhet.

Vi kommer också ihåg Muhammed-teckningarna i en dansk tidning, vilka reaktioner som följde.

Ett annat exempel där folk reagerade var Ecce Homo-utställningen.

Listan kan göras lång och vi reagerar olika på hur vi upplever olika konstnärers uttryck.

Jag kommer ihåg för några år sedan att i SVT:s program Kulturnyheterna så presenterade man en konstnärinna som skulle ställa ut i Göteborg. Denna konstnärinna använde döda djur i sin utställning. Hon hade bla a satt katthuvuden och kaninhuvuden på andra objekt, såsom vaser.

Vad säger ni, hur långt kan konsten gå ?

Choklad
0

Nää fy! Inte ha döda djur som konst. Usch vad elakt.Rynkar på näsan

Jag tycker att man ska kunna säga och göra vad man vill inom konsten, så länge man inte kränker någon annan.

Och så tycker jag att man har friheten att säga vad man vill..eller uttrycka sig på vilket sätt man vill, utan då att kränka någon.

U R us

[AnnikaOhlsson]
0

Det var nån utställning med "riktiga människolik" som de dragit bort huden på. Såg några bilder därifrån och jag förstår inte??? Jag förstår allvarligt talat inte? Vad vill man uppnå?

Samma med det du Gilla nämner… kaninhuvud på vasar??? Fruktansvärt!!

[GunillaR]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad säger ni om denna konsten?

[GunillaR]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

eller denna, samma konstnär som ovanstående

[AnnikaOhlsson]
0

Absolut inget som tilltalar mig! Känns förnedrande!

[GunillaR]
0

Tack! Då är det inte mig det är fel på.

Jag tycker nämligen exakt samma sak.

DesK
0

Gilla bilderna du visar här tycker inte jag att man kan kalla för konst. Precis som Choklad säger måste gränsen gå vid att man kränker en viss grupp. Därmed är det heller inte konst att använda delar av döda djur eller människor. Det finns dock ett problem med ordet "kränkande" och det är att vad jag uppfattar som kränkande kanske någon annan inte ser något kränkande i. Jämför muhammedteckningarna i Danmark som väldans många muslimer uppfattade som kränkande, medan de flesta kristna inte såg något kränkande i dem. Som så ofta är det alltså inte helt svart och vitt utan vi måste nog ta ställning tillsammans vad vi kan tänka oss att acceptera som konst här på sajten.

/Désirée

[GunillaR]
0

# 7 - Jag ser inte heller dessa bilder som konst, utan kanske mer som skräckpropaganda. Att om vi inte passar oss så kommer vi bli feta och dumma och sitta och titta på TV dagarna i ända och låta oss programmeras av någon ond makt.

Man måste sannerligen tänka sig för när man ska föra ut sina budskap, på vilet sätt detta ska ske och om det är nödvändigt att någon/något måste offras på vägen.

Choklad
0

Nej usch vilka bilder. Jag tycker att konst ska vara bra för sinnet och göra folk glada.

Kanske mana till eftertänksamhet också och förmedla lite vemod…

Men det är jag det.

U R us

[AnnikaOhlsson]
0

Jag tar åt mig denna sk konst. Därför att jag är en av dessa fetton och jag blir så förbannad och ledsen. Det är liksom accepterat att driva med alla som är feta!

I första exemplet Gilla lämnat så ser man hur de äter Pizza och dricker dricka, i andra glor de på TV.

På nåt sätt är det så självklart att vi som är feta bara sitter och glor på film och stopöpar i oss chokladkaka på chokladkaka och sköljer ner den med cola hela dagarna!!

När jag säger att min fetma är genetiskt (ja, det är konstaterat) så ler folk lite överlägset och tänker "jaså du, det säger du". När jag säger att jag är ute och går en halvtimma varje morgon och/eller en timma varje kväll så ler de fortfarande lika överlägset och tänker "jaså, det tror du?".

Jag råkade kliva in på Mc Donalds en dag med min dotter för att HON skulle få äta, själv skulle jag aldrig drömma om att äta där. Folk tittar med avsmak på mig "Vad gör du här ditt äckliga fetto. Ge dej ut och spring och ät äpplen istället" tycks de tänka.

Jag har t o m fått höra vad jag gör där… Att jag borde äta nyttigare. VARFÖR är det tillåtet att driva med oss? Varför anses vi vara dumma bara för att vi är feta?

TVÅ gånger om året äter jag från McDonalds, bara för att det är gott!!

Då åker min man och handlar hem det… Jag har sagt att jag kommer aldrig sätta min fot på nåt likande ställe igen, han får ta med dottern istället! Max 4 ggr per år får hon McDonaldsmat…

Fan, jag blir så arg att tårarna rinner nu!!

Så jag betackar mig all denna "konst!"

Choklad
0

Jag har också övervikt och jag gillar choklad…tyvärr syns det också Skäms.

Jag brukar göra egna hamburgare. Mycket godare Glad

Och då behöver ingen störa sig på det heller.

U R us

[GunillaR]
0

# 10 - Jag håller med dig i varje ord. Dessa bilder plus en andra starka nidbilder ligger på en annan sajt, där jag bad sajtvärden att ta bort dessa bilder.

Bilderna hade han lagt ut en gång förut, och då bad jag också honom att ta bort dem eftersom de var direkt kränkande. Då tog han bort dem, men inte denna gången.

Det är INTE ok att driva med överviktiga personer! Absolut inte! Dagens samhälle ger signaler till människor att smal definieras som lyckad och fet definieras som misslyckad. Jag har varit smal i större delen av mitt liv och gick upp i vikt 25 kg på ett år, då jag blev sjuk i morbus dercum. Jag märkte direkt på attityden på folk att jag inte längre blev respekterad på samma sätt som då jag var smal.

En sak till - om det hade rört sig om en nidbild med en "mohammed-bild" så hade det blivit liv. Den enda svarta person som det är tillåtet att driva med är USA:s president, men det är inte för att han är svart, utan för han är USA:s president.

Om ni undrar över var bilderna lades ut så finns tråden här.

Emo
0

#10 Jag lånar alltid tidskrifterna Forskning och Framsteg och Illustrerad Vetenskap på biblioteket så därför vet jag inte i vilket av de senaste numren som innehöll en mycket bra artikel om de senaste forskningsrönen beträffande fetma. Jag skulle rekommendera dig att leta upp artikeln, kopiera den och trycka den i nosen på ignoranta människor, som inte har vett att hålla käft.

Bättre att bli arg än ledsen. (anser jag FlörtSkrattande)

Ignorant (=okunnig eller på ren svenska dum)

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Agda
0

Själv såg jag några bilder från en utställning (minst inte vart eller när, men det var några år sedan), konstnären hade kedjat fast en mager hund, som avled efter typ 3 dagar på utställningen (minns inte vilken annan "konst" som konstnären hade på utställningen). Hunden fick varken mat eller vatten, och ingen besökare verkade ha reagerat. Det kallade konstnären konst, och det gjorde mig otroligt ledsen och arg för det var ju inget annat än djurplågeriGråter

Också konstnären som du Gilla nämner i #0, som använde döda djur (visst använde hon möss också har jag för mig?), det tyckte jag bara var äckligt. Skall man använda döda djur i konstsyfte så använd deras pälsar och gör produkter istället.

Och bilderna ovan, där kan jag bara hålla med om att de känns som de har ett förnedrande syfte.

[GunillaR]
0

# 14 - De som sysslar med djurplågeri eller på annat sätt använder döda djur i sin konst…………hur är de beskaffade? Är det enbart för att skapa uppmärksamhet som de gör detta?

Det fanns en performance som blev stoppad, men den ska finnas någonstans på Youtube. Det föreställer akvariefiskar som lades i en matberedare tillsammans med sitt vatten. Själva "konstögonblicket" var när "konstnären" satte på on-knappen och allting blev till en sörjig massa på ett ögonblick. Vidrigt!

Vad gäller konstnären som omnämndes i SVT:s Kulturnyheterna så skrev jag till tv och frågade varför i hela fridens namn de visar något sådant här. Jag fick naturligtvis inget svar……..

Choklad
0

Rynkar på näsannej usch sånt här klarar jag inte av..

det enda som dessa s.k konstnärer ger uttryck för, är sina egna inre problem..

U R us