Fråga om copyright
Jag undrar om man kan sätta sitt copyrightmärke på en tavla (t.ex) och om det gäller som lagligt, utan att man har ansökt om att få copyright?
Det kostar väl en hel del pengar att få detta lagligt?
Så då tänker jag som så att om jag bara sätter mitt märke på en målning, utan att ha ansökt om det på "rätt sätt", kan vem som helst då själa min bild?
U R us
Jag tror att det räcker med att du sätter copyrightmärket på din bild om du ska lägga ut den på nätet. Vissa sätter ju stora vattenstämplar på bilden så att den ska bli omöjlig att använda.
Faktum är att copyright gäller även utan copyrightmärket. I den så kallade Exifdatan kan man se med vilken kamera en bild är tagen och där kan man också lägga in vem som äger bilden. Copyrightmärket fyller alltså ingen annan funktion än att försvåra något för den som vill kopiera ett foto. Det är dock mycket enkelt att ta bort ett sånt märke i ett bildbehandlingsprogram. Proffesionella fotografer sätter sällan ut något copyrightmärke, men de har självklart copyrightskydd på sina bilder. Här är ett exempel:
Jag blev intervjuad och fotograferad av en tidning, tidningen publicerade intervjun med en bild av mig och min hund. Fotografen gav mig tillstånd att använda bilden för privat bruk, men inte att publicera bilden. Däremot fick jag länka till intervjun ifråga och berätta om den. Ofta glömmer vi också bort att även texter har copyrightskydd. Jag kan alltså inte lägga in bilden här på sajten, men självklart kan jag försöka göra en liknande bild, denna måste då avvika väsentligen från orginalbilden för att inte anses som en kopia.
/Désirée
Ok, då förstår jag bättre. 
U R us

Desk har så rätt så, läste det igår när jag gick igenom reglerna för upphovsrätten. :)
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!
Ja men det är ju så krångligt att läsa 
U R us
Här finns mycket intressant information: Bildombudsmannen
Senaste gången (av många) som jag hittade en av mina bilder, som olovligt publicerades på nätet, var när ett stort företag i USA publicerade en av mina bilder för några veckor sedan och jag fick skriva så här för att förklara för dem: "Posting a picture on Internet doesn't give anywho the right to copy it. The laws in your country are like the laws in our country regarding pictures." De fattade och tog genast bort bilden.
Det är (tycker jag) bättre att upplysa folk än att skicka räkning, men det är klart, behövs det faktura för att de ska förstå, så har de valt den vägen.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973