grund material när man målar med olja
Hejsan!
Jag har varit på jakt efter någonstans där det finns en bunt själar med kunskap innom måleri. Jag har svårt att veta vilka olika tekniker som funkar med varandra. Kan man tex spraya grunden på en canavas duk med sprayfärg för att täcka i helfärgat tex vitt. för att sedan skriva något med tex svart oljefärg ovanpå?
funkar detta eller är det risk för krackelering.
jag letar efter ett enklare/billigare sätt att täcka en stor yta när det är helfärgat.
En grundläggande regel är att lägga torrt i botten och fetare för varje lager. Jag känner inte till hur sprayfärg är beskaffad men eftersom den är så tunn att den går att spraya så tror jag inte den är så fet, men jag vet inte.
När jag grundar en målning så använder jag mig av balsamterpentin i färgen. Detta ger en torr grund. Är du ute efter en riktig kolsvart bakgrund?
Jag använder ofta helt svart, då jag köper billiga ramar på second hand och använder dem så behöver jag måla över motiven och svart är enklare, att måla över med vitt blir nog väldigt svårt. jag brukar använda akryl att måla grunden med när jag ska ha heltäckande svart. har visserligen inte målat med olja på någon av dem ännu.
men om sprayfärg funkar så borde det funka med svart med.
jag tänkte ta sådan färdigspända dukar och göra ordtavlor. och dukarn aär ju vita redan, men det är nog snyggare om man faktiskt lägger en grund. och tänkte då att sprayar jag så blir det jämnt och vitare.
jag har en tavla jag köpt med en upptryckt bild, alltså en helt blank yta att måla på. den känns stum, och troligtvis inte så mottaglig för oljefärgen. tror att vad jag än använder mej av så kommer det krackelera. räcker det att rugga upp ytan lite med sandpapper?
mycket frågor :)
tycker det är så kul att ha hittat hit. ofta har jag fått suget att vilja göra någonting men har blivit hindrad eftersom jag inte vet hur jag ska göra det eller om min ide funkar. och det är svårt att goggla det och jag har int ehaft någon att fråga.
En tumregel är kanske att känna på den sprayade ytan/den målade ytan om den känns glatt, för då finns där säkert lack och då blir det svårt att få färg att fästa.
Jag vet inte hyr akrylfärg beter sig som underlag, men kanske någon annan här inne vet.
Att använda sandpapper och rugga bort blank yta kan vara bra. Tänk dock på att det damm som kommer är kanske inte så nyttigt att inandas, om det är gamla färger som innehåller tungmetaller.
det går utmärkt att ha akrylfärg som underlag på olja. Mager färg som underlag till olja är bra, då krakelerar det inte. Om sprayfärgen är av akryl, så borde det fungera, och om färgen är lack så borde det också fungera. Du borde kunna se hur mycket oljefärg lacken tar åt sig. Pröva dig fram på en liten bit pannå som du inte är rädd om.
En krakelering uppstår väl inte med detsamma? det är väl först efter några år som det sker?
eller är jag helt ute och cyklar nu?
Annars kan det vara snyggt med essa sprickningar också, beroende på tavlans motiv.
U R us
Krackeleringar kan ske snabbt om målningen är utsatt för värme eller sol.
#5 Ok..jag ställer in cykeln..

U R us
och om man vill ha fram intressanta effekter med krackelering så är det bara att plocka fram hårfönen 
hårfönen?
jag har ingen..men kanske skulle kunna skaffa en.
eller önska en i julklapp…
U R us