Grundformerna i teckning.
Först vill jag tacka Choklad för detta inspirerande inlägg som tyvärr hade raderats och tyvärr gick det inte att publicera det som det var, utan jag har varit tvungen att kopiera det som gick i tråden.
Grundformerna i teckning.
För er som är intresserade av att börja teckna på ett sådant sätt att man slipper ha en modell att teckna av, kan det vara bra att lära sig grundformerna. Min tanke med denna artikel är att intresserade ska kunna använda den som en "lär dig själv" kurs.
Det finns tre grundformer.
De är:
Cirkel
Fyrkant
Triangel
Och det som skapar dem är linjen.
Linjen är ytterst viktig, för i kombination med din hand så bildar den allt som du vill att den ska göra.
Hjärnan befaller och handen lyder. Är det meningen iallafall. Men ofta blir bilden en helt annan än den vi tänkt oss att skapa.
Men situationen blir annorlunda om du kan grundformerna och hur linjen fungerar. Då kommer handen att lyda hjärnans befallning betydligt lättare.
Vi börjar med linjen.
Allt du behöver är en penna (vilken som helst, bara den fungerar) och ett vanligt papper t.ex ett kopieringspapper A4.
Nu ska du på det första pappret rita mjuka, trevliga och snälla linjer. Bara runda och mysiga i alla olika former.
När du är klar med det första pappret, så tar du ett nytt.
På detta ritar du nu hårda, spetsiga kantiga och vresiga linjer.
Låt dem gärna gå in i varandra. mötas och fylla hela pappret.
Dags för grundformerna.
Teckna dem och försök att få dem så raka och runda som möjligt. Använd inga hjälpmedel som linjal eller annat.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2021-08-02 04:19 av Tarotstollan
När du har tränat på linjen och grundformerna, så är det dags att kombinera dessa till fantasimönster och figurer.
(man blir aldrig klar egentligen med dessa övningar, de är bra att återkomma till ibland när man känner att det behövs)
- Redigerat 2021-08-02 04:23 av Tarotstollan
Nu ..om du har övat och kommit överens med linjen, så är det dags att ta fram ett ritblock. Det kan var hur enkelt som helst, du kan göra din egen lilla ritbok eller så köper du ett billigt barnritblock. Jag brukar ha en bunke med a4 kopieringspapper och en lagom stor bok som stöd när jag tränar på att teckna. Och en penna, en blyerts.
Skippa suddgummit. (förnuvarande)Flört Om du inte är nöjd, så byt blad..men behåll gärna det som du tycker är misslyckat.
Om du håller på och suddar hela tiden så blir det bara jobbigt.)
Sätt dig ner någonstans, och se dig omkring.
Finns det några 4- kanter, cirklar och 3- kanter i din omgivning?
Jag är nästan helt säker på att det åtminstone finns 4kanter.
Teckna av dem..
Nästa moment blir att du ska pröva på att teckna av allt i din omgivning, dvs det som du känner att du vill .
Börja då med enkla ting som stolar, vasar och muggar, t.ex.
Ju mer du tränar, ju mer lär sig ögat och handen att samarbeta.
Nu tror jag att det är dags för "Pinngubben" jag kallar den så, men kärt barn har många namn..
Teckna honom och öva att rita honom (henne) i olika rörelsemoment, tagna ur din egen vardag..
Studera andras rörelsemönster och dina egna…
- Redigerat 2021-08-02 04:25 av Tarotstollan
När du har tränat och känner att du kan denna gubbe nu, så kan du testa att sätta sätta lite "kött på benen" och sedan klä på honom/henne.
Tänk enkelt i alla moment, det är en bra regel för övrigt när det gäller att teckna och måla.
Först de enkla grunderna, sedan varianterna
och detaljerna.
Muggar är bra att börja med, de har en fyrkantig form från sidan och en cirkelform ovanifrån..och en halv cirkel som handtag…
Lägg muggen i alla möjliga vinklar och teckna av den, notera gärna hur skuggan faller också…
(egentligen ska man ta skuggorna senare, men jag tror att det är bra att ha med dem hela tiden)
Är det någon av er som håller på och tränar på grundformerna?
Själv sitter jag emellanåt och ritar utan att ens tänka på det, kul att se kladdet efteråt när man suttit ett bra tag utan att veta vad man ritat!😁