Hjälp med gräs!
Detta är mitt första inlägg här, men har kikat och kollat in lite då & då på olika trådar. Jag har ritat av en bild på min katt och blev ganska nöjd med ansiktet osv. Men så kommer jag till bakrunden och gräset, då ser det ut som bara en endaste röra! Katten ser nästan lite fastklistrad på en grön bakrund tycker jag. Samt att det högra örat inte ser så ta ut för mina vita pennor ville inte fästa så han fick inga öronhår vilket jag blev less på. Kan ni ge mig några tips på hur jag kan ordna till det lite? Jag är 14 år och har inte målat jätte länge så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med de olika teknikerna. Jag har använt mig av akvarellfärg / blyerts / vanliga färgpennor på katten. :) Hoppas att ni har några bra tips! :) (Har postat samma inlägg på teckning.ifokus.se)
Jag tycker att katten är fin, men gräset framför tycker jag blir för rakt och "penselaktigt". (Dålig på ätt förklara)…
Du kanske skulle kunna ha något i bakgrunden längst upp på bilden, kanske buskar eller något, så att det inte bara är grönt? Då blir det liksom bara en grön bakgrund, skulle jag tro.
Annars tycker jag den är jättefin, så tummen upp!
//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner
åga ge mer skugga (åt det mörka hållet) åt gräset. Gräs som är närmast dig och möts av ljuset är ljusare. Så kanske lite mörkare just runt/under katten osv. Dvs nyansera gräset mer. Var inte rädd att låta något strå överlappa katten tror jag. :) Tycker du har tänkt helt rätt med att det är mer strån framför och sen blir "blurrigare" och sen helt grönt längst bak (där grässtråna blir mindre tydliga).
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag skulle vilja tunna ut grässtråna lite, då gräs är väldigt tunnt. Gärna lite på sned. Det är jättebra att du har gjort några strån lite mörka och andra ljusare. Annars var den jättefin!
#3 Precis! Det var det jag menade med att "penselaktigt" xD
Jag hade varit nöjd med tavlan i alla fall, den är jättefin och man ser verkligen att katten njuter av att sola på gräsmattan. Ibland kan det vara fint med "bara en grön bakgrund" för då blir det fokus på katten, tycker jag :)
//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner