Ni som kan
Skulle behöva lite råd från dem som kan. Jag köpte en tavla från internet på en målad tavla men den är tryckt på en duk. (Jag trodde tavlan skulle komma redo att sättas upp på väggen, men den kom som en duk på rulle).
Motivet är 90x90 men det är några cm vitt utanför motivet som jag tror ska gömmas undan på nåt sätt.
Men vad för ram ska man ha?
Ska det vara traditionell med glas eller ska det bara vara ram? Nån speciell ram som klämmer fast duken?
Jag googlar men vet inte alls vilket som är bäst och vilket som ser bäst ut för en mer konstnärlig tavla (har bara haft fotokonst från Desinio innan i traditionella ramar med glas framför).
Är det någon som har tips på vad man ska tänka på?
#0: Du kan välja hur du vill att den ska sitta. Spänna upp den på en träram är en vanlig variant när det gäller bilder på duk. En del sätter upp dem så direkt på väggen, medan andra sätter en prydnadsram runt också. Vilket som passar bäst beror bland annat på motivet.
Om du har bilder av den är det lättare att lämna förslag.
Sök på spännram på internet så hittar du flera olika mått. Det skall följa med kilar som man kör in på båda sidor om varje hörn.
Personligen så gillar jag när man inte ser det vita på duken på sidorna utan låter motivet följa med ut.
En spännram kan du enkelt bara balansera på en spik på väggen.
Om du skall ha ram med glas blir det något annat. Du bör då ha reflexfritt glas och det blir rätt dyrt.
#4: Ja, du häftar duken med häftpistol på baksidan på spännramen för snyggast resultat. Sedan spänner du den med kilarna så att duken sitter rakt och jämnt.
Det är enklast om man är två som hjälps åt med det.
Om du sedan vill ha en ram runtom så sätter du spännramen bakom den.
#5: pust vad bökigt det verkar =) och jag som trodde jag köpte en tavla redo att sättas upp.
Svårt även att hitta perfekt storlek på spännramen. Man vill kanske att motivet ska synas från sidan och inte den vita delen… om man inte ska ha ram då. Vilket jag kanske ska ha…
Åh vad jobbigt det blev =) känner på mig att det kommer bli bubbligt och fult…
Ja, att lämna in den kommer att kosta mer än du betalat för den. Du känner inte någon händig person som kan hjälpa dig? Är man två är det betydligt lättare. Någon som har en häftpistol dessutom.
Verkar det för bökigt så - ångervecka?
Eller kolla noga vad det står på hemsidan. Om det inte framgår att den levereras som duk så har du reklamationsrätt. Då skall leverantören stå för returfrakten.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-06-17 01:50 av Pyttelite