Göra egen tavelram!
Är det någon här som har gjort egna tavelramar? Jag tänker nu i första hand på ramar till oljemålningar i duk uppspänd på en kilram.
Man måste först ha en list i en profil som täcker in kilramen från sidan sätt.
Man behöver:
- lister
- fyra små vinkeljärn
- geringslåda
- såg
- tavellina med krokar
Man sågar till listerna så att innermåtten blir något mindre än själva tavlan. Man använder geringslådan till att såga hörnen i 45 graders vinkel
Fäst ihop ramarna med vinkeljärnen i hörnen.
Måla, betsa eller vad du nu vill göra med ramen. Passa in tavlan och sätt på krokarna i ramen och sätt på linan.
Vad säger ni? Kan denna teori användas i praktiken?
Japp låter som en bra beskrivning av hur man gör en egen tavelram 
/Désirée

Jag gör ramar till alla mina tavlor, använder bara lister och spik + en sån där vinkelsåg som jag sågar listen med.
Ett tips, om man snickrar sina egna kilramar, är att mäta ut längden med hjälp av tavlan och sen märka varje på insidan så man vet vart de ska efter man målat dem. Blir lätt små variationer på längden när man fäster duken runt, och kilramarna är ju inte alltid helt exakta från början heller…
Har aldrig testat vinkeljärn men det var ett bra tips för det är svårt att få till hörnen, blir lätt glipor. Jag brukar göra så att jag petar in akrylfärg för att fylla ut.
Måla inte ramen med olja, det brukar bli katastrof, färgar av sig och tar evigheter att torka… :)
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!
Jo jag tänkte att man kunde göra så att mäta direkt från tavlan och märka ut.
Det bästa till att måla skulle väl vara någon form av hobbyfärg, skulle jag tro.
Om man inte vill betsa en hemgjord ram kan man välja vanlig enkel snickerifärg som finns som både oljebaserad och akrylatbaserad.
/Désirée
# 4 - Jo det går ju alldeles utmärkt. Tänkte mer på att det är ofta väldigt dyrt och går inte att köpa mindre än 1 liter.
Det kan ju bli väldigt snyggt om man bara målar ett tunnt lager och låter träet suga upp en del av färgen. Det kan ge lite levandekänsla i ramen.
Kvarts- och halvlitersburkar finns hos många färghandlare. Panduro tror jag har ännu mindre burkar för hobbymåleri.
Om man vill lasera är det ofta enklare att använda just lasyrfärg som är mer eller mindre transparent.
/Désirée
# 6 - Det kanske finns mindre burkar nu hos färghandlare, men på Panduro finns det i alla fall små burkar.
Jag tänkte först på om man vill ha ramen i vit färg där man ser träet igenom, det är himla snyggt och lugnar ner gentemot tavlan.
Sen finns där säkert massvis med sätt att få till en snygg ram. Det är nog bara fantasin som kan sätta gränser, och lite kännedom om hur färg beter sig - tror jag