Man tager vad man haver
Jag blev inspirierad av stinas ord i en tråd där hon visar sin tavla.
Tänkte att det kanske är fler som "tager vad man haver" och vill tipsa?
Jag kan tipsa om att man kan ta ett vanigt A4 copieringspapper (t.ex) och måla akrylfärg på det. Sedan när detta torkat kan man måla på detta med oljefärg.
U R us
Härligt choklad precis har man inget hemma så får man ta de man har. Jag var väldigt sugen då att måla. De var det ända som jag hade. Tavlan var en bild som jag inte hade uppe på väggen.
Tack för tipset
En annan grej man kan göra, är att om man har en glasskiva eller liknande, så kan man måla med oljefärg eller akrylfärg på den, ett motiv eller bara en salig röra av färg, och ta ett papper eller en tygbit och sedan lägga det över motivet (innan det hunnit torka, vilket sker ganska snabbt med akryl) och sedan trycker man på pappret/tyget med handen. Då överför man bilden och det kan bli spännande att se hur det blir, speciellt om man har gjort en enda röra av färgerna. Mitt barnbarn gjorde så när han och jag målade en gång, han gjorde jättefina mönster.
Detta kan man ha till scappingpapper och en tavla eller vad man vill.
Jag vet inte, men är man skicklig så kanske man t.om kan göra tryck på kläder på detta viset? En gammal tråkig t-shirt kanske kan gå nytt liv igen? Men jag tor inte att det funkar med oljefärg då, kanske istället man kan ta speciella färger för tyg?
U R us
# 2 - Det ska nog till speciella färger för tyg. De ska ju hålla i tvätten. Men det finns! Jag målade på ett par urblekta örngott en gång, köpte färgerna på Panduro.
Och idén köper jag gärna att kladda ner lite färger och sedan trycka på något. Detta får man nog testa för att få till en bra teknik och så kan man ju kanske till slut trycka på en målarduk 
Choklad vilka roliga idéer
Mina tjejer gjorde några t-shirts och lite annat när det var små. Japp det finns lämpliga färger på Panduro för att måla på tyg. Tror de har så kallad batikfärg också. Nu undrar jag lite försynt: Vad är "Scappingapper" som du nämner i #2?
/Désirée
Ojsan
jag stavade fel där ..scrappingpapper menar jag …det är papper som man har när man scrappar med foton. Man gör en sorts layout på en sida med sådant papper där man limmar på foton..och sedan är det bara att sätta dit flera pappersbitar i olika mönster eller /och så kan man sätta dit knappar, pärlor..och lite vad man har. Finns massor, praktiskt taget oändligt i vad man kan köpa och ha kul med.
Det med att trycka det på en målarduk va en bra ide`…
U R us
Om man vill göra en snabb "färglåda" så kan man ta akvarellpennor eller torrpastellpennor ( eller andra färger som är vattenlösöiga och inte torkar så att de förstörs) och rita cirklar med dem som man fler med färg, tjockt. sedan är det bara att fatta penseln och måla.
U R us