Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 14212 ggr
mumsa
1

måla av bilder

mera frågor :-) när jag ska rita /måla så letar jag ibland motiven från nätet , hur ok är det att använda bilderna som finns ? många är ju "skyddade" men mina avbildningar blir ju sällan exakta som dom jag målar av, men man har ju "snott " en del av iden , är detta ok ?

tardisen
1

Jag tycker det är helt okej, man måste ju få inspirationen från någonstans :)

mumsa
2

ja men det verkar lite klurigt det där .. läste nu något gammalt inlägg om en som ville måla ett Disney motiv och sälja vidare och det fick man inte , så då undrar jag om jag får sälja någon av mina tavlor , eftersom det flesta är lite "tagna" måste få inspiration , har dålig fantasi själv

tardisen
1

hmm.. Jadu, jag köpte en Elsa målning av någon på instagram, ingen verkar vara så noga med det längre :)

mumsa
0

ja och gäller det också om man målar av foton? finns ju mängder av bilder , vykort mm står det alltid om dom är skyddade? dum tanke men jag tänkte tex på Lasse Åbergs  Musse Pigg tavlor , men han har väl förmodligen  avtal ? men ändå svårt att veta vad gränsen går för när det är tillåtet eller inte

CamillaS
0

Sätter ett avtryck här då jag också är intresserad av svaret på denna fråga. 🙂

Odd
4

Det är väldigt svårt att säga vad som bryter mot copyright lagen eller inte när man målar av något (enligt mig i alla fall, någon annan kanske har listat ut vad som är rätt och fel)

Alla konstnärer använder sig av olika sorters referenser när de tecknar/målar, men oftast försöker de använda sig av sin egen stil när de målar av och göra tavlan till "sin egen". Jag tror att det har mycket att göra med hur lik din egen bild blir orginalet och om du har stulit konceptet eller målat av motivet.

Jag kan inte förklara det på ett bättre sätt, men om man använder de här bilderna som exempel:

Den här teckningen skulle kunna falla inom copyright lagen eftersom jag har målat av ögat så likt som jag kunde men jag här även stulit konceptet (inte ändrat på placeringen, lagt till/tagit bort något) Hade det varit någon annan som hade tagit bilden hade jag kanske lagligt sett kunnat sälja teckningen, men moraliskt sett hade det varit fel och det hade inte gett mig ett bra rykte som konstnär.

Spetsflickan by wriiist

Orginalbild av Spetsflickan

Cat by wriiist

Länk till orginalbilden av Felicia Långström

De här två tycker jag själv är väldigt svår att bestämma om de bryter mot copyright lagen eller inte. Jag har ritat av konceptet och motiven, men jag har ändå gjort själva teckningarna till något annat. Det är i såna här situationer som jag tycker att det är bra att ha pratat med fotograferna i förväg, att måla av en bild är aldrig olagligt men att sälja vidare är, har man då diskuterat med fotograferna och frågat om det är ok att sälja målningar/teckningar inspirerade av deras motiv behöver man aldrig oroa sig.

Orginalbild av akeli

Här har jag använt mig av Akeli's tiger som referens för att måla ett lejon, jag har följt hennes former på huvudet men jag har inte målat av själva bilden, så jag har inte kopierat bilden alltså skulle jag kunna sälja den här tavlan utan att bryta några lagar eller moraliska regler.

Men det här är bara vad jag tycker, så jag skulle gärna vilja ha er åsikt på om det är rätt eller inte?

Just när det gäller stora företag som Disney, Pixar o.s.v vet jag faktiskt inte vad som gäller, eftersom man ser ju kopior överallt, men jag tvivlar på att det är lagligt. Kanske har de ändrat enstaka detaljer för att det ska bli "unikt".

Men när det gäller foton tycker jag alltid att det är bäst att fråga fotografen om du har tillåtelse att måla av deras bilder och sälja vidare om de inte redan har skrivna regler på deras hemsidor. Många tycker att det är helt okej eftersom det är bra gratis reklam för dem.

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Sara FE
0

Det är inte okej att använda någon annans bild som förlaga, eller att kopiera av den, om man inte har fått tillstånd från upphovsmannen. Det finns en hel del historier och rättsliga procedurer att läsa om gällande detta, ifall man googlar lite. Själv hade jag antagligen blivit vansinnig och direkt kontaktat BUS, om jag fått reda på att någon hade kopierat mina verk och publicerat och/eller sålt dem. ;)

mumsa
0

intressant och svårt ! detta är nog jättevanligt och nog inte så vanligt att folk blir dömda , men jag förstår även att man vill ha rätten att behålla sina alster för sig själv :-) , undra hur vanligt det är att någon kontaktar konstnären ifråga ?? om jag som ett exempel målar av en hund låt säga labrador så måste det vara omöjligt att bli fälld även om det är exakt , därför att en labrador ser ut som den gör (i regel ;-) ) tog bara ett exempel , ett öga är ett öga ( skiljer sig förvisso ? ) men det måste vara ganska omöjligt att fastsälla exakt vems och att man tagit just från den bilden som kanske var skyddad ? .. ja detta är en svår sak :-)

mumsa
1

# 6 tack för svaret odd !! och fina bilder !  har du dom skyddade eller är det bara att måla av ? ;-) hur gör man det isåfall  , får dom skyddade ??

Odd
0

#9 Tack så mycket, alla mina fotografier på min hemsida är fria att använda som referenser för teckningar/målningar och jag har inget emot om ni säljer vidare vad ni har skapat. Det hade varit snällt om ni länkar tillbaka till mig eller orginalbilden på något sätt, men det är inget måste 🙂

Mina tavlor och teckningar är däremot inte fria att använda hur som helst, några är motiv av andra människors fotografier som jag har fått tillåtelse att använda mig av, så målar ni av mina bilder målar ni av deras. Så länge ni bara använder dem för att öva och inte säljer vad ni ritar/målar är det inga problem, men om ni lägger upp resultaten på hemsidor måste ni länka tillbaka till orginalbilden.

Att använda dem som inspiration för att lära sig teknik eller stil utan att kopiera motivet rakt av är helt fritt 😃

http://wriiist.deviantart.com/

Tyvärr så finns det inget 100% säkert sätt att skydda sina bilder på, det bästa man kan göra är att signera dem med sitt namn och/eller hemsida så om andra stjäl dem och laddar upp dem på andra hemsidor kan andra ändå se att det är du som har gjort den (gratis reklam \o/) Om man får reda på att någon har stulit ens bilder eller reproducerat dem/redigerat dem på något sätt utan tillåtelse kan man göra en anmälan och få skadestånd (heter det skadestånd när det gäller stöld?)

Jinaum
1

Disney och pixar har oftast inte bara copyright på karaktärer utan även trademark. Om man säljer produkter med deras trademark (tex musse) kan man få ett brev om cease to exsist krav, alltså att ta bort det omedelbart och sluta eller bli stämd och punga ut pengar. Det är vanligare än man tror.
Dock för eget privat bruk får man, men inte sälja vidare.

Om man vill ha bilder som är CC creative common så kan man gå in på flckr. De har en flick som heter commons. Den går att nyttja på detta sätt. Samma sak med deviantart och de resources. Dock står användar villkoren skaparen har under bilden eller så.

Oftast får de användas till referenser eller stock. So länge det inte säljs i komercielt syfte, det varierar.

CC eller C beräknas alla bilder under automatiskt om jag minns rätt. Så vida du inte har ett skrivet avtal om annat. Du bestämmer vilken form den har. Orörd eller ok att mixtra med efter dina noter.
Dock är det bra att skriva ett c på det och stämpel på vem ägaren av bilden är. Idagens läge där deviantart är så poppis är det även lämpligt att skriva sin deviant id där så man kan bli kontaktad om någon önskar att lägga upp bilder på tex en blogg eller vad nu folk får för sig.

mumsa
0

Odd ! har du gjort hästen på länken till Deviantart !? såååå sjukt snygg !! det är på den sidan jag hittat mycket som jag vill måla , mycket fint kan man finna där , men alltså är dom flesta skyddade där då ? om man målar / ritar av och skriver från vems original det är från är det ok då eller måste man alltid ta kontakt med konstnären ? kan tänka mig att det kanske inte alltid är så lätt , en stor konstnär kanske inte har "tid att svara en amatör som en annan ;-) ursäkta alla frågorna , men det blev så intressant detta :-)

mumsa
0

oj vad jag är tjatig ! har varit inne på Deviantart en snabbsväng och jag kan inte se om dom är skyddade dom bilderna jag snabbt kollade igenom ? klickade upp konstnärens namn men hittade iaf inget , såg att en del var märkta med namn och då kanske det är samma sak som skyddad?

Jinaum
2

#12 om du söker på deviantart finns det filter för stock & resources. Hittar du bilder du gillar så har "konstnären" skrivit hur de får användas. http://www.deviantart.com/resources/
Allt där får nyttjas utefter skaparens krav.

På deviantart brukar de flesta vara nöjda så länge de är omnämnda, länkade och gärna också att man skriver till dem "du jag använde din bild här".
Så länge de har skrivit att du får använda den och hur så är det bara att rita på.

Sedan om det är något vanligt i den vanliga deviantart kategorin man hittar kan man alltid fråga den konstnären om man får lov att använda den som referens för det är sjyst.

I Sverige har man copyright på allt man gör från och det man skapat det. Det finns INGA fria bilder så länge inte konstnären säger att det är det eller sätter CC på dem.
Allt du gör, allt du skapar har DU copyright på. Om någon skulle gå emot detta kan man tydligen fakturera dem för detta. Då de effektivt tagit din konst och stulit. En del nöjer sig med att anmäla.

mumsa
0

TACK snälla ni för svaren! ! alla vackra motiv tex hästarna i deviantart gissar jag på att konstnären målat av det mesta från fotografier ? och då är alltså den ursprunglige fotografen tillfrågad om detta ? börjar  fundera på hur jag ska fortsätta min målning , har för dålig fantasi för att hitta på HELT egna ;-) , jag har ingen hemsida men en utställning kan kanske bli aktuell :-)

aneri
1

Men det finns ju hur många gratis bilarkiv som helst på nätet. Googla på gratis bilder, grais bildarkiv, gratis bildbanker.  det finns även på facebook.

Lycka till med letandet 🙂

mumsa
0

Det har jag ju inte gjort .. tack för tipset !! :-)

Odd
0

#16 Det är inte garanterat att bilder som finns på s.k gratis bildbanker inte är stulna från någon annanstans, så det är alltid bäst att få reda på vem som har fotat bilden innan man använder sig av den. Märker man att bilden är stulen är det ju dessutom bäst om man kan kontakta orginal ägaren om det.

Inkanyezi
2

Upphovsrättslagen är ganska tydlig med att man inte får mångfaldiga verk utan upphovsmannens tillstånd, och det gäller alla bilder utan något som helst undantag, och helt oavsett om de är märkta på något sätt.

Om man alltså inte hittar någon märkning, så är det inte fritt fram, utan tvärtom, man får inte mångfaldiga och publicera. Däremot får man göra enstaka exemplar för privat bruk eller ge till nära bekanta.

Det betyder att ALLA bilder som du hittar, var det vara må, är skyddade av upphovsrättslagen. Alla utan undantag. Bara om det finns en tydlig angivelse att man får använda bilden, så får den användas på sådant sätt som anges i licensen.

Det är alltså fritt fram att måla av bilder, så länge du gör det för ditt eget bruk. Att lägga upp dem på nätet är mer tveksamt, och det finns rättsfall där sådant bruk har bedömts göra intrång i upphovsrätten, även om man tycker att det är privat vad man visar på exempelvis Facebook eller I Fokus.

Sedan är det en bedömningsfråga i hur hög grad man har gjort ett självständigt verk, när man använder någon annans verk som inspiration.

Salmela
0

Lasse Åberg fick ju iden från Disney och hans tavlor blev skända.

http://minnasalmela.bloggsport.com - Min blogg på svenska och finska

Urhasten
4

När jag tecknar ser jag alltid till att ta det säkra före det osäkra. Har man otur att ha använt "fel" bild som referens kan en faktura ligga i brevlådan. Personligen tycker jag att man ska vara tacksam om det inte gör det och referensbildens ägare tänker "Skit samma"/inte upptäcker stölden. För mig är det viktigt att respektera varandras egendomar och inte ta något för givet, inte ens för att någon stolt fotograf eller dylikt vill visa sina prestationer genom nätet. Det är trots allt ett mäktigt sätt att komma ut och bli upptäckt. 

När jag bestämmer mig för att måla och teckna med hjälp av referensbilder är jag otroligt noggrann med att den bilden jag använder är gratis eller ber om tillstånd. Antingen använder jag gratisbilden och sparar länkadressen någonstans i arkivet i datorn för att kunna hävda sitt tillstånd eller så tar jag kontakt med materialägaren för att få ett muntligt/skriftligt godkännande. Det är inte jobbigare än vad man gör det. Mejla runt och sök, för det är människan otroligt skicklig på. Speciellt i Google som är en sökmotor. Detta är otroligt viktigt och jag själv är faktiskt trött på i dagsläget hur människor tar för givet att ingen bryr sig eller annan ursäkt för att begå ett brott på det viset.

Jag förstår att alla ser på bildstölder olika, men det är svenska lagar som gäller och en värdering kring moral och etik spelar faktiskt ingen större roll.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

aneri
4

Om du vet vad du vill teckna eller måla så är i alla fall den mest tillfredställande  lösningen att fotografera själv och lägga upp ett bildmagasin i datorn. För det mesta är det roligare att teckna det som man själv har fotat. Du har då större känsla och förståelse för motivet.

Jag vet inte om jag ger dig ett fel råd här, förlåt i så fall. Men jag menar att man går fel väg om man förlitar sig på det som andra har gjort. det är bättre att lära sig den rätta vägen, dvs  att själv vara skaparen hela vägen. Det ger störst tillfredställelse och man vet då att man inte har stulit någons annan idé eller skapelse.

Skulle man av någon händelse ramla över en bild som man inte kan slita sig ifrån, då vänder man sig av hela sitt hjärta till ägaren och frågar om man får använda den eller köpa rättigheten att teckna av den.

Nu vet jag ju inte vilka bilder du söker. Du kanske menar foton av färdiga teckningar eller målningar. I så fall så finns det ju massor av tutorials  på nätet, de är ju  menade att användas.

Denna kommentar har tagits bort.
mumsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

man kan undra hur många som fått någon faktura pga "kopiering" ? undrar om man alltid kan hitta varifrån fotot kommer ifrån , tex om man tar en bild ur en tidning .. det här ämnet är rätt intressant , pratade med några kollegor och ingen hade tänkt på det här , "alla" "tar" bilder alltifrån stickbeskrivningar som också är skyddade mm , filmer ,musik mm ja det är nog många som tar det för "givet" att hämta det som ligger ute på nätet , Jag får väl  inte sälja en bild som den här då , eftersom den är avmålad , men det skulle ju kunna vara så att jag själv tagit kortet som är väldigt likt ett kort som någon annan tagit?  det måste vara självklart i vissa fall att se om bilden är kopierad , men desto svårare i andra … att själv börja ta egna kort är väl en bra ide , men jag genar gärna om jag får ;-) tack för alla intressanta svar !! :-) härligt när man får så många svar !!

mumsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har en annan bild , den är avritad från ett privat foto men skulle ju säkert kunna likna någon bild som redan finns ? :-) och inte vet jag hur man vänder bilderna !! :/

Urhasten
2

#25 Det är liksom ingen gissningslek, om du har ett eget fotografi eller på något sätt kan hävda dig för att ha tillstånd/äger material så är det ju ingen snack om saken och vid eventuell anmälan från någon som försöker anmäla dig kan du direkt avsluta fighten genom att presentera dina rättigheter.

mumsa
1

ok ;-) ska tänka mig för nu när jag kommit igång med målandet igen , tog bara lite lusten ifrån att man ska krångla med att först leta bilder ( måste måla det jag verkligen vill ;-) sen leta vem som äger bilden och försöka få kontakt med denne , men men rätt ska väl vara rätt :-)

mumsa
0

undrar om det fritt att lägga ut från Adobe Photoshop ? var in på Deviantart nu och hittade fina bilder ur Disneys motiv !? undrar hur man törs lägga ut på det viset ?? fina med def "tagna"

askan
1

Sen får man väl måla precis vad man vill så länge man inte säljer det, ställer ut det eller lägger ut det på nätet/liknande. För eget bruk, så att säga.

Lorita
0

#29 helt riktigt och man får inte ge bort bilden heller

Jag tycker inte det är konst om man tar någon annans motiv, då blir det ju ett plagiat och inte konst 

Måla av bilder kan man göra i studie syfte men man kan inte kalla det för konst.

Men man kan använda bilder som en slags referens där man tex ser proportioner på ett lejon och får en uppfattning om hur lejonen rör sig en för studie för att skapa en egen bild.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Urhasten
0

Kan meddela att jag precis har fått tillstånd att använda ett helt arkiv hos en fotograf, som jag då kontaktade på FB. Det jag menar är att om man visar fram fötterna, berättar vad man gör och varför man vill ha tillståndet till materialet för materialägaren (som i det här fallet, foton) och tydligt pekar på vad man menar, är det i väldigt SÄLLAN man får ett nej. 

Nu beror det på vem man hör av sig till och i vilket syfte man vill använda deras material, men jag får väldigt sällan ett nej. Skulle man få ett nej är det bara för en att mejla vidare. Det är faktiskt VÄLDIGT roligt att ge sig ut för det är minst sagt en djungel av godis. Det är ett sätt att marknadsföra sig dessutom, om man satsar på att komma ut och bli synlig för en mer globalvärld.

mumsa
1

tänkte mig inte för då jag la upp min bild av Robbie Williams , den får väl inte läggas upp på den här sidan heller !? så ni sajtvärder får gärna plocka bort den om ni tycker att det blev fel , jag har ingen aning vem som ursprungligen tagit det fotot :-( , tittade runt efter lite bilder och hittade flera som jag tyckte om , men dom låg på någons blogg tex , och jag gissar på att personerna i fråga bara tagit någon bild från nätet någonstans , så att hitta den som från början tagit , målat eller äger bilden kan vara ganska svårt ( och varför måste jag fastna för just dom bilderna !?? ) :-) tack för hjälpen alla !

Lorita
0

#32 jag kommer inte ta bort den bilden för jag ser detta mer som ett utbildningsform och jag hoppas ingen sprider bilden vidare i sin tur. 

Kanske lite grått sätt att se det på men ibland behöver man ju få kritik på övningsbilder också 😎

mumsa
0

ingen som vet # 28 ? tycker jag hittar mycket Disney lite överallt som folk gör / säljer ,hur klarar dom sig undan ,kan vem som helst anmäla att någon kopierat något eller är det bara den ursprunglige upphovsmannen som kan göra en anmälan ?

Inkanyezi
1

Upphovsrättsbrott leder inte till allmänt åtal. Man får själv dra det till domstol om man inte kan komma till en uppgörelse med den som har gjort intrång.

Så det är Disney som får söka efter intrång och försöka få kompensation om deras figurer används av andra. Nu är flera av de här figurerna varumärkesskyddade, vilket i en del avseenden ger större möjlighet att agera.

mumsa
1

# 30 plagiat eller konst? tycker själv att det kan vara mer konst att kunna måla av en annan bild väldigt likt och bra , än att som tex jag var på en konstutställning för många år sedan där konstnären bara dragit ett streck på vit duk tex , alla tavlor var i samma enkla utförande , jag tyckte det var förskräckligt och så löjligt enkelt att precist vem som helst hade kunnat göra det hon gjorde ! men alla tycker olika och hon hade priser för 16000 och där omkring !!?? och det finns säkert dom som ser det som konst , plagiat eller inte det kan vara otroligt fint i mina ögon sett iaf ;-)

mumsa
0

menade "30 Lorita  , man ger ju många en känga då om det inte är konst , för det är ju mängder av otroligt duktiga här som målar av foton mm (plagiat)

Lorita
0

och jag står för att det jag skrev i #30

#36 nu vet jag inte vilken konstnär du menar men ett enkelt sträck rätt utfört kan mycket väl vara konst. Att avbilda någon annans bild så likt som möjligt kan aldrig bli konst men nyttigt i övningssyfte.

Jag skulle kunna ägna hela dagarna åt att måla av Picassos alla tavlor men jag blir aldrig en Picasso för det men väldigt duktig på att härma hans stil

mumsa
0

hmm så om jag själv tar ett foto och målar av det (plagiat!) är det inte konst ? om jag sätter mig och målar av en modell av något slag ( vilket kan räknas som plagiat ?) är det inte konst? eller menar du bara när man tar och kopierar från någon annans bild som du inte vill kalla det konst ? :-)

mumsa
0

nä du blir ju ingen Picasso såklart ! men jag skulle säkert kunna tycka att du är duktig konstnär som kan avbilda så likt ..

Lorita
0

#39 egen bild har du komponerat själv modell då komponerar du (själv)

#40 att jag tycker jag är duktig gör mig inte till konstnär 

Jag var hemma hos en väldigt duktig konstnär sa du får "knycka allt du ser här"………jag tänkte varför det jag vill ju ha min egen accent ………..däremot fick jag väldigt mycket inspiration att skapa  😉

mumsa
3

kanske har du rätt ;-) , men jag vill nog ändå tycka att vad som är konst eller inte ligger i betraktarens ögon , och där har vi ju alla olik smak :-) om man tar inspiration från andra så kan man ju kalla det för en viss typ av stöld och då hamnar vi nog där dom allra flesta  ;-)

Lorita
0

#42 i detta fallet kan man inte kalla det stöld så jag fick en enorm skaparkraft och inget är i närheten av vad hon gör 

Jag älskar hennes konst men det är inte jag…mitt Jag fick ett lyft helt enkelt genom att träffa och se en som har samma motor och som min son sa är lika galen som jag är 🤪