Konstnärer iFokus

Konstnärer

Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 4996 ggr
[luneri]
0

Scanna större bilder

Kan man scanna sina större bilder hos företag som ordnar detta? 

Jag har problem med de lite större målningarna jag har gjort. Blir inte alls bra kvalitet när jag tar bild med kameran, så jag har funderat om det finns företag som har desa tjänster. 

Vet ni isåfall vad det är för priser det handlar om? 

Hoppas nån av er vet 🙂

Sara FE
0

Handlar det om målningar på dukar eller helt slät yta? Canvas funkar inte så bra vid scanningar, då är det bättre (och förmodligen enklare) att ordna någon som kan ta bra foton. Kolla om du har någon i bekantskapskretsen som är hobbyfotograf med hyfsad kamera, då behöver det inte gå på allt för mycket. :)

annaniklasson
0

Om du inte hittar nån som kan fota tillräckligt bra, kolla med Arkitektkopia om de finns där du bor!

Jag har samma problem som du, men i deras broschyr om scanning står följande:

"Storformat – ritningar A3 och uppåt
Vi har ett flertal storformatsskannrar för skanning av ritningar, skisser och kartor i svartvitt och färg. De klarar en maxbredd på upp till 1066 mm och upp till 20 mm tjocka material. Svartvita ritningar skannas med 400 dpi upplösning och i formaten tif, cal eller pdf. Färgritningar skannas med 200 dpi (24 bitar) och levereras som okomprimerad tif eller pdf. Stora färgbilder eller färgillustrationer kan levereras som okomprimerad 24 bitars tif, pdf eller jpeg. Du kan välja mellan 100 till 600 dpi beroende på dina önskemål." (min kursivering)

Kan inte hitta några priser dock, och om dina målningar är större än 1066 mm är det kanske svårt. Tänkte snacka med dem på måndag och se vad som gäller! =)

annaniklasson
0

Scannade idag en bild på ungefär 50 x 32 och det kostade 245 kr hos Arkitektkopia! Min bild var på papper dvs platt. Jag behövde tillräcklig kvalitet för att kunna trycka upp bilden, annars hade jag bett en hyfsad hobbyfotografkompis att fota den, det duger ju bra i de flasta fall =)

[luneri]
0

Tack för svar! :) 

Det är målningar på akvarellpapper, så det ska inte vara några problem att scanna :) 

Mina största bilder är ca 40x60, så det borde gå bra att scanna in då:) Tack för tipset:) Och vad bra att det finns företag som scannar in :) Lite dyrt dock :/ men det får man stå ut med. Jag har också planer på att trycka upp kopior och därför vill jag ha riktigt bra kvalitet på det. 

Blev det några skillnader i färg och ljus/skuggor i den scannade versionen jämfört med originalet?

annaniklasson
0

Inga skillnader som jag märkt, åtminstone, kan vara någon liten skillnad i färgerna/kontrasten men sitter vid kass laptop så det är svårt att avgöra! Vet inte om det kanske blir billigare om man scannar flera bilder istället för bara en.

Jag blev nöjd men säg gärna till om du hittar något billigare alternativ! =)

[luneri]
0

Jag ska maila till dem och höra om pris och så när det blir aktuellt :) 

Det ska jag göra! :)