Annons:
Läst 93 ggr
Dagnykatt
2021-07-25 12:05

Rengöra penslar

Hej, vad brukar ni använda för att få bort akrylfärg från era penslar? Brukar mest använda akvarellfärger men har nu fått akrylfärger till födelsedagspresent. Tänkte kolla om det finns något här hemma som jag kan använda, så behöver jag inte gå och köpa något medel.

Annons:
Maria
2021-07-25 13:14
#1

Vatten😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Agda
2021-07-25 14:56
#2

Diskmedel använder jag, vet egentligen inte om man "ska" rengöra med det men det fungerar bra till mina akrylpenslar. Tar en liten klick diskmedel i näven och gnuggar penslarna mot min handflata.

Dagnykatt
2021-07-25 16:49
#3

#1: endast vatten fungerade inte, speciellt inte på de penslar där färgen hunnit torka lite. Tog också diskmedel men jag tyckte färgen blev grynig på penslarna. Tänkte om det kanske skulle fungera med ättiksprit, salt eller liknande.

Tarotstollan
2021-07-25 18:34
#4

Såpa har vi blivit rekommenderade på målar kursen.
Kom bara ihåg att torka av så mycket färg på papper ni bara kan innan ni börjar rengöra med såpa, då färgen stelnar i rören och orsakar stopp. Rörmokarna säger att färgen blir som cement i rören!
Jag brukar ta våta papper flera gånger också innan jag tar såpan det sista och rengör noga.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[EM_L]
2021-07-26 12:31
#5

Pratar aldrig riktigt här eftersom jag är mer av en tecknare men har börjat med akryl. Iallafall, något som jag gör själv och många andra jag vet gör det är att ha två glas med vatten. Ett är smutsvatten och det andra är renvatten.

När du inte använder penseln en längre stund så sätter du helt enkelt den i renvattnet. Det gör så att färgen inte torkar och när man tvättar av färgen senare med bara ljummet/nästan varmt vatten en stund så försvinner färgen. Såklart blir ju vita akryl penslar färgade och man kan inte tvätta av ALLT.

Dagnykatt
2021-07-26 22:03
#6

Tack för tipsen! Fick mycket nyttig information här!

Annons:
Upp till toppen
Annons: