Vad skissar ni med?
Jag har börjat måla lite i olja för att prova mig fram. Skissade då upp med blyerts för att ha något att gå efter. Men jag ser rätt snabbt att oljan smetar ut blyertsen. ( mkt ljus/vit oljefärg). Denna gången spelar det ingen roll då det bara är ett test. Men vad använder man? Mvh
Skissar med oljefärgen direkt på underlaget. Brukar ha en referensbild som jag utgår ifrån och kör sen på frihand med resten. Om har tillgång till det så kan du ju annars använda nån akrylfärg och skissa upp med innan du börjar med oljan. Eller om du vill använda blyerts så kan du ha på akrylfärg ovan på den och sen köra med olja 🙂
In vestigiis lupi...
Tack så mycket för svaret 😊 Här ska det provas
Hej.
Jag brukar blanda till en grundfärg och spä ut den ordentligt, sen smeta ut den över hela duken med en trasa tunnt. Sen skissar jag med samma färg och sen suddar"gnuggar" med en trasa vilket ochså tar fram ljusa toner.
Då slipper man ha den irriterande vita ytan/duken som lite förstör valörtänket.
Gjorde så här
http://slamdanc3r.deviantart.com/art/Life-size-arm-study-370113768
Jag brukar skissa med kol och sedan fyller i linjerna med väldigt uttunnad färg varav jag slår av kolet med en trasa så att bara färgen är kvar men inte kolet. Hittills har det fungerat alldeles utmärkt. Använd gärna en ganska mörk färg. Ovanpå det lägger du komplementfärgerna till det motiv du målar, fortfarande tunt. Först nästa lager använder du färgerna du faktiskt ska använda. Om du är obekant med komplementfärgerna så kan du googla på färgcirkeln. Jag tycker det gör skillnad. Också många lager. Börja tunt och gå sedan tjockare och tjockare.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här