Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikett: materiel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 3477 ggr
DesK
0

Mitt minne av Estoniakatastrofen

Kanske kan dessa minnen inspirera till något konstverk.

Min nu 16-åriga dotter, hennes pappa, jag och några goda vänner beslöt oss för att koppla av med en tur till Helsingfors innan höststormarna. Resan bokades, hundvakt fixades och vi gav oss iväg.
När vi hade installerat oss i våra hytter tog vi oss upp till restauranten och åt en mycket god middag med gott vin därtill. Vi hade en jättetrevlig kväll, men gick ändå och lade oss ganska tidigt. På morgonen bjöds vi på en härlig frukostbuffé, men när vi kom fram till Helsingfors fick vi inte gå iland, eftersom de hade något slags brandövning. Denna tog cirka en timme och var intressant att iaktta på första parkett. Vi fick se en hel del av hur effektivt och proffsigt såväl sjöfolket som helikopterfolket arbetar. Efter cirka en timme fick vi gå iland för att besöka Helsingfors. Jag tog täten med barnvagnen och gick raskt upp till Tempelplatsens kyrka, som har en intressant arkitektur tack vare att den är insprängd i berg. Efter detta tog vi en shoppingtur i stan och en liten fika hann vi också med. Vädret blev alltmer blåsigt ju längre dagen gick.
Tillbaka ombord åt vi ännu en fin middag, men medan vi åt började det gunga alltmer. Våra vänner drog sig tillbaka till sin hytt, men jag och min familj tog en liten tur till baren. Vi språkade med bartendern och jag sa något om att det verkar blåsa upp rejält, bartendern instämde och rekommendrade oss att snart dra oss tillbaka till vår hytt, vilket vi gjorde. Vid denna tid gungade båten kraftigt och min stackars man började bli smått sjösjuk.
Vi la oss i våra kojer med vår dotter mellan oss och försökte somna, men gungandet blev allt värre och efter någon timme började vi ana att något inte stod rätt till. Ytterligare någon timme senare kom det första meddelandet från vår kapten: "Detta är kapten som talar och jag vill meddela alla våra passagerare att vi just nu hjälper annat fartyg i sjönöd. Det finns ingen fara för vårt fartyg" Min man var nu helt likblek och skakis. Jag själv hade min lilla dotter att pyssla med och amma. Strax efter klockan 2 på natten kom det hemska beskedet att M/S Estonia nu hade förlist. Fortfarande gungade och krängde Mariella något alldeles fruktansvärt, detta berodde på att fartyget försökte skapa vindskydd åt dem som låg i vattnet och nu plockades upp. 26 levande människor plockades upp. Tidigt på morgonen behövde jag få mat i mig, så vi tog oss upp till frukostbuffén. Fortfarande låg vi "fel" i vattnet så det gungade kraftigt. Vi var många människor som samlades framför TV-apparaterna. Jag minns särskilt en kvinna som råkade stå precis bredvid mig. Hon grät hejdlöst och vi var flera som lade armarna om henne. Till slut berättade hon att hennes man och några vänner var med på Estonia. Som medmänniska kände jag mig väldigt liten och otillräcklig just då.
Kaptenen på M/S Mariella inbjöd alla ombordvarande till ett informationsmöte innan vi kom tillbaka till Stockholm. Han berättade sakligt och kort om vad som inträffat och vad alla hade gjort. Därmed kändes många av de spekulationer som i så många år fortsatte efter olyckan som närmast dumma.
Idag skänker jag många tankar till alla de människor som på olika sätt drabbades av denna katastrof.  Ytterligare en tanke skänker jag till alla som på olika vis hjälpte till i räddningsaktionen och naturligtvis en extra tanke till manskapet ombord på Mariella som gjorde allt de bara kunde för att vi som befann oss ombord skulle trivas, trots omständigheterna.

För konstnärer kan Estoniakatastrofen tjäna som inspiration dels för kaos, skräck med mera men också för hopp omtanke och kärlek och säkert mycket mer som jag just nu inte tänker på.

/Désirée

Rosenvialens
0

Förstår att minnet efter den natten kommer att finnas kvar,fint skrivet och beskrivet.

Jag minns fortfande exakt,vad jag gjorde tidig morgonen där på,jag var ledig tog hunden med mig och gick längst havet vid en ö.

När jag kom tillbaka var flaggor på halvstång i hela samhället,jag visste inte varför, eller vad som hade hänt.

Men sen fick jag veta,många från samhället hade åkt med just Estonia.

Ingen kan nog förstå hur det verkligen var den natten,bara dom som var med.Jag kan bara tänka mig…

[Spanaren]
0

Desk … jag ryser och fryser och det känns som att jag står bredvid dig på Mariella.

Tack för att du skriver ned dina upplevelser och får mig och andra att tänka sig in på hur det skulle ha varit på Estonia Gråter

Nu kan jag inte måla men jag fick in den rätta känslan med din berättelse … tack Kyss

[GunillaR]
0

Tack för en mycket stark och rörande berättelse.

Jag hade precis kommit hem från två veckor i Grekland och hade egentligen inte landat. Tror det var första eller andra dagen på jobb när jag såg tidningen på bordet med alla dessa bilder på folk som låg i sina röda räddningsflottar.

Ett par år tillbaka hade jag gjort den där resan med Mariella och mina tankar gick dit och man blev lite omskakad. Den resan skedde på spegelblankt vatten och allting var bara så härligt. En mycket vacker höstdag i Helsingfors.

Efterhand så fick man veta att det fanns alltid någon som kände någon som omkommit på Estonia, denna fasansfulla natt.

En målning………….ja, jag fick faktiskt lite inspiration. Jag har en duk som står här på golvet………..

Måste känna in lite mera först.

[GunillaR]
0

Désirée, vilket datum var det? Det var väl 1994?

DesK
0

Ja det var 1994 och det var på natten mellan den 27 och 28 september cirka kvart i 2 som Estonia förliste. Det var därför jag skrev om det igår.

/Désirée

[GunillaR]
0

Ja naturligtvis var det så…………

Jag kan ju tänka att du blir påmind varje år med en sådan stark upplevelse.

Bybo
0

Vill tacka jag med för att du deleger oss om denna katastrof. Blir verkligen berörd av din berättelse.

Jag själv var höggravid. . Hamnade vid  TV:n och såg de första nyhetena om Estonia  :((  kunde inte resa mig, satt och tittade i många timmar.

DesK
0

Min äldsta dotter är född i mitten av mars samma år, det var hon som var med på Mariella. När vi kom hem satt jag också många timmar vid Teven med henne i famnen. Hon själv berättade igår vid maten att hon har något slags ögonblicksminnen från detta. Dels visades det ju mycket bilder av händelsen många år senare på Teve, men min dotter säger bestämt att vad hon minns tydligast är just att hon sitter i mammas trygga famn, medan de hemska bilderna passerar.

#1 Inte ens vi som var så nära kan riktigt förstå det som hände.

#2 Du kan fotografera, det är också ett slags konst.

#3 Det ska bli spännande att se vad du målar.

#7 Att se allt som visades och vara höggravid måste ha varit förfärligt. Det kändes långt in i mitt djupaste inre, där jag var med min då lilla dotter. Som sagt denna händelse bär jag med mig, trots att jag gick helt oskadd ur den.

För mig har den 28 september blivit en dag till eftertanke och många tankar skickar jag till alla som drabbades mer personligen av katastrofen. Jag vill också skänka en tanke till besättningen på Mariella som gjorde ett mycket fint jobb med att se till att vi som var ombord hade det bra.

/Désirée

Bybo
0

#8 Ja, det var förfärligt och samtidigt overkligt. Jag brukade undvika TV:program innehållande våld, katastrofer och liknande, men denna gången var jag som paralyserad.

Jag tror säkert att din dotter minnen stämmer. Jag har ibland funderat på om sonen fått några "men" av att jag kollade på detta hemska.

Kram till dig

Pia