Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikett: oljemåleri
Läst 1765 ggr
[GunillaR]
0

Kommer ni ihåg ....

ert första målarskrin.

Mitt allra första var ett skrin med vanliga vattenfärger som alla andra hade i skolan. Sedan köpte mor och far ett skrin med täckande färger, och det var lite häftigt.

När jag var sjutton år köpte jag min första uppsättning oljefärger. Jag målade på en pannå. Tog ett foto från tidningen av en kvinna i ett reklamsammanhang. Använde henne som modell, men gav henne svart hår och mörkbruna ögon. Jag gjorde henne till en zigenerska, med stort runt örhänge och röd klänning med vit krage.

Jag gav målningen till far på fars dag. Han blev så glad för denna att han genast ramade in den. Sen har den fått hänga med, även efter att far dog. Mor ville inte slänga en tavla som far tyckte som mycket om. Många år senare så skämdes jag för den där tavlan när där var folk på besök. Mor hade en del tavlor därhemma och hennes väninnor tyckte alltid det var roligt att komma dit och se vilken tavla som nu hängde där

Sedan träffade jag killar och det blir inte så mycket måla. Jo förresten jag träffade en son till en av Malmös mest kända konstnärer Max Walter Svanberg. Då åkte mitt akvarellskrin fram igen, med de täckande färgerna. Instpiration ;-) Då blev det fantasiprodukter av kvinnor/fåglar, kvinnor med fågelnäbbar, fantasifåglar med långa vingfjädrar. osv

När jag tog tag i måleriet på riktigt var i början av 70-talet. Då började jag med någon blandning av surrealism och rymdfantasier.

Kommer ni ihåg era?

Choklad
0

Ja jag kommer ihåg. Jag fick min första akvarellåda av min far i present. och en målarbok.

Akvarellådan hade jättemånga vattenfärger som var i små fyrkantiga färgaskar. Som jag älskade den lådan. Men tyvärr är den borta nu. Jag har letat om det finns sådana akvarellaskar än, men har bara hittat med ett fåtal fägbehållare.

U R us

Eija
0

Det första jag köpte var faktiskt oljefärgstuber via den där kvällskursen som jag gick i 20 årsåldern…innan dess så var det bara blyertspennor som gällde…..hade ju inte det så bra hemma, så det var det enda jag hade tillgång till via skolan så klart….

Kanske därför som jag gillar att rita mest…Glad, fast i skolan fick man ju måla med vattenfärgerna och det tyckte jag inte om alls..