Konstnärer iFokus

Konstnärer

Läst 322 ggr
Aquila-e
1

Konstfärger/utbudet i konstbutiker

Jag har just börjat med att måla i akvarell i år och jag är lite fundersam gällande utbudet för olika akvarellfärg märken. Jag har ju fått googla en del för att hitta olika märken och har då upptäckt att utbudet är minst sagt ojämn för de olika butikerna och är fundersam över varför det är så?

Tex butik A säljer märkena W&n och Schimincke (men tyvärr bara 15ml tuber) men inga andra akvarellfärg märken.

Butik B säljer W&N och Daniel smith och något annat märke till

Butik C säljer de mesta men dem tar 20-30 kronor dyrare samt väldigt dyr frakt på 50-80 kr osv.

Jag blir så frustrerad, då klart man vill stötta sina lokala konstbutiker, men jag hittar ju ingen butik som har alla märken jag vill testa. Jag vill ju kunna köpa allt från samma butik utan att behöva betala frakt på 50 för ena 80 för den andra osv. Sen klagar dessa butiker på Amazon, men amazon lyckas ju samla allt under ett tak (Jag är dock helt emot Amazon av principskäl, samt svenska amazon är ju ett skämt med sina priser och utbud).

Ett annat problem är att det är så skralt med fina och användbara porslinspaletter samt såna paletter som man kan fylla med tubfärger och låta torka (i porslin). Man ser ju hur fina paletter konstbutiker i tex Usa har, men Svenska konstbutiker verkar lite efter? Eller är det för att kunderna inte efterfrågar sånt?

Kanske jag låter lite gnällig? Man får kanske gilla läget och vänja sig vid att köpa från flera olika butiker även om frakten blir superdyrt? Eller kan man fråga butikerna att ta in märken man är intresserad av osv? Vet inte hur konstbutiker fungerar och hur dem resonerar.

Tarotstollan
0

Ja, det är en djungel där ute med märken och färger.
Jag har ju en Panduro affär här i staden som säljer lite olika märken och sen finns Wahlgrens konst med deras olika märken och även Clas Ohlson har ju ett märke som de säljer.
Jag har också beställt från konstaffärer i Gbg bland annat. Även Adlibris säljer ju färg.

Du kan ju alltid fråga om de kan ta in men skulle tro att efterfrågan styr vad de tar in.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Aquila-e
0

Ja jag förstår, man får nog shoppa runt från olika affärer. Det är bara så märkligt att det inte verkar finnas en enda konstfärgsbutik som har ett tillfredsställande utbud. Antar att det inte är så värst mycket konkurrens mellan dessa butiker? Men märkligt ändå att dem inte försöker bemöda sig för att bättra på sortimentet. Varför skulle man tex inte vilja ha Daniel Smith i sitt sortiment när man ändå säljer Schmincke? Och tex olika porslinspaletter, när man ändå har en konstbutik och säljer flera olika sorters färger/medium. Känns bara märkligt men aja

Tarotstollan
0

Har faktiskt aldrig hört talas om varken Daniel Smith eller Schmincke, får ta och kolla upp dem.

Agda
0

Jag målar/teckningar i flera olika medier så jag har lärt mig att kolla vad butiken har i övrigt när jag ska handla en viss grej. Så då handlar jag antingen så att frakten blir värt det eller (vilket är vanligast) handlar så att jag kommer upp i fraktfritt.

Jag tror inte att porslinspaletter är så populära här i Sverige. Jag själv har en liten blomformad som jag tycker är trevlig, men jag föredrar min plastpalett med plats för 18 färger och stor plats att blanda färger på. Köpte den från Jacksons art i England (före Brexit), och den kostade inte så många tior mer än min blomformade porslinspalett (som gick på ca 100 kr).

Har du kollat zinkvit.se? De har både Daniel Smith, Schmincke och Winsor & Newton akvarellfärger.

Tarotstollan
0

Nej, får kolla upp dem också.

Aquila-e
0

#4: Där ser man angående popularitet, antagligen efterfrågar inte svenska kunder olika konstmaterial lika mycket som i vissa andra länder. För min del (och antagligen för min generation generellt) har socialmedia väldigt stor effekt på vad jag blir sugen på. Man följer olika youtube kanaler med akvarellartister etc, instagramkonton etc där man ser de olika materialen, färgerna etc dessa personer använder så då blir man sugen att själv också pröva just dessa.

Ja zinkvit har jag kollat upp, jag syftar just på dem i mitt exempel C, dem är tyvärr ett av butikerna som tar ca 20-35 kronor extra för Daniel Smith och Schminke färgerna jag har kollat :/

Matton tar tex 100 kr för en Daniel Smith tub. Zinkvit vill ha 135 kr för samma tub av färg, plus frakt på 30kr. Sånt är så himla irriterande.

• Redigerat 2021-10-03 11:16 av Aquila-e
Aquila-e
0

#3: Ojdå, ja dem är ju väldans populära hos akvarellartister för sina färger och kvalitet :)

Agda
0

#6 Porslinspaletterna brukar ju både vara dyra och ta stor plats, såg för något år sedan en youtuber som hade fått sig en stor porslinspalett av en följare. Youtubern hade velat ha den paletten ett tag, men efter att väl ha fått den och börjat använda den så verkade inte vara så bra.

Nu blev jag nyfiken, vilken/vilka färg/er syftar du på då? Av de färger jag kollat på är Zinkvit bara någon krona dyrare än Matton. Plus att Zinkvit har fraktfritt från 499 kr, medan Matton har från 600 kr (under den summan har Matton fast frakt på 59 kr).

Aquila-e
0

#8: Men åå vad dum jag är! Ja såklart, du har rätt! Färgerna har ju olika prisklass, 100 och vissa andra 130 eller 160 beroende på pigment. Hade ju bara skummat igenom i zinkvits lista och missat de med pigmenten. Till mitt försvar, har jag inte haft exakt bra koll på de olika pigmenten från DS då jag är nybörjare:p (får skylla på det:p).

Ja matton var också bäst för mig ändå för att jag kunde slippa frakt (hämta i butik) samt dem har studentrabatt! Men nu har dem ju gått i konkurs visst? Hade helt missat nyheterna om det. Men deras nätsida är fortfarande uppe, dock är fysiska butiken stängd.

• Redigerat 2021-10-03 16:21 av Aquila-e
Tarotstollan
0

Jag trodde Zinkvit var en vit nyans!😀 Visste inte att det fanns en affär som hette så.
Så det märks att man är nybörjare inom konstvärlden.

Agda
0

#9 Misstänkte nästan det ;)

Matton verkar ha fått ny ägare, dock har de inte skrivit någonting om det utan bara tagit bort alla inlägg om konkurs och utförsäljning som de hade på FB. Nätbutiken öppnade igen i september, dock vet jag inte hur de kommer göra med de fysiska butikerna.

#10 Det är inte så lätt att hålla koll på allt, målning känns också som ett område där om man börjar skrapa på ytan så finner man hela tiden nytt att lära sig om :)

Tarotstollan
0

#11. Ja och man vill testa allting, helst samtidigt! 😄