Rengöring av oljemålning
Jag har några tavlor som jag fick efter mina föräldrars död. Den ena har min pappa målat och den andra har en granne målat. De har inget värde tror jag men ett stort affektionsvärde för mig och min bror. nu håller jag på att rengöra dem och undrar var ni tycker om de tekniker jag använder. Jag vet att man helst ska lämna in tavlorna för rengöring men har inte råd med det.
Båda tavlorna har jag rengjort med bomullstops och saliv. Den tavlan som min pappa målat blev jättefin, jag fick bort smutsen med saliven. Min andra tavla fick jag också bort smuts med saliv men jag ser att den fernissan som ligger över är gulnad, himlen ser gul och grå ut, på några ställen där fernissa inte finns är himlen blå.
Nu har jag börjat rengöra den med t-röd sprit och tops, efter tips från min bror som jobbar inom renovering av 1700 tals miljöer. Det funkar utmärkt, jag får bort fernissan utan att färgen lossnar, det blåa i himlen framträder. Sedan funderar jag på att fernissa om den med konstnärsfernissa när jag rengjort den klart.
Skulle vara roligt att få lite reaktioner och tips, kanske gör jag helt fel. Jag målar inte själv med oljefärger så jag är ute helt på okänd mark.
Ingen som har en åsikt? Eller kanske aktiviteten på det här forumet är dött?