Akryl - hur måla hav?
Hej!
Jag har nyligen börjat måla med akrylfärger och hade tänkt måla en liten tavla att ge bort till min mormor i julklapp. Men jag har stött på ett stort problem! Jag vet inte hur man målar vatten!
Jag har kollat på alla youtubefilmer jag kan hitta men ingen målar det havet som jag tänkt.
Jag gjorde om min bild i photoshop för att se havet lite enklare, laddar upp bilden nedan. Är det någon som vet hur jag lättast får till denna effekt? Ska jag måla det ljusa underst och sen blåa nyanser av vågor på, eller ska jag lägga en mörk nyans under och highlighta större delen av havet?
Och hur målar jag lättast vågor? ska jag måla dem en och en eller finns det något bättre sätt att göra vågor över stora ytor? Nu är det ju ingen stor tavla jag ska göra, men vattnet täcker ändå en stor del av bilden.
Jättetacksam för svar!

jag skulle ha den mörka färgen underst,
Jag skulle börjat med att lägga en enfärgad mellanblå ton, och sedan blandat till en mörkare och en ljusare ton.
Då kan du jobba med den mörkare och göra "vågstreck" och eventuellt blanda ut den med lite vatten eller den mellanblå så att du får lite variation i mörkheten.
Sedan skulle jag ha lagt den ljusare tonen som highlights, det ligger ju som regel ljusa streck ovanpå de mörka stråken. Sen kan man peta i lite rent, tjockt vitt på några ställen för att få det där glimret! :)
Tack för svaren :D! Ska försöka mig på det här idag haha