Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikett: allmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 2573 ggr
Urhasten
0

Konstnärliga utbildningar

God eftermiddag kära konstnärer och vänner!

Jag vill vara i god tid med att förbereda mig för att söka in till olika konstnärliga utbildningar i hela Sverige, men jag undrar om ni kanske har någon speciell erfarenhet av någon konstnärlig utbildning? 

Själv har jag precis tagit studenten 2013 och känner mig nu redo att söka in till olika utbildningar inom den traditionella konsten för att utvecklas som konstnär. Jag vill hitta en bra och högkvalitativ grundläggande konstnärlig utbildningsom ger behörighet att söka vidare till konsthögskolor som sådan. Heltid, 1-3 år, hela Sverige.

Vet ni någon? Går ni en utbildning just nu? :)

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Jinaum
0

Du har ju konstfack i stockholm. Sedan har du flera olika utbildningar i Göteborg som ska vara riktigt bra.

Urhasten
0

#1 Jaså! Men hur är det med Konstfack i Stockholm, vet du något mer om någon av utbildningarna? :)

[luneri]
0

HDK i Göteborg har flera olika konstnärliga utbildningar och är en väldigt attraktiv skola. Sedan finns det förberedande konstskola om man har som syfte att söka vidare till högskolan senare, men även konstkurser ska finnas på folkhögskolor har jag fått höra.

Urhasten
0

#3 Intressant! Har Göteborgs konstutbildning förberedande för senare högskolestudier?

[luneri]
0

Det är vad jag hört i alla fall. kollade upp sidan, men det verkar vara en bra skola http://www.gbgkonstskola.se/english/elever/elever.asp 

Det är många som söker just till konsthögskolor och då är det bra att gå en konstförberedande utbildning, många som går på konsthögskolor går den vägen (som jag hört iaf). Men jag tror också det finns de som kommer in direkt på konsthögskolan också så jag hoppas inte att jag skrämmer dig :/ Fördelen med förberedande är förmodligen att det ger förberedande kunskaper som är bra att ha när man söker inför konsthögskolan sedan. 

Mitt tips är att du söker till konstförberedande, men även till konsthögskolor. Till konsthögskolorna kommer du få göra arbetsprover. Det kan också vara en erfarenhet och du vet lite vad som förväntas av dig om du inte skulle komma in detta året. Det kan säkert underlätta när du söker vid nästa tillfälle:) 

Jag är från Göteborg så det är bara i Göteborgstrakterna jag har koll på, kanske det finns andra utbildningar på anda ställen också?

Urhasten
0

#5 Mycket bra svar! Tack! Jag ska verkligen kika runt lite. Det känns som att det kommer bli främst konstutbildning i GBG-stad i alla fall. 

Har du någon aning om ifall det krävs någon speciellt behörighet för att komma in på konstutbildningen? För jag har nämligen inte läst Ma B eller Eng B alls…

[luneri]
0

Hmm, det vet jag inte riktigt. men när det gäller högskolan krävs det att du har godkänt i alla gymnasiegemensamma ämnen. Om du gått ett högskoleförberedande gymnasieprogram och fått godkänt i allt så ska det inte vara några problem :) sådana program är exempelvis estetiska programmet, samhällsprogrammet och natur m.m. 

Men maila till skolan och hör vad de har för behörighetskrav :)

Urhasten
0

#7 Jag har godkänt i alla ämnen, men det är det att jag inte läste Ma eller Eng B i gymnasiet. Jag mejlade till skolan och frågade, men de länkade till en informationssida som jag faktiskt inte förstod så jäkla mycket av. 

Fick detta till svar "Grundläggande behörighet avser i korthet att du har slutförd gymnasieutbildning. Du kan läsa mer om detta på Studera.nu. http://www.studera.nu/omstudier/omstudier/grundlaggandebehorighettillgrundniva.5.28308bac1321d2b50a580004005.html" 

Får jag tolka det behöver jag egentligen bara ha 2500p (vilket jag har) för att kunna söka och komma in.

Urhasten
0

Examen har jag, samt godkänt i Sv och Eng. Dock har jag "bara" Sv A, -B, -C, Eng A, men inte Eng B. Alltså har jag grundläggande behörighet? Haha, nu frågar jag dig som att du SKA veta, men menar inte så.

RickardL
0

Hej

Vill du ha en utbildning med focus på teknik inom oljemåleri och teckning, kolla in The Florence Academy of Art i göteborg eller i Florence.

Där gick jag, fantastisk skola i den kategorin.

http://www.florenceacademyofart.com/

Urhasten
0

#10 Jag ska titta. Tack så jättemycket! 😃

RickardL
0

Och om du har några frågor om skolan så bara fråga på här eller via mejl: r.ljungkvist@hotmail.com

Urhasten
0

Nu vill jag återkomma om ny fakta! :)

Jag läste vidare gällande vad grundläggande behörighet omfattas av och ser ju att jag har en speciell rubrik. Jag gick det gamla systemet 2010-2013, vilket innebär att jag kommer undan utan att läsa upp några ämnen. Ifall jag vill söka in till GBG konstutbildning. Det är skönt. Jag ska kolla hur Konstfacket i Stockholm ser ut.

_K_
1

Jag tror du ska satsa på förberedande skolor innan du ger dig på att söka ngn högskola.  Det brukar vara rätt många hundra sökande till 10-12 platser på högskolorna.

När det gäller förberedande skolor skulle jag tipsa om konstskolan i Munka Ljungby, den har bra rykte. Även Gerlesborgsskolorna. Sedan tror jag att Göteborgs konstskola är bra likaså KV.

Flodmark
0

Jag går på Kävesta folkhögskola med inriktning konst och form. Trivs jättebra och lärarna är toppen :D
Det ligger dock inte i Göteborg utan en liten bit utanför Örebro.

Kika in på min blogg!