Pris på småtavlor
Hej!
Jag ska stå på en slags loppis/marknad på Söndag med en kompis och sälja lite konst som jag har gjort bl.a. Dock vet jag inte alls hur jag ska prissätta? Vad kan man ta i marknadssammanhang, med tanke på att bilderna inte har passepartout eller ram osv.
Allt är i vattenfärg. Jag har några bilder som är i A4 som är som "porträtt" typ, och de har passepartout och de har jag lagt mycket tid på.
Men sedan har jag några bilder som är snäppet mindre än A5 och med motiv på staden jag bor i, också i vattenfärg men en lite mer simpel stil typ.
Jag tänker att jag också ska ge med kuvert eller liknande att bära bilderna i, vi kommer ha en duk och har fixat swishskyltar och annat som ser lite "proffsigt" ut för att det ska presenteras bra.
Men ja? Jag är generellt otroligt dålig på att prissätta min egen konst. Jag känner att det är jobbigt att ta ett pris som inte är otroligt lågt för att jag inte är någon egenföretagande konstnär och inte känner att det jag gör är bra nog - och då är det så svårt att värdera vad som är rimligt och inte?
Hur mycket skulle man betala för ett typ handgjort vykort på akvarellpapper, med motiv föreställande staden man bor i? Målgruppen lär vara något äldre, kanske någon barnfamilj.
Hur mycket skulle man också ta för ett större porträtt, med mycket mer detaljer och väljobbade skuggor men som kanske inte riktigt är riktade mot just den "publiken" egentligen?
Jag tycker också att det är svårt. På konst.se kan du kolla vad de tar. Det lägsta priset man får ta på den sidan är 500kr. Lycka till och hoppas du säljer👏