Arbetsmiljö för konstnärer?
I många olika sammanhang talar vi om arbetsmiljön. Exempelvis har det i måleribranschen varit en het fråga vilken typ av färg som är minst hälsovådlig. Man har också kommit fram till att varken de gamla oljebaserade färgerna eller de nyare akrylatfärgerna är helt oskadliga för målaren. Däremot hör man sällan talas om hur arbetsmiljön för konstnärer ser ut.
Nu undrar jag: Hur ser ni på detta? Tänker ni över huvud taget på det, när ni arbetar med era konstverk?
/Désirée
jag kan inte använda de riktiga oljefärgerna, eftersom man måste ha terpentin och annat lösningsmedel till det. Jag får ont i huvudet av de starka dofterna. däremot kan jag gärna lukta på själva färgerna tycekr de luktar gott..utom de gula då..
jag får måla i köket om jag ska måla på staffli, så miljön har jag inte tänkt på , på det viset. Men en alldelses egen atelje`är min stora önskan, men tyvärr ouppnåelig i nuläget.
arbetsmiljön är väl inte diskuterad så mycket eftersom konstnärer ofta arbetar ensamma?
U R us
Det beror ju helt på vad man använder för material. Man ska inte andas in lättflyktiga vätskor såsom terpentin, till exempel. Man ska heller inte lägga trasor indränkta i linolja ligga bland brännbart material som sopor eftersom självantändning mycket lätt kan förekomma.
Vissa av oljefärgerna innehöll tungmetaller förut, men jag tror att där finns vissa bestämmelser om detta nuförtiden. Jag har kollat lite på tuberna med mina färger och det verkar inte som krom eller andra farliga ämnen ingår. Men detta går att gräva vidare i.
Det är också väldigt svårt att skapa några regler för god och säker arbetsmiljö eftersom de flesta av oss inte har någon egen atelje utan vi får skapa våra verk i köket eller i något vanligt rum i bostaden.
Vad gäller akrylfärgerna så vet jag inget om dessa, men det ska väl också gå att ta reda på.
Choklad, det finns vattenlösliga oljefärger numera! Och man behöver inte använda terpentin och linolja eftersom det finns andra målarmedium. Men man måste vara försiktig med användningen även av vissa av dessa.
Färger är kemikalier och man måste vara uppmärksam,
Sen tror jag inte det går att jämföra färger till konstnärsarbeten och färger till inredning och snickerier.
Tänk förr i tiden, då de hade arsenik i färgerna, och de lät småbarn måla med dem
. Det måste ha varit av okunnighet som det skedde.
Och i pigmentet så finns det ju farliga ämnen, beroende på vilken råvara som pigmentet är gjort av.
U R us
Oljefärg är mitt medium men använder aldrig terpentin eller andra lösningsmedel. Använder pensel och kniv och får den struktur jag vill ha utan medium.
Jag märker ibland att det svider på handen om jag får vit färg på den, tror det är zink eller något annan kemikalie i färgen som är farlig. Man kanske skulle ta och titta på innehållet på tuberna.