Gillas skulpturer
Dessa gjorde jag på konstutbildningen. Det var de sista jag gjorde då jag provat olika stilar och gjort de obligatoriska arbetena.
De är gjorda i en grå lera som blir vit efter bränning. Jag har lackerat dem med svart oljefärg plus ett lager Liquin.
Jag gjorde två till som jag hade hemma, men som tyvärr gick sönder i en flytt. Det var två långsmala höga figurer, den ena en katt och den andra en kvinna med barn.
När man skultperar höga figurer så använder man sig av ett stöd i mitten som får sitta tills skulpturen är klar men inte torkat. I mitt fall så var det ett armeringsjärn som satt på en träkloss.
Här kommer första
Otroligt fina Gilla. Ser ut som om de vore gjorda brons eller annat tungt material.
Tack så mycket Lenmor 
De är faktiskt väldigt tunga! Jag skulle inte vilja ha någon av dem på foten om jag skulle råka tappa.
De står nu i min bokhylla och där ska de stå tills de inte finns längre.
Det skulle vara väldigt skoj att testa på skulptur igen, men det kräver ju sin lokal. Inget man gör vid köksbordet.
Nej, det är inget man gör vid köksbordet.
Vi hade ett skulpturblock på konstskolan och där fick vi bland annat skulptera våra egna huvuden. Det var inte lätt. Jag ska fota mitt "verk" när jag kommer hem och lägga in här så ni får se hur jag såg ut för en 10-15 år sedan.. he..he.. 
Vi sitter här med tungorna hängandes och väntar………
Att skulptera från ett block måste vara väldigt svårt, hugaligen!
Hur infogar man en bild, så den syns direkt i inlägget? Har glömt bort hur man gjorde.
Det kan du bara göra om du har iFokus Plus.
Men det finns genvägar.
1. Jag kan lägga in bilden.
2. Man gör en "habrovinkel"
Så här:
lägg in bilden
öppna bilden, högerklicka och "kopiera"
gå till inlägget - redigera inlägg
markera platsen där bilden ska ligga
klistra in.
Voila!
# 8 - Åhhhh ja, nu förstår jag. Jag fick uppfattningen att ni hade fått ett block som ni skulle hugga ut från. Hi hi, så tokigt det kan bli.
Ja, denna skulptur - jag vet hur svårt partiet med munnen är, och att få in ögonens djup……….. och att få ett levande intryck med en icke slät yta.
Jag blir lite tagen av skulpturen. Den känns väldigt levande och jag är nästan 100 procent säker på att den är lik originalet 
Jag lägger mig platt! Så är det!
Tack Gilla, nu har jag plötsligt blivit sugen på att skulptera igen. Skulle vilja göra lite figurer som du har gjort. Gjorde några misslyckade figurer och ägnade tiden åt att göra stora vaser i stället på skulpturblocket i skolan.
Hi hi, jag blev också sugen 
Tror jag måste köpa den där leran på Panduro för att testa!

Ansiktet var verkligen levande, kändes som en 1000årig relic som någon grävt upp ur marken, häftigt!
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!
Fina Gilla och din med lenmor!
# 13 -Tack