Förfrågningar om vissa konstnärer.
Här tänkte vi att ni som söker efter vem som målat vissa tavlor och annan upplysning om olika konstnärer skulle kunna skriva och efterlysa hjälp.
På detta viset får vi alla dessa förfrågningar i samma tråd!
Glöm inte att fylla i etiketten på era förfrågningar! Det slarvas mycket med det!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2021-11-08 13:57 av Niklas
- Redigerat 2022-01-16 21:16 av Tarotstollan
#1: Tror att det står Else Hagen. Norsk konstnär. Jämför tex med denna.
https://auctionet.com/sv/216002-figurscen-litografi-signerad-och-numrerad-28-360/images#image_1
Hej!
Vi tömmer min morfars lägenhet och hittat en oljemålning med en ordentlig ram men har väldigt svårt att tyda signaturen. Är det nån som har nån idé vem konstnären kan vara?
Jag vet att mormor vann tavlan på 70-80 talet på ett konstlotteri i Arvika, Värmland.
Tacksam för alla idéer :)
Tack,
Helen
Hejsan,
Vi har en tavla, eller en reproduktion, som bara blivit stående efter en flytt. Kan dock inte minnas vem som gjort den. Någon här som har koll?
Tack på förhand

- Redigerat 2022-01-30 17:19 av Tarotstollan
#16: Hej,
Kan det vara ERNA THELANDER, se signaturen på denna tavlan: https://auctionet.com/sv/1827126-olja-pa-duk-signerad/images#image_1
Mvh Runsala
Hej,
Min familj på min mammas sida kommer från Värmland och var bekanta med Selma Lagerlöf och umgicks i hennes kretsar. Det var många konstnärer och många tavlor som min morfar samlat på sig har tyvärr gått förlorade genom åren men den här tavlan är kvar. Den heter Dopingar och är lite ”Zornsk” med glada, nakna flickor.
Jag är så nyfiken på vem konstnären kan vara, är det nån som kan tyda eller känna igen signaturen?
/Max
#25 Visa gärna hela tavlan också
/Désirée
Japp ska jag ordna strax
Vilken fin tavla! 😊 Det kan vara någon som har gått en kurs i att göra eget papper, som sedan har gjort tavlan.
/Désirée
#29: ja de är den…..tänkte hitta namnet på konstnären….då jag tänkt sälja den..
Med vänlig hälsning, Robert
#32 Det är bra att visa hela tavlan också. Sedan räcker det att fråga i den här tråden, därför har jag tagit bort ditt andra inlägg.
/Désirée
#32: jag förstod det så tog bort inlägget ! När jag skrev här
Skånsk gårdsmålning bara på motivet !
#34 Nej, du tog inte bort inlägget, för sånt kan bara vi admins göra. Lägg ut hela bilden. Det finns och fanns massor av gårdsmålare.
/Désirée
#32: Efter en google sökning på namnet så fick jag upp detta.
#36: tack ! Nu vet jag namnet !
#39: Det skulle kunna vara Tedde Rhodin - du behöver visa även visa bilden för bestämning.
Tedde brukade skriva ut sitt förnamn så det är en ren gissning.
Här har du mer information om Tedde:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag tolkar det som Jan Lindkvist
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Det är uppenbarligen en sportförening som delat ut tavlan som pris. Lär finnas tusentals liknande tavlor.
/Désirée
@DesK: Min fråga var inte om det är en unik tavla, utan hjälp att tyda vem konstnären är och vad tavlan heter.
#50. Det finns ingen anledning att vara otrevlig i tonen.
DesK gav en förklaring, det är allt.
@Tarotstollan, jag var absolut inte otrevlig i tonen. Jag bad om hjälp att tyda signatur och namn på tavlan, inte om att få den värderad.
Denna har legat nerpackad i många källare i väldans många år.
Vad kan motivet tänkas heta?
Tror ju att det är en kopia så klart.
Men är det någon som ser bra och förstår vad det står i nedre delen av bilden i det vita fältet?
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#59. Har du någon bild rore? 😉
Detta kan jag tyda
Rich Westall
The Market Girl
Put Money …..
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2024-10-14 14:08 av beem
#62: Tack beem 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼