Annons:
Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 1027 ggr
The_snow_falls
2018-10-23 06:50

Ifrågasätta skapandet

Hej alla skapare 😀 Är det någon mer än jag här som med jämna mellanrum drabbas av tankar som ifrågasätter varför man målar? Dödar kreativiteten något fruktansvärt. Jag har skapandet som en hobby, har ibland tagit ngn. beställning men inget jag kan någonstans kan leva på. Vet inte om jag vill det heller då jag inte gillar att sälja in mitt skapande, då försvinner lusten att måla det jag vill. Just nu är jag sjukskriven pga. depression och ångest som beror på PTSD men jag försöker ta reda på om ifrågasättandet kommer från det eller om det är fler som drabbas av de tankarna? Allt gott 🧡

Annons:
novembre
2019-02-08 17:00
#1

Mitt största intresse är att måla och teckna som jag alltid haft som intresse, men jag tänker samma sak emellanåt. För mig går tankarna åt det hållet när jag inte känner att jag utvecklas tillräckligt snabbt eller när jag ser och jämför andra konstnärer som jag upplever är duktigare. Dock är det nog något jag kommer fortsätta med trots att jag ibland känner den där hopplösheten ibland. Jag kan inte heller låta bli att ta mig an nya projekt och återta den där glöden. Jag vet inte hur andra upplever, men eftersom en lägger ner så mycket energi, tålamod och att utmana sig ibland i svåra tekniker kan det ibland bidra till att man kanske  tvivlar på om det är värt att fortsätta, och jag tror många  upplever det ibland.

Om du tycker om det du gör, så fortsätt i vanlig anda. Kanske behöver du starta något projekt som gör att du har ett mål att fokusera mot, det skapar lite mening i det också. Eller om du har en blogg eller liknande som du kan visa dina målningar. 

Jag vet att det ska finnas bildterapi i olika syften, så jag tror att det kan vara jättebra att måla, men att måla i helande syfte och inte där man jämför sig med vem som är duktigare än den andra. jag tror, och som jag ibland själv upplever att det är destruktivt att jämföra sig för mycket med andra. smaken är ju trots allt väldigt divergent. Det någon gillar kanske inte en annan tycker om.

The_snow_falls
2019-03-08 08:11
#2

#1 Tack för ditt svar :) Jag  har sedan inlägget startat upp olika projekt och samarbeten, både "i verkligeheten" men även genom mina sociala konton. Tankarna fortätter komma återkommande men jag kan inte sluta måla, har dock upptäckt att om jag ser på målningar som är duktigare (?) än mig så dör min kreativitet, för det känns som om jag inte kommit någonvart. Men om jag ser på målningar som jag skapat för ett längre tag sedan så ser jag ju hur mkt jag utveklats. Så du har nog rätt, man ska inte jämföra sig :)

novembre
2019-04-03 12:09
#3

Vad spännande med projekten och hoppas det går bra! :) 

Själv upplever jag att jag får mer motivation och inspiration om jag har ett mål att jobba mot. Det sporrar mig på nåt sätt att nå ända fram till mållinjen. Om det är ett större projekt man jobbar med så glöm inte att titta tillbaka emellanåt på det du gjort som du också nämnde att du gjorde.  Om det upplevs som mycket arbete med en liten belöningskänsla kan det tyvärr ge effekten av att man inte kommit så långt trots att man gjort jättemycket. Därför är det viktigt att se tillbaka på det du gjort. 

Jag själv har alltid älskat att måla, men jag tyckte inte det var jätteroligt med den tekniska biten när jag var liten och undvek det. Jag gillade istället att hitta på egna former än att lära mig perspektiv och anatomi. Jag var på en ganska låg nivå vad gäller det tekniska, men jag hade mycket inspiration istället. Däremot befann jag mig i en liten bubbla då jag visste om att jag inte var så duktig och visade mina bilder enbart för min syster. Därför en idag har jag ibland svårt för att visa bilder för andra, och framförallt sitta och måla med andra då jag får känslan av att jag inte är tillräckligt duktig. För mig innebär det mycket suddande och detaljer som sitter på fel ställe tex om jag tecknar anatomi. Jag tecknar, suddar och tecknar. Sen efter ett litet tag blir det något, men jag kan bara inte teckna sådär på fri hand. En bild jag haft med mig att det är det man ska kunna som konstnär. Men så är det inte. Alla är vi olika och har våra olika ingångar och sätt att teckna. 

Titta tillbaka på det du gjort tidigare och jämför med det du gjort senast. Det ger ett perspektiv på hur mycket du faktiskt har utvecklats genom att jämföra med dina tidigare verk. Du kan också vara med i sociala sammanhang och delta i diskussioner kring andras verk. Många vill ha tips och råd på hur de kan utvecklas. Oftast är det ju så att någon kan vara jättebra på tex perspektiv, men kanske tycker det är svårt att välja färger medan en annan är jättebra på färgterori men kanske inte lika bra på perspektiv. Där finns det en chans för utbyte av kunskaper :) 

Därför är det så bra att dela varandras tips och råd till varandra eftersom det hjälper oss att utvecklas. När du dessutom formulerar dina tips och råd eller din åsikt på någon annans konstverk så blir det också tydligt för dig vad du verkligen är duktig på, för annars hade du kanske inte kunnat formulera din kritik på det sättet (kritik är inte nödvändigtvis negativt utan innebär att se vad konstverket har för styrkor samt vad det kan förbättras i). 

Jag tror att man kan mer än vad man egentligen vet om, men man märker det tydligast när man ser på sina verk i förhållande till sina egna och andras. Det viktigaste är att inte låta sitt självförtroende bestämma med känslan  om man är bra eller dålig. Det vet jag är svårt, men det går att upptäcka om det är ens självförtroende som påverkar om man försöker vara medveten när det händer. då kan du försöka tänka "Nu är det bara min självkänsla som spökar och det är bara min upplevelse just nu". Vissa har väldigt lätt för att lära sig och andra tar det längre tid för att nå samma mål, men man ska inte glömma att man kan bli precis lika duktig om man fokuserar på det man vill bli bra på. Tyvärr kan det oftast uttryckas "Den där personen har talang för det där" uttrycket innebär att man föds med att vara duktig. Ingen föds i att vara duktig i min mening. vi har bara olika förutsättningar i hur vi lär oss, samt hur snabbt/långsamt vi lär oss. Jag skulle hellre säga att alla har talang bara man vill jobba för det och har intresset. 

Jag tänker att om du påverkas mycket av att se andra konstnärer som är jätteduktiga så tycker jag att du ska låta bli att titta på för mycket av sådana konstnärer. 

Glöm inte heller att internet framhäver de allra bästa. det finns ett fåtal av de där superduktiga, men kan istället upplevas som att många fler är på den nivån och detta är tack vare den globala kommunikationen internet bidrar med. Något som inte fanns i samma skala före internet. Verklighetsbilden kan bli något skev när internet framhäver de duktigaste. Däremot är internet en bra marknadsföringskanal och skapar möjligheter för socialt utbyte mellan konstnärer och även för deras konstmarknad.  Blanda ditt flöde med konstnärer på den nivå du är på, samt lite av dem som du tycker är duktiga och inspirerande  om du tex har ett flöde på instagram. Det är  för att du ska få en bild av i vilken riktning du vill utvecklas och lära dig. Jag kan uppleva precis samma sak som du om jag får för mycket bilder utav det duktigaste. Jag blir trött utav det och stänger ner Instagram. 

Däremot tycker jag verkligen att det är en bra ide att välja ut en eller några konstnärer som du kan ha som inspiration och det kan hjälpa dig att utvecklas i den riktning du vill. Genom att analysera din favoritkonstnär lär man sig mycket. tex om du gillar hur en viss konstnär, om hen har skapat det där glödande ljuset i en målning, eller skapar den där vackra känslan en får genom att använda mörka omgivningar i kontrast till några ljusa punkter. Om du vet vad du vill utvecklas inom kan du använda dina favorit konstnärer eller verk som referenser i att lära dig, ex det där ljuset, eller hur man skapar en intresseväckande komposition som den där konstnären brukar göra. 

Nu blev det väldigt mycket text, men hoppas det hjälper dig  :) Jag upplever att det är ditt självförtroende som kanske ställer till det så var snäll mot dig själv och var nöjd med alla framsteg du gör, för ingen är vi då fullärda som konstnärer och alltid finns det något nytt att lära sig :)

Upp till toppen
Annons: