Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettakvarellmåleri
Läst 16137 ggr
Shawy
0

Hårspray på teckningar

Jag har läst någonstans att någon använde hårspray på sina teckningar så att inte blyertsen skulle svärta ner. Är det någon här som gör det? Är det någon speciell hårspray eller nåt annat man ska tänka på i så fall?

[GunillaR]
1

Jag har också läst detta men aldrig testat det. Just nu använder jag Beckers fixativ och denna fungerar ju bra.

Hårspray kan säkert fungera. Sprayen får ju inte ställa till det utan den ska ju enbart lägga sig om en hinna. Men det kan ju vara värt att testa.

Fast jag skulle nog inte använda en dyr hårspray Flört

Shawy
0

Ja ok. Jag har aldrig tänkt på att man kan behandla sina blyertsteckningar förrän nu. Jag kanske kollar upp Beckers fixativ också.

[GunillaR]
0

Flört

Freja15
0

Jag har testat hårspray många gånger och det funkar hur bra som helst! Dessutom blir det mycket billigare Skrattande Ingen speciell sort krävs. Men man kanske inte behöver den som ska ge styvast frisyr…haha

[GunillaR]
0

#  4 - Men då skulle man kunna testa detta i fortsättningen. Burkarna med fixering kostar ju en slant, och kan man få tag på en billig hårspray, så varför inte? Huvudsaken att det fungerar Glad

Choklad
1

Vilket bara tips..

Man kan ha gelatin också. Men det får man pensla på och det tycker jag verkar krångligt.

U R us

[GunillaR]
0

Fördelen med sprayen är ju att man inte behöver röra vid arbetet, så gelatin skulle jag nog inte ge mig på. Såvida man inte kan hälla det i en sprayflaska förståss……

Erdiz
1

problemet med hårspray är den frätande lukten. 
Det finns inte många hårsprayer som är luktfria. Fixativ är ju någorlunda luktfritt ialla fall eller lukten sitter inte i så länge.
Dock vet jag inget om hur hårspray reagerar på papper o blyerts/kol.
Men de låter ju som att det ska funka.

[GunillaR]
0

Jag tänkte att jag skulle testa med dels blyerts och dels kol på ritpapper. Det behöver ju bara vara lite streck och skuggningar. Jag använder ju själv hårspray, så jag har det hemma. Man kan ju göra en kludd, dela den på mitten och spraya hårspray på den ena och fixativ på den andra.

Rapport kommer givetvis Flört

Erdiz
0

#9 låter bra, väntar på rapporten :D

[GunillaR]
1

Härmed rapporteras att hårspray och fixativ är precis lika bra.Glad

Hårsprayen luktar lite starkare men det försvinner snabbt. Man kan ju stå på balkongen eller framför ett öppet fönster när man sprayar.

Kom dock ihåg att lägga ner bilden så att det inte blir något oönskat rinn!

SannaHolmgren
1

Jag har "som nya" teckningar som jag sprayat hårspray på för över 15 år sen. Ingen skillnad i bildkvalitet som jag inte sprayat alls eller de som jag använt fixativ på.

Choklad
1

här är en som ska inköpa hårspray..Glad

U R us

Lillyblossom
0

Min syster använde alltid hårspray på sina målningar/bilder med oljekritor. Ett tips…

minda
0

Jag brukade förut använda hårspray, men tycker att det inte är bra numer. Tror det beror på märke mest säkert!

Ett litet minus för hårsprayen är att jag upplever den som kladdigare, även efter lång tids torkande. Och i viss mån tycker jag den förvränger valörer mer än fixativ, och det med tiden uppstår (om jag ser på mina blyertsgrejer från år 2000,) vissa färgförändringar…

Men, där igen, tror nog  att det mest beror på märke!

Skrattande

[GunillaR]
0

# 15 - Ja det där måste man ju också tänka på, att lacken inte gulnar eller mörknar. Då är man kanske tryggare med fixativ.

Men om man ska använda det vid skissering på duk och sedan måla över så spelar det ju ingen roll.

minda
0

Exakt Glad

Men till teckningar just så kan man kanske satsa lite extra om man vill få dem att hålla i längden… ack om jag mindes vilken hårspray jag hade då jag sprayade en av mina bästa pastell-teckningar där runt -01, den är nämligen lika vit som den var då…

Mikersson
0

Jag har använt hårspray när jag var konst elever. Jag sänkte den med alkohol och det fungerade när jag tecknade med kol.

Johan Bombassar
1

jag har inte läst alla inlägg så någon har kanske redan hissat varningsflagg för att använda något annat än fixativ för att ''låsa'' kol- blyerts- och pastellteckningar'' Om man gillar bilden så bör man också behandla den oå bästa sätt, dvs med fixativ. Det finns en risk för att hårspray gulnar eller på annat sätt förändras över tid, vilket ju är synd. Fixativ är ganska dyrt men drygt. Passa också på att köpa UV spray som skyddar dina bilder mot solens mycket skadliga påverkan. UV strålning är bildkonstens värsta fiende och med UV spray kan man slippa rama in med dyrt UV glas. LYCKA TILL!