Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettakrylmåleri
Läst 4059 ggr
veronicamaria
1

Akryl nybörjare

Hej! 

Har tagit upp målande, är verkligen grön på detta men tycker det är jättekul! :) Just nu målar jag med akryl, men skulle behöva lite tips. Har läst att man ska grunda duken, men fattar inte riktigt om det behövs något speciellt eller om det räcker med vit färg? Eller om det ens behövs. Försöker också hitta vart det är billigast att köpa material? 

På panduro har de skaffat något som heter acrylic marker för text osv (som en markeringspenna) finns det något annat att använda? Bara en vanlig markeringspenna till exempel, eller en extra tunn pensel (fast tycker aldrig texten blir bra med pensel). Undrar också vad jag ska använda för "övningspapper", blir dyrt i längden att bara måla på canvastavlor. Går det bra med skissblock eller blir det helt katastrof? :P 

Förlåt om det är lite dumma frågor :) Jag har letat i forumet men hittar inte riktigt, så länka gärna om det redan finns en sån här tråd :) :) TACK! :)

Tarotstollan
0

Jag fick tips av en konstnär att använda akvarellpapper och börja måla på. Det är lite tjockare och suger upp lite vätska.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

din Atelje
2

När man pratar om att grunda, kan det vara två olika saker man syftar på:

1. Att måla underlaget med gesso (kan förenklat förklaras som lim med lite krita i…) Om du köper en canvas som redan är uppspänd på ram är den oftast redan grundad 2-3 gånger (om det står "primed" så är den grundad) Då behöver du inte grunda - det är redan klart. Du kan börja måla direkt!
  2. Att måla hela canvasen med en väldigt utspädd akrylfärg (exempelvis 1 del gul occra utspädd med 2 delar vatten) för att undvika att kritvita prickar lyser igenom när tavlan är färdig.

Jag köper "skissmaterial" på LIDL eller Dollarstore. En medelstor (30x40 cm) canvas på Dollarstore kostar ca 20 kr. Galet billigt och ingen vidare kvalitet, men det är betydligt bättre än att försöka måla på papper, tycker jag. ;-)

På LIDL säljer de ibland "ritblock" med canvasduk. 20 ark med A4 eller 10 ark med A3 kostar 50 kr. Jättebra för att skissa och testa nya idéer.

När du målar med akryl kan du egentligen måla på vad som helst, bara det inte "suger" för mycket… Om underlaget "suger" gör det att akrylfärgen torkar ÄNNU snabbare och det blir lite svårjobbat.

Personligen tycker jag att det är *jättesvårt* att måla på papper - duk är absolut att föredra eftersom färgen beter sig på ett helt annat sätt beroende på underlaget… ;-) (Bör dock tillägga att jag jobbar med färgen direkt ur tuben, jag späder inte ut den med vatten annat än när jag grundar)

För att lyckas "skriva" med en vanlig pensel, är det så klart bra att använda en riktigt smal pensel. För att det ska funka, är det en fördel om du blandar ut färgen med lite vatten (max 30% vatten) eller lite matt medium. Det gör färgen mer lättjobbad när du använde en smal pensel. Mindre risk att färgen klumpar sig. Om jag var du skulle jag blanda med vatten ;-)