Vad målar ni på?
Jag målar med akryl och jag gillar inte att måla på målarduk och när jag målar på papper så blir pappret inte bra..
Kan man måla på något annat material? Jag funderar på trä, någon som testat detta?
Enligt Panduro går det bra att måla med akrylfärg på trä, medan duk och papper är vanligast. De flesta verkar föredra duk eftersom papper suger åt sig färgen mycket.
Du kan väl testa på några olika träliknande material och se om det är något du gillar. Masonitskiva borde fungera samtidigt som det inte blir så tungt att hantera när du är klar.
- Redigerat 2022-05-25 10:12 av Niklas
Är papperet behandlat för att användas med akrylfärg? Jag testat att måla med akryl på Arches papper som är till för olja och tyckte att det fungerade bra, då är det papperet gjort för att fungera med sådana målarmedier.
För målning på trä så brukar man rekommendera att använda gesso som grundering, förmodar att färgen annars kanske kan sjunka in för mycket om man målar direkt på träet.
#0: Var på kurs och vi fick prova att måla på masonit, funkade fint som Niklas trodde i ett annat svar. Grundade med gesso först. Sen finns ju pannå också, men det blir ju ungefär som på duk.
#0. Vi har testat att måla på tapet på kurserna. Funkar jättebra om du har gamla rullar liggandes eller vill du har mindre bitar kan du gå till målaraffärer och fråga om de har gamla tapetprover de skall kasta.
De brukar bli glada av att bli av med dessa prover som de ändå bara kastar.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!