Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettutställningar
Läst 15281 ggr
[GunillaR]
0

Utställningar - hur gör man?

Jag tänkte att vi kunde ta upp olika tips och frågeställningar om hur man går tillväga vid en utställning.

Hur gör man?

[GunillaR]
0

Vid min första utställning så gick det till så här;

Jag betalade några tusenlappar till galleristen. I detta ingick då ett rum att hänga upp i två veckor, utskick av inbjudan efter en lista, förfriskningar vid vernisage samt skötsel av försäljning. Hon hade tre rum i olika storlek, så därför varierade priset i förhållande till rummet. Jag har för mig att jag betalade 4000 kronor (1996)

Sen tog hon ingen provision för försäljningen.

Hallongrottan
1

Det vanliga är väl att Galleristen tar 30% av försäljningen.

Nu när jag skall vara med på Höstutställningen i Konsthallen här i stan, så kostar det inget och ingen provision på försäljningen

Konsthallen bekostar Vernisasagekort , afficher och annonser och står även för förfriskningar.

Däremot CV om dig själv, om du vill ha det, får man fixa själv.

Det är bra att vara med i en  konstförening. Dom brukar leta upp var man kan ha utställning, och tipsar även andra föreningar vilka förmågor som finns.

Att jag får vara med bland de etablerade konstnärerna beror delvis på att i början av min karriär, blev jag refuserad från amatörutställningen, som då leddes av en viss person här i stan.

Då blev jag inbjuden till den STORA utställningen i stället , och så har det fortsatt…..

Choklad
0

Jag har inte varit med i någon utställning ..förutom att "Galleri småland" en gång köpte en älvtavla av mig på tradera. för 20 kr, men jag fick en 20 a till som extrabonus Flört…sedan hur det gick för bilden vet jag inte, bara att den blev såld.

Jag visste inte ens att alla kunde få göra utställning, trodde att man måste vara etablerad konstnär för det.

Men 4000 är mycket pengar för mig..Förvånad

U R us

[GunillaR]
0

# 3 - Jo 4000 kronor är en förmögenhet för mig. Så detta är helt uteslutet som alternativ igen.

# 2 - Får jag fråga vad det är för storlek på stad som du bor i. För om jag skulle gå till Malmö Konsthall skulle de nog klappa mig på huvudet, ungefär……….

Jag känner inte till några konstföreningar i Malmö, men det kan jag ju ta reda på. (Det finns något som heter Skånes Konstförening) Jag antar att man måste betala in en viss avgift till dem årligen. Men det är det kanske värt om man vill vara med i svängen.

Och jag vill verkligen vara med!!!

enola
0

Ett tips är att fråga runt på bibliotek, har haft flera utställningar på just bibliotek och de brukar även vara gratis och provisions fria. Det är kul också att få en annan publik än galleribesökare, gamla unga och människor som inte ens hade tänk att se på konst kommer dit.

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Emo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att jag började med utställningar berodde på att jag finns på nätet och att jag blev kontaktad av en person från Barnens Museum på Moderna Museet i Taipei. Så min första utställning blev denna:

Jag vågade inte åka dit. De ville att jag skulle komma dit och undervisa barnen i undervisningslokalen där.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
0

Då blev det intressant även för andra att visa upp mina alster, så biblioteket i Bjärnum ville ha en utställning och då fick min man göra en hel del stafflier för att jag skulle få plats med många tavlor.

Emo
0

Då ville biblioteket i Vinslöv också ha en utställning och det var nära jul, så där dekorerade vi med julpynt i fönstren, tavlor på väggarna, figurer i montrarna, pussel i ungdomsrummet, läggspel och bygghjul i barnrummet och satte trollsländor i krukorna.

Emo
0

Det kan vara bra att vara aktiv på olika forum (Hurra för Internet)

Jag blev ombedd att ställa ut i Hörja vägkyrka. Där fanns flera utställare, så platsen var inte så stor.

Choklad
0

Vad fint! Vilka fina figurer! Glad Jag gillar de söta husen allra mest! Kan man verkligen göra detta i pärlor????Förvånad

Tavlorna är jättefina, tänk att få fram detta med pärlor..imponerande!

U R us

Emo
0

Choklad, jadå och vill du ha mönster till de söta husen så finns de med. FlörtGlad Du har väl en färgskrivare?

Jag har också gjort så att jag har gjort tavlor med motiv från orterna där jag ställer ut. Eftersom Choklad gillar duvor, så vill jag visa duvor från Vinslöv.

Det fanns också tavlor med motiv av byggnader i Vinslöv och nära Vinslöv, förutom motiv från Vinslövs museum. Likadant gjorde jag i Bjärnum. Flera tavlor visade upp kända byggnader i Bjärnum och saker från deras museum.

Hallongrottan
0

#4 Jag bor ju inte i en storstad precis. 26.000 är vi väl nu.

Men det gäller att visa vad man kan. Har man dom i garderoben så är  det ju ingen som vet om dom. Vi har här i  komunen (den är stor) även konstrunda i slutet av Maj, och den är välbesökt .  Min sommaratelje 2½ mil från stan fick trots det sammanlagt 27 besökare, och jag fick sälja för 2.700!

jag har i alla fall målat ihop till en ny Overlock symaskin och nu har jag investerat i en ny Laptop.( med pengar från målarmirakelkontot)

Under 5.000 om året räknas som hobbyverksamhet .

Hallongrottan
0

Oj, den bilden var signeradmed mitt blogg-namn!Skäms

[GunillaR]
0

# 12 - Det kanske gäller att ha de rätta kontakterna.

Tyvärr har jag varken sommar- eller vinteratelje. Det blir köket som är min atelje, i ett hyreshus i Malmö. Kanske inte så attraktivt med konstrundebesökare.

För det ska väl inte ha betydelse vilkan social status man har i samhället?

Jag får väl flytta ut till en by på landet då………. Obestämd

[GunillaR]
0

# 7 - Mycket imponerande samling!

Jag blir helt mållös Förvånad Glad

[GunillaR]
0

# 5 - Det där var ett bra förslag!

Eller kanske ett välbesökt café!

Choklad
0

# 11

otroligt att man kan göra detta med pärlor!Förvånad( jag har en skrivare, men den är sönder …)

# 12 Bor du också i Kristianstad kommun? Jag bor i Kristianstad. Kanske du då vet var Yllan finns?

U R us

Choklad
0

jag undrar..kan vem som helst anmäla sig till en konstrunda? är man tvungen att ha en egen atelje`? Obestämd

U R us

Hallongrottan
0

#12 -Nej, det låter med egen atelje, men vi gjorde om Friggeboden just för det tillfället.(sommar huset är min sambos systers)

Här i stan anmäler man sig till konstföreningen, och bet 200:-

Då är man med i desras brochyr, med enklare vägbeskrivning. Sen är det bara att hoppas att det kommer några. Jag sitter själv i lägenheten  (Vi har ett litet arbetsrum) under vinter halvåret och i köket här på landet när Friggan är upptagen av ungdomarna

Jag vet att det är några som har sin atelje i lägenhet. och det går också bra.

#17 nej, jag bor i Nynäshamn.

Choklad
0

# 19

Aha  då förstår jag. Kanske man skulle kolla upp här i denna kommunen då, kanske det fungerar likadant . Är det bara 200 kr  med allt? Så det inte tillkommer merkostnader senare? o jag hade ett stort hus innan som jag hyrde, det hade varit helt perfekt som utställningslokal på sommaren. Nu är det förstört.

U R us

Emo
1

Jag har en permanent utställning i mitt hus på landet.

Den upptar mer än ett rum. 

Där kan jag visa mer än på de tillfälliga utställningarna,

Så ser det ut i ett hörn av rummet:

Ni får gärna komma och titta på allt jag har FlörtGladOskyldig

Choklad
0

Husen är för söta..trollssländorna gillar jag Glad

U R us

Emo
0

Trollsländorna är logotype till Blue Dragonfly, shopen i Barnens Museum i Museum of Modern Art i Taipei, Taiwan.

Det var då jag gjorde trollsländor till blomkrukor också.

Blompinnar

Choklad
0

# 23

Jag vet vad jag ska köpa inom en nära framtid..Tungan utehar bokmärkt sidan..

U R us

babbis1
0

ABF  Sydvästra Skåne bjuder in till en jurybedömd utställning, "Konst i litet format", i Trelleborg i december. Gå in på hemsidan och läs. Alla som vill och vågar är välkomna med sina konstverk.

[GunillaR]
0

# 25 - Har du en länk?

babbis1
0

http://www.abf.se/Distrikt-och-avdelningar/ABF-Skane/ABF-Sydvastra-Skane/Evenemangsguiden/Ovrigt/Utstallning-konst-i-litet-format/

Där står väldigt lite information. Men jag har lite här till alla intresserade. Till alla verksamma konstnärer (efter telefonsamtal fick jag reda på att det betyder: alla som vill och vågar). Oberoende teknik, bildstorleken får vara max A4 (valfri storlek på ram), max 5 verk, skulpturer max storlek 30x30x30 cm, inlämningar 22/11 kl 13-16, 23/11 kl 9-18, skriv namn, pris, titel på verken och upphängningsanordning. Telefon till utställningsansvarig Ingrid Wallin: 0730-596703. Vernissage 4/12 kl 10-14.

[GunillaR]
0

# 27 - Tack för länken :-)

Ja det var ju i litet format, så mina målningar hade inte platsat där. det är ju kul att de har en sådan här utställning. Jag får visst kolla på Malmös ABV avdelning och se vad som händer där.