Hur gör man för att få fram strukturer ?
Eller det heter kanske något annat? Jag menar hur gör man för att få fram hur trädets bark ser ut, t.ex, eller hur en sten känns mera "stenig" 

Har ni några knep som ni vill dela med er av?
Det är ju annorlunda hur man i t.ex oljemålnong och akvarell ..eller akryl.
Jg tycker det kan vara svårt att få fram i en blyertsteckning..
U R us
Det här ju tips om struktur i måleriet inte teckning som du kanske egentligen frågade efter, men i alla fall så gjorde jag så här
Själva korgen är en bit väv som min ved kom i (såg direkt att det var användbart till struktur i måleriet. Finns för övrigt också i höstbilden, oktobers vinnarbild)
Sen använder jag kniv. Både höstbilden och den här målningen är målad med kniv, lättare att lägga på och fxa till lite större chok i måleriet. Jag la in den första bilden för där ser man tydligare knivmåleriet på blommorna.
Det var ett litet tips från mig. Väven sitter som berg och det ser jättefint ut i verkligenheten.
Detta var ju väldigt spännande. Själva väven finns alltså där i målningen och ger korgens struktur. (Tankearbete pågår för fullt i min hjärna) 
Här är ett exempel på hur man kan få fram känsla av både vatten, berg och skog. Fotot är mycket dåligt men det ger ändå en liten hint om känslan av struktur.
Det är en bild av en jåkk i en av Lapplands stora nationalparker. Målat av ett foto som sonen med sambo fotade vid en vandring. Tavlan hänger i sonens hem och jag har bett att han ska ta en bättre bild. Nog snackat……..
Om jag ska rita en trädstam eller en sten så blir det dels skuggorna och dels olika hårdheter av penndragen som beskriver hur strukturen ska se ut - eller rättare sagt - upplevas.
Om jag ska gå till måleriet så är det samma princip att jag med skuggor och markeringar av ljus/mörker försöker återge upplevelsen. Här använder jag både kniv och pensel beroende på vad jag vill få fram. Ju längre ifrån objektet betraktas desto oklarare blir min beskrivning av strukturen.
Choklad, blev du klokare av detta svammel?

Jag har otroligt svårt att beskriva i ord vad jag gör med händerna….
Å vad fint! Jag sitter här och njuter av alla fina bilder…
Jag förstår hur ni menar…tack 
Nu ska det göras också 
U R us