Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettpågående-arbeten
Läst 6208 ggr
[Cheete]
0

W.I.P Sweeney Todd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte lägga in mitt arbete med en tavla jag håller på med.

Motivet är ett porträtt av Johhny Depp som Sweeney Todd (älskar filmen och musikalen!).

Bloggar även om mitt verk, ni får gärna kolla in. Dock vet jag inte hur denna sajt förhåller sej till länkar till privata sidor.

Men men, jag lägger upp bilderna här och vill nån ha länken till bloggen så får ni gärna fråga :)

Första bilden är när jag har skissat dit bilden på duken. Använder mej av rutmönster om nån undrar över rutorna som syns på bilden :P

[Cheete]
0

Andra bilden är en närbild av ovanstående bild :)

Och ja, jag är medveten om vattenstämpeln på bilden. Bilderna är mina och tagna av mej, så det är lugna puckar :)

[Cheete]
0

Här är när jag precis börjat. Försöker dokumentera så mycket som möjligt av målandet allt eftersom det går frammåt :)

[Cheete]
0

Här är samma dag men med mer "progress" ;)

[Cheete]
0

Och här är en dålig bild tagen på kvällen. Mobilkamera utan blixt är inte att rekomendera :P

[Cheete]
0

Dagen efter. Har kommit rätt långt här :)

Linearten tog för övrigt 3 timmar att färdigställa på en fredagkväll :)

[Cheete]
0

Ytterligare en dålig kvällsbild. Fasade här över att jag kaaaaaaanske skulle ställa till det med ansiktet när jag började :P

Men som sagt så har jag inte börjat på ansiktet här, utan här är det skjortan som är målad vit :)

[Cheete]
0

Och så sista bilden jag har för stunden. Visade bilden för en vän och hennes kommentar var: "Hur ska du kunna sova med dom ögonen som stirrar på dej?" Skrattade bara åt det Skrattande

[Cheete]
0

Ni får gärna kommentera btw Glad

[GunillaR]
0

Wow!

Så roligt att du lägger in processen här! Detta vill vi så mera av.

Det märks att du är noggrann och planerande i ditt arbete. Redan på första skissen så såg man vem det skulle föreställa :-)

Och vilja ögon!!! Wow!

Det ska bli mycket spännande att följa detta.

Hur stor är målningen? Jobbar du med akryl eller olja?

Och visst får du lägga in bloggar och länkar.

Kul :-)

[Cheete]
0

Känns roligare att få kommentarer här än att gå och vänta på att nån "upptäcker" min blogg Flört

Hoppades att det skulle synas! :)

Den är 70x50cm och jag använder akrylfärg till den. Fast med tanke på hur stor den är så har den slukat myyyyycket svart och vitt under processens gång Oskyldig

Vad bra! Då lägger jag in bloggen här. Har ju fler projekt på gång som jag även tänker lägga ut här när jag börjat med dom :) Bloggen heter My Arts 'n' CRafts och finns den HÄR :)

[GunillaR]
0

Det är ju ett bra format, 50x70 men samtidigt så tar det ju hårt på färgen. Finns där inget medium för akryl som man kan dryga ut färgen med?

[Cheete]
0

Finns det säkert, men för stunden är det lugnt. All färg är ju inte slut så ingen panik här inte :)

[GunillaR]
0

Sitter nämligen och fnurlar på en artikel om lite materiel……….

[Cheete]
0

Kolla gästboken, Gilla Flört

[Cheete]
0

Tänkte visa en mer högupplöst bild av tavlan :)

[Cheete]
0

Tyvärr är den här suddig men det syns lite ialla fall :)

[Cheete]
0

Detaljbild :)

Här har han inte fått "blänket" i ögat målat ännu :P

[Cheete]
0

Ytterligare en detaljbild, staden i bakgrunden :)

[GunillaR]
0

Snyggt jobbat! Väldigt läckra färger!

[Cheete]
0

Tack Skrattande

DesK
0

Canonfint! Syns tydligt redan i första bilden att det är Johnny Depp Glad

/Désirée

[Cheete]
0

Tackar! :D

[Jeremina]
0

Oj, vilket jobb och va kul att se den växa fram. Tack för att du visade oss…

Det blev mycket bra också, vad du är duktig…Skrattande

Choklad
0

Intressant och roligt att få se hur du har arbetat med målningen..(jag hade inte sovit framför den tavlna med de ögonen)

Jag undrar hur du kunde få rutorna rätt?

U R us

[Cheete]
0

Använde linjal och penna och ritade på bilden jag skulle måla av. Mätte hur stor den var på bredden och längden. Räknade sedan ut hur stora rutorna skulle vara på duken. Fick sen givetvis ta en tumstock för linjalen var ju för kort (30cm räcker ju inte) och ritade sen upp det på samma sätt som jag gjort på bilden :)

Playja
0

Här är det "julafton" för mig att komma in på sajten igen och få följa ännu ett alster under "utvecklingsresan"  Så nice!  Whoohoo <--- (glädjetjut)

Den där målningen kommer bli outstanding när den är klar.. det är jag säker på! Skrattande

Bybo
0

Så roligt att få se hur du går till väga, och även nyttigt för mig. Gillar staden i bakgrunden extra

[Cheete]
0

Kul att jag kunde bidra med "julafton" Skrattande Flört

Alla detaljer måste vara med (enligt mej) Oskyldig

[GunillaR]
0

Nu väntar vi med spänning Tungan ute

[Cheete]
0

Heh, ni får nog snällt vänta Oskyldig
Jag och Sweeney bråkar så det tar liiite längre tid än jag trodde att få färdigt honom :/

[GunillaR]
0

Ahhhh! Mina brukar också bråka, men det gäller att vara envis och inte ge sig Cool

Inkanyezi
0

#1 "Och ja, jag är medveten om vattenstämpeln på bilden. Bilderna är mina och tagna av mej, så det är lugna puckar :)"

Och som man ganska lätt kan se, så är det någon annans verk som du kopierar, så det är ingalunda "lugna puckar". Inte heller har din "vattenstämpel", som inte är en vattenstämpel utan en signatur, någon betydelse i frågan om upphovsrätt. Varje bild har upphovsman och omfattas av upphovsrätt, oavsett hur den är framställd, och utan hänsyn till om "copyright" hävdas eller om den är försedd med signatur. Förlagan till bilderna som du har postat är en filmaffisch, och den är framställd i ett blandförfarande och omfattas av amerikansk copyright.

Visst använder man ofta bilder som förlagor till det man gör, i synnerhet när man lär sig, men jag tycker att det är märkligt att du sätter på en vattenstämpel på dina mobilbilder och anger att alla bilder är dina, när själva motivet som du kopierar inte är din bild.

Det allra minsta man kan begära när det handlar om en kopia är att källan anges, men upphovsrättslagen ställer egentligen högre krav än så. Det verkar finnas klara motiv för att göra en genomgång av upphovsrättslagen på den här sajten. Just med hänvisning till frasen som jag citerade ovan, finns all orsak att sätta sig in i vilka krav upphovsrättslagen ställer.

[Cheete]
0

Vad jag menade med vattenstämpeln är att fotona tagna på tavlan är mina, inte att orginalbilden jag använder är min. Förlåt om jag glömde förtydliga det! Skäms

[GunillaR]
0

Cheete, är detta inte dina verk?

Jag vill ha ett snabbt och uppriktigt svar om hur det förhåller sig. Får jag inget svar innan denna dag är tillända så låser jag tråden.

Playja
0

Skall väl inte lägga mig i men som jag uppfattar det så målar Cheete av en filmposter och har som förlaga. Det är väl där det menas med upphovsrätten  och vattenstämpel i inlägg #32. Eller?

[Cheete]
0

Det är jag som gör målningen. Det #32 pratar om är bilden jag användet som förlaga. Bilderna som är tagna av målningen plus målningen som jag håller på med är mina. Dock är inte orginalbilden det. Det är det han menar. Jag var oklar med vad jag menade i inlägg #1. Förlåt återigen!

Huvudet på spiken, Playja!

[GunillaR]
0

Det är alltså du Cheete som målar av en filmposter. Det finns ju copyright på dessa, så därför skulle jag råda dig att avvika på en del detaljer så att du inte kopierar den utan bara använder den som förlaga.

Cheete, är det du som tagit fotona också?

[Cheete]
0

Har inte tagit med alla detaljer anyway. Har bara tagit med dom jag tyckt var bra och lagt till egna som jag ansåg såg bättre ut. Den är inte helt "avkopierad". Det är bara dom viktigaste detaljerna som jag tagit med, sen har jag valt att köra lite eget.

Ja, jag har tagit fotona med. Skulle aldrig sno nån annans bilder. Förlåt för att jag inte uttryckte mej så att alla förstod!

[GunillaR]
0

# 38 - Bra!

Då hoppas jag att alla frågetecken är utredda.

Jag har också använt bilder på nätet av några kändisar som jag tecknat av och detta tror jag inte är några problem. Går man in på t ex deviantart så finns där massvis med både teckningar och målningar på olika kändisar där man kan se att vederbörande haft en offentlig bild som förlaga.

Om man vill presentera sig själv som en tecknare/målare som avporträtterar så är ju den bästa reklam någon kändis, så att vem som helst kan se likheten och hur man arbetar.

Men att rakt av kopiera foton och posters ska man inte göra för då strider man mot upphovsmannarätten.

Nu väntar vi på nästa bild Flört

[Cheete]
0

Har sett det med på deviantart. Många använder ju där en bild från google på nån kändis och ritar av.

Nästa bild kommer snart. Bråkar fortfarande med Sweeney Skäms

Playja
0

*väntar oxå med spänning*  Skrattande

Inkanyezi
0

#39 Frågetecknen är utredda såtillvida att det handlar om ett plagiat och brott mot upphovsrättslagen. Yttrandet i #37 om att "ändra något" innebär att du tydligen inte förstår upphovsrätten. Det bryter inte mindre mot upphovsrätten att ändra på någon detalj. Verkshöjden finns hos affischen, och det unika med den är kopierat rakt av. Det är till och med beskrivet i tråden att det är kopierat.

Man bör ha lite större respekt för upphovsrätten när man driver ett sånt här forum,

[Cheete]
0

Förlåt då om jag tyckte om orginalbilden och ville måla av den för egen del. Ville faktiskt bara dela med mej av vad jag gör och hur jag gör det! Kan vi släppa det här nu och låta tråden vara? Vi har ju rett ut att jag använder mej av en orginalbild tagen/gjord av en annan och att jag bara har för avsikt att ha målningen för mej själv.

Vill du fortsätta diskutera upphovsrätten med mej så kan du ta det via pm. Den här tråden är ägnad åt målningen jag gör, inte att diskutera upphovsrätten. Vill du fortsätta diskutera på forumet om det hela så får du gärna starta en tråd om upphovsrätt och vad det innebär.

Inkanyezi
0

# 43 Diskussionen om upphovsrätt förs så klart med alla deltagare på forumet, inte bara med dig. Men eftersom du hävdar att bilderna är dina, för att du har knäppt dem med din telefon och satt din signatur på, så kanske du åtminstone är lite intresserad av att veta hur upphovsrätten ska fungera?

Jag kan utan problem lämna den biten. Det är ju inte min upphovsrätt som är kränkt, och inte heller jag som bryter mot upphovsrättsregler.

Men det här forumet heter "Konstnärer i Fokus", och konstnären bakom bilden är fortfarande namnlös. Vet du vem som har gjort den? Eller menar du att det är "konst" att planka en bild rätt av bara för att man använder en annan teknik?

Om jag till exempel tar ett verk av en konstnär och mycket konstfärdigt gör en reproduktion, så nära originalet jag kan komma med tekniken jag har valt, är det då mitt verk? Kan jag sätta dit min signatur (eller vattenstämpel)?

Jag tycker alldeles bestämt att upphovsrättsfrågan inte är oväsentlig när det gäller konst, och jag kan inte se att kopiering av en bild skulle upphöja det man gör till "konst". Jag vet att man kan jobba efter förlaga, men den här förlagan har ju höjd som verk, och det är den man "lånar" när man kopierar den.

Jag har gjort många reproduktioner av konstverk, men aldrig parafraser, postischer eller plagiat. Vanligaste skälet till att jag har blivit ombedd att fotografera konst är att ägaren till verket eller konstnären ville dokumentera det; i konstnärens fall inför försäljning och i ägarens fall försäkring. Jag vet också att det är vanligt att använda förlagor, men regeln när det gäller foton som förlaga är att man alltid frågar om lov innan man gör en kopia av ett verk som är någon annans - i synnerhet när man publicerar det. Här är det visat ett antal gånger under processen att kopiera det, och vi vet fortfarande inte vem konstnären är.

Det finns "konstnärer" som har som modus operandi att använda andras bilder utan att fråga om lov och utan att ens meddela vems verket är. Jag är ganska irriterad över det förfarandet, och jag kväver det gärna i sin linda om jag kan.

Det är helt enkelt inte sjysst att ta någon annans bild och sätta sitt namn på.

Och det är inte konst.

[GunillaR]
0

# 42 - Du får gärna starta en tråd där du diskuterar om upphovsmannarätt.

Det är dock inte förbjudet att måla/rita av en offentlig bild för att ha denna för eget bruk. Skulle farbror polisen börja rycka ut med insatsstyrkor nu för att kolla vad Svensson har på väggarna? Det tror jag inte!

Men om jag är ute efter att sälja dessa teckningar eller målningar, då kan vi börja diskutera upphovsmannarätt.

Men jag ska ta upp denna fråga till iFokus, eftersom detta är en sajt där det visas en förskräckligt massa bilder och kommer även i fortsättningen att göra så!

[Cheete]
0

Jag har aldrig hävdat att orginalbilden på nåt sätt är min! Det enda jag har gjort är att lägga till mitt namn på foton tagna på min version av orginalbilden. Orginalet tillhör DreamWorks Pictures/Warner Bros Pictures. Förlåt mej!

Jag ser inget fel i att jag vill ha en målning av deras orginalbild hängande på min vägg. Speciellt inte med tanke på att jag inte tänker reproducera den och sälja den. Jag vill bara ha den på min vägg i storformat. Och eftersom jag inte tycker om filmaffischer så tyckte jag att en målning av den passade bättre. Men förlåt mej för att jag vill visa upp vad jag gör! Om det ska va så jäkla petnoga varenda gång man skriver nåt om det man gör oavsett om man har en förlaga eller inte. Ja, då håller jag hellre mina målningar och teckningar för mej själv i fortsättningen!

Som Gilla säjer (och som jag påpekade tidigare) så får du gärna starta en tråd om upphovsrätt. Jag startade den här tråden för att visa vad jag gör, inte för att diskutera upphovsrätten! Från och med nu kommer jag bara lägga in bilder på hur fortsättningen går med tavlan. Fortsatta diskutioner om upphovsrätten här i tråden tänker jag inte svara på.

[GunillaR]
0

# 46 - Du ska inte be någon om ursäkt här.

Jag har startat en diskussion med iFokus ledning om detta, eftersom detta är en konstnärssajt och chansen att det kommer fler av samma sort är stor.

Vi vill ju bara visa vad vi jobbar med och det ska vi får lov med, hoppas jag verkligen!

Playja
0

#46…"Ja, då håller jag hellre mina målningar och teckningar för mej själv i fortsättningen!"

Nej! snälla.. gör inte det. Jag väntar förväntansfullt på slutresultatet. Sen om förlagan är från en poster eller från minnet bryr jag mig föga mycket om… tycker din målning är suverän… hittills… och är värd att visas upp!  Skrattande

Choklad
0

Men jag trodde att alla förstod att målningen är avritad från någon annan bild? Hur ska det annars bli? Om inte du cheete har ett enormt minne och kan rita av utan att se föremålet.Cool (om du hade haft Johnny Depp hemma hos dig och fått teckna av honom hade jag blivit väldigt avundsjuk)

Och man får rita av och sedan säga att det är ens bild, men den får inte vara exakt likadan, man kan ändra några detaljer på bilden eller göra sin egen version av den.

Jag tog det inte som att någon ville "stjäla" något…

och jag tror att att det nya nu är att efter tre år så försvinner rätten till den bild eller vad det nu är man har gjort, då upphör ens coyright.

Jag vill se fortsättningen på bilden..

Visst är det viktigt att inte ta andras bilder, men det var inte meningen här, som jag uppfattar det hela.

Kram på er alla!!

U R us

enola
0

Privat bruk

Lagen tillåter att enskilda personer kopierar upphovsrättsligt skyddade verk för privat bruk utan att be upphovsmannen om tillstånd. Privat bruk innebär kopiering för sitt eget, sin närmaste familjs och vänkrets privata bruk.

Så måla på du Cheete! Och till dina närmaste vänner! :D

#49 Copyright läste jag precis håller 70 år efter ens dödsdag! För anonyma verk är skyddet 70 år från offentliggörandet.

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Choklad
0

Hmm kanske de aldrig satte den lagen till verket då? Tur är ju det isåfall…

Har en fråga men jag tror jag tar den i en annan tråd..

U R us