Måla utomhus
Har ni någon gång målat era alster utomhus? Undrar om ni har några bra tips om det isåfall?
Jag såg en konstnär på tv n, han målade utomhus..från tidig morgon till sena kvällen och i alla väder.
Och han hade enormt stora pannåer.
U R us
Jag har aldrig tagit med mig målargrejorna utomhus, men har önskat många gånger att göra detta. Det skulle vara en helt underbar upplevelse att ställa sig på plats och måla av det man ser.
Problemet är ju att man kanske vill måla i omgångar om man vill att färgen ska torka emellan. Men hade jag haft en trädgård så ……..
Däremot så har det hänt att jag tagit med mig skissblocket och satt mig ute. Skulle vilja göra detta igen eftersom det är helt underbart att sitta så här och vara inne i det man jobbar med och helt avskärmar sig från omvärlden.
När jag var på semesterresa på Kalymnos (Grekland) så tog jag med mig skissblocket och skissade av en del vyer. Samtidigt så tog jag foto på det hela, och när jag kom hem så förenade jag skiss och foto. Det var kul :-)
jag tycker det är genant att måla av om det kommer någon och vill se vad man gör. Det har hänt mig en gång…men jag vill ändå göra det igen. Tänk att ha modet att sätta sig inne på torget en dag när alla människor går omkring och handlar..och måla av det..

U R us
# 2- Ja det där är ju ett problem, att folk kommer fram och ska glo.
Ha ha, jag kommer osökt att tänka på en gång då jag satt i Kungsparken och skissade på några vackra träd och en fontän. Jag satt på en bänk och använde höger armstöd som ett stöd. Jag hade på mig en kavaj som var uppknäppt. Kavajens högra snibb hängde ner på bänkens sida. Det kom en kvinna med sin hund gåendes. Hunden gick fram och hälsade på mig. Någon som kan gissa vad den gjorde sen?
Jag satt i min lilla trädgård hela sommaren och målade och tecknade. Kändes lite trist att behöva flytta inomhus när det blev kallare.
Jag målar ofta ute på sommaren. Ibland ensam i min trädgård och ibland tillsammans med kollegor på olika ställen. Här i Stockholm målar vi tex i Hagaparken varje år på Bellmansdagen, en massa konstnärer, jättekul.
Målat mycket ute i skärgården, vi brukar vara fler som drar iväg och målar även om vi ofta sitter lite var och en för sig. Känner mig inte störd längre när folk kommer fram utan tvärt om, det är kul och prata med folk som är konstintresserade.
Förrförra året var jag i Indien och ställde ut tillsammans med konstnärer från Sverige och Indien í New Delhi. Vi hade workshop utanför galleriet i Delhi med massor av publik och indisk TV och press som filmade och intervjuade. Lite stressande var det allt men jättekul.
Som fortsättning på berättelsen i #3 så ska jag berätta vad hunden gjorde.
Jo den ställde sig att pinka på bänkens ben och där hängde min kavajsnibb emellan. Det var kvinnan som fick syn på det och kom springande och hojtande. Sen drog vi iväg till fontänen och sköljde av kavajen. Hon var så ledsen och bedrövad och hunden stod bara där och inte alls förstod vad han hade gjort. Så det kan bli 
PS - Jag lämnade in kavajen till kemtvätt efteråt 
Nää, men vilken oförskämd hund! 
Fast lite kul var det …

Just det att hunden inte hade en aning om vad den hade gjort…
U R us
Han skulle ju bara pinka revir. Att jag satt där med kavajen hängandes spelade ju ingen roll ur hund-pinkar-perspektiv. Jo, man kunde faktiskt inte göra annat än skratta.