Annons:
Etikettinspiration-och-förlagor
Läst 1569 ggr
Tina Catwitch
2019-03-08 21:58

Copyright-regler, vad gäller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ny medlem så vet inte om detta diskuterats tidigare. Men å andra sidan så verkar detta med copyrigth vara en djungel utan ände. Jag målar/tecknar i olika medier; pennor, bläck, akvarell, akryll, pastell mm. Behöver precis som de flesta referensbilder och hittar ofta bra ideer på sociala medier som facebook, pinterest etc. Det rör sig oftast om fantasy-foton av älvor, hästar etc men med faktiska levande personer/djur avfotograferade. Säg att jag hittar ett porträtt-foto på en modell utklädd till en älva eller sagoprinsessa och jag plopp!! får en bra idé till en egen målning. Jag behöver posen, kanske vissa ansiktsdrag som ögonens placering, skuggningar i ansikte osv men skapar egna ansiktsdrag, annan hårfärg/frisyr, kläder, färger, bakgrund, miljö, ljus etc och lägger till element som djur, blommor osv. Låt säga att någon ser min målning vid sidan av orginal-fotografiet och kan se att just posen ifråga är tämligen lik fotots, har jag då gjort mig skyldig till copyrigth intrång? En snårdjungel också då de foton som ofta inspirerar mig är hämtade från Gothic Beauty Magazine som jag tror till största delen har bilder producerade i Ryssland och Ukraina men publiceras på Facebook som lyder under amerikansk lag och sen sitter jag här i EU som har ett annat regelverk. Oftast målar jag bara för mitt privata bruk men funderar ibland på att sälja något och vill då inte råka illa ut. Sorry den långa frågeställningen men lagstiftningen är väldigt suddig också. Bilden är min senaste pågående målning, jag har ändrat hårfärg till rött från vitt, och från rakt till vågigt, ansiktet är lite rundare, kläderna är ändrade från brunt till grönt, hårsmycket är liknande orginalet men helt andra färger och fler detaljer, tillagt blommor och vad som ska bli fjärilar. Likheterna är modellens blick över axeln samt flätan i håret och älv-örat. Har jag kopierat eller skapat något eget?! Tacksam för hjälp om någon vet.

Annons:
Anne.K
2019-03-22 09:11
#1

Vad jag förstått  det som kan man "sno" idéer från referensbilder om man gör det på ett snyggt sätt. Alltså att man bara tar en idé från referensbilden, men sedan skapar något helt eget av det.  Det ska alltså inte finnas några större likheter med referensbilden. Utan referensbilden ska ändas användas som en grund till ens egna idé, om du förstår vad jag menar? 

Kan dock inte svära på at det jag säger är korrekt, men detta är iaf. hur jag uppfattat saker.

Däremot är det ett intrång på copyright om man ritar av en referens rakt av. En referens ska bara användas som en idé. 

Vill man rita av en referens rakt av så är det viktigt att använda sig av referenser som är fria att använda hur man vill från sidor som pixabay eller liknande. 

Vill man vara på den säkra sidan så använder man fria bilder även när man bara ska ha referensen som en idé till sin helt unika skapelse.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: