Annons:
Etikettbestämmelser-och-juridiska-frågor
Läst 897 ggr
LindaEB
2019-01-27 17:10

Barn som målar av konstnär

Hej. Jag har en fundering som jag inte hittar svar på. Jag arbetar på en förskola där jag brukar projicera bilder eller konstverk på stora papper. Barnen målar/ritar av den projicerade bilden. Bilderna är tydligt olika originalen. Är detta lagligt? Bilderna är kvar på förskolan.

Annons:
Chinesecrestedlover
2019-01-27 18:07
#1

Inte för att jag är ett dugg kunnig inom ämnet men kan inte tänka mig att det på något sätt skulle vara olagligt😂. Möjligtvis om tavlorna är jättelika originalen OCH man säljer de som att det vore målade av konstnären själv (ex. signerar med konstnärens namn eller nåt)…annars tror jag du kan vara lugn.

Maleficum
2019-01-27 20:02
#2

Med tanke på att konststudenter ibland sitter på museum och målar av tavlor kan jag ju inte tänka mig det inte är lagligt. Som #1 säger så blir det väl inte olagligt förrän man försöker sälja det speciellt då med originalmålarens namn på tavlan (=förfalskning). Sen är det väl ännu mer säkert om du använder dig av riktigt gamla konstverk.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

novembre
2019-02-08 17:37
#3

I en lärandesituation tror jag inte det är olagligt direkt. Det görs hela tiden i bildundervisning att elever målar av kända konstnärers verk för att lära sig eller gör en omtolkning. Sedan blir det ju snarare en appropriation på ett konstverk och inte plagiat. barnen gör sin egna tolkning av ett konstverk, och bara det refereras till det egentliga verket och konstnär är det fullt lagligt. Sedan kan det ju vara en rolig grej att ta med en liten notis i hörnet vilket verk samt konstnär barnet har målat av. Kan tänka mig att det kan bli väldigt abstrakt ibland :) 

Om det ska marknadsföras eller säljas måste det definitivt refereras  konstnärens namn och verk för att det inte ska bli plagiat. dock tror jag inte ni tänker sälja deras målningar.Jag vet inte om man behöver konstnärens/företagets godkännande om man gör en målning är baserad på en annan och tänker sälja det. Tex finns det konstnärer som gör egna motiv av tex spel och filmkaraktärer som de säljer och där vet jag inte riktigt hur det fungerar med lagen.  

Här är länkar om appropriation och copyright om du vill läsa mer om detta. Det finns flera begrepp som approproiation, remediering, parafras, fanart osv. Alla dessa begrepp bygger på att omskapa något befintligt. Tror också detta är viktigt innehåll i skolans undervisning vad gäller visuell kommunikation och återanvändning samt vad som är rätt och fel då samhället är mer visuellt än det någonsin varit tidigare. Kanske lite väl avancerat för förskolans barn, men kan ändå vara intressant om du har intresset samt  hur ni som pedagoger förhåller er till återskapande av existerande verk.  

https://www.thoughtco.com/appropriation-appropriation-art-183190

 https://www.plagiarismtoday.com/stopping-internet-plagiarism/your-copyrights-online/1-what-is-a-copyright/

Upp till toppen
Annons: