enolas skulpturer
Här kommer några skulpturer jag gjort, varsågoda! :)
Den första heter kung ödla, och han sörjer människornas plundring av moder jord.
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Här är min första rymdtomte jag gjorde och även drömmen som jag fick inspirationen ifrån.
"Tomten kom till mig i en dröm en natt. Den handlade om att jag och 2st kompisar satt ute i skogen på en stock en natt. Vi kollade på stjärnhimmelen när plötsligten av stjärnorna började röra på sig och närmade sig oss. När den var ca 4-5 meter ifrån oss så såg vi att den var stor som en flugsvamp och den landade en bit ifrån oss.
Den såg väldig hi-tech ut, det fäldes ut landningställ, det rykte lite och det lyste ifrån den och ut steg 3st ljusvarelser, dem såg lite ut som streckgubbar. De vandrade runt bakom oss men jag vågade inte följa dem med blicken först, men sen sammlade jag mod och vände mig om.
Men där stod inga lysande streckgubbar utan där stod en rymdtomte. Jag lyfte upp han under armarna och hälsade han välkommen till jorden varpå jag vaknade upp ur drömmen."

De första är av mörk stengodslera.
Men när jag skulpterar hemma så får det bli panduros granitlera. Detta är Depptrollet och han är nog också lite sur på mänskligheten… :)

Jag gör också små miniatyrer av tomten, har snart säkert gjort 100st men har inte koll på räkningen exakt.

Ett av tre träd jag gjorde, de två första jag gjorde liknade mer träd än denna. Har inga bra bilder på dem men ska fixa snart.
Vilka fina skulpturer! Min favorit är nog depptomten, men det kan bero på den spräckliga leran 
/Désirée

Dessa gjorde jag under en lektion med en modell, men jag tog ut svängarna och lekte med formerna lite extra på två av dem.
Fina skulpturer och mina favoriter är rymdtomtarna
Osis att jag inte vann någon av dem när du hade utlottning av en tomte på en annan sajt *ler*
/kram
Mycket vackra skulpturer. Svårt att välja vilken Men Tycker att alla är lite speciella var för sej
Du är en mycket duktig skulptör, fast mest gillar jag tomtarna. De är så gulliga!

Tusen tack, ja tomtarna är speciella för mig med!
#7 Det kanske blir en tomtetävling på denna sajt också i framtiden! ;)
Här kommer lite fler småtomtar :)

enola
Ja.. jag älskar ju dina "rymdtomtisar" som du vet
och hoppas du blir upptäckt på grund av dom vilket kanske inte är en omöjlighet då många som sett dom gillar dessa underbara skulpturer. Fast du e ju duktig i allt det du skapar! 
Hum är jag den enda som gillar depptrollet? Rymdtomtarna är också jättefina, men jag föll som sagt för depptrollet, kan kanske bero på min sinnesstämning just då
Ursäkta jag skrev visst lite tokigt ovan, det ska alltså stå depptrollet och inte depptomten 
/Désirée

#12 …Tack Desk som uppmärksamma mig på "Deppisarna" som jag totalt missat 
Kanske skulle vara bild direkt i inlägget på dom oxå? *s*
UNDERBARA figurer dom med!
Nu fick jag problem.. hmmm nja… jag gillar bägge lika mycket. 

Hihi, tack. Ja tomtarna kommer ta över världen ;)
Konstigt, hade inte klickat i rutan för "visa bild" men jag ser dem endå, klickade i den nu så hoppas den syns i bild :)
#12 Ingen fara! Orden liknar ju varandra rätt mycket, jag säger fel till dem hela tiden också. :D
Men tomtarna har alltid spetsiga huvuden. Lite kul är ju att tomten har en spetsig luva också, vet inte men det kanske ligger nått i min vision jag hade… hmm… 
Enola - vi kan väl ha en tävling här där priset blir en av dina tomtar.
Wow … depptrollen är också bara så … fantastiska 

#15 Ja jag har tänkte lite på det, men det är lite tomt på tomtefronten här hemma så jag ska sätta igång tomteverkstaden :)
#16 Tack tack, det är faktiskt en av mina favoriter också!
Jag tycker väldigt mycket om dina träd (#4),,man ser djur i dem. Jag ser en hjort.
Kung ödla får mig nästan att gråta..
Tomtarna är hemlighetsfulla och mycket kloka.
U R us

#18 hihi tack! :)
Här kommer en till skulptur, har ingen bild på den när den är bränd men det är samma mörka lera som träden och damerna.
Den heter spetälska och min kompis mamma köpte den av mig, gjorde en till liknande men lite mindre och den fick min kompis.

Här är en tomte och ett troll till. Dessa står utställda på ett konstcafé i Danderyd.
# 21 - Åhh vad jag älskar dina troll och tomtar 
Enola dina tomtar och troll är så fina 
/Désirée

Underbara. Diggar särskilt den du gjort med modell och tagit ut i svängarna!
Och ödlan är jättefin!
Dina skulpturer får mig att tänka på inuit skulpturer google sökning på ordet ger detta gillar verkligen din stil! Har själv studerat keramik tills allergi och andra krämpor tvingade mig att sluta
och vi hade en uppgift att göra egna versioner av inuitskulptursstil. Otroligt roligt…Måste se om mamma har kvar av de jag gav henne så kan jag fota och lägga upp…
Hurudan lera använder du? Den mörka alltså, minns inte själv vad den hette, men har använt just sådan där mörk-mörk, mjuk och formbar lera, mycket tung i sig liksom! Inte alls som tex rödlera till känslan, tyngden och strukturen!
Ojoj…av spetälska kommer jag att tänka på orden "att falla handlöst för någon" 

Träden är hlet otroligt vackra! Min sambo som är en naturmänniska blev väldigt imponerad och sa att "dem ger både liv och lugn i ögat":)

#22/23 hihi tack! :D
#24 det är stengodslera, tror det finns lite olika sådana men den jag använde var verkligen "tung" och grovkornig, helt underbar att arbeta med. Känner mig lite felplacerad i denna tid så allt jag gör blir rätt naturinspirerat så det är inte så fel med inuiterna :)
#25 du får tacka din sambo från mig! Träden var verkligen givande att skulptera fram :)
Ujuj…nu blir jag ju sugen på lera meee *fniss* Men du, himla mysig tråd och så härliga skulpturer.
Bäst gillar jag Kung Ödla..den är helt suverän. Och så tycker jag om #6 småtomtarna
Pia
Vilka fina skulpturer! Särskilt mycket gillar jag Spetälska och Kung Ödla.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Tusen tack för de fina kommentarerna!
Har snart gjort klart två troll till och bilder kommer väl så småning om :)
Enola å vad spännande med fler troll från dig!
Ser fram emot att du lägger in bilder på dina nya troll 
/Désirée

Hihi, tack! En liten är klar men sen har jag ett jättretroll som är på gång.