Annons:
Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 3306 ggr
edithpaulina
2018-10-19 13:06

Akrylmålning teknik för att skapa celler

Hej! Jag vill plocka upp en gammal hobby igen, målning! Jag har blivit inspirerad av konstnärer på Youtube som använder sig av "Swipe techniques" eller "Flip cup" för att skapa celler i färgen. Men, vilka material behövs? Svårt att hitta rätt då alla artiklar som nämns är på engelska..  Ska man använda silikon i färgen? Nån form av lösning för att färgen ska bli tunnare eller funkar det med vatten? Vad bör man tänka på när det kommer till hållbarhet? Kan länka en video för att ni ska förstå vad jag syftar på. 
https://www.youtube.com/watch?v=eI7m6w5vI5k&t=316s

Tack på förhand!

Annons:
Anne.K
2018-10-19 14:36
#1

Silicon i färgen ger iaf bättre cell bildning än utan. (såg jag på en annan video som handlade om den typen av teknik). Mer än så vet jag tyvärr inte, då jag inte är i övrigt insatt i tekniken. 😛

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Tarotstollan
2018-10-21 03:29
#2

Jag brukar också titta på dessa videofilmer och tycker det verkar kul att testa!
De flesta späder med vatten och sen tillsätter de lite silicon, de flesta har ju rinnande silicon men jag såg en som använde spray silicon.
Har även sett att det på några videos har de testat med vanligt diskmedel och fått fram celler.
Det viktigaste för att få många celler verkar dock vara en brännare och det tycker jag verkar lite skrämmande, då de varnar om att man måste vädra ordentligt under tiden och ha en brandsläckare nära!
Inget jag vågar testa i nuläget då jag har djur.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

edithpaulina
2018-10-29 13:58
#3

Efter att ha testat flip the cup-tekniken utan några tillsatser (silikon, liquitex eller brännare) så fick jag små små celler. Inte resultatet jag var ute efter, men spännande att testa! Ska införskaffa mig silikonolja i framtiden och ge det ett nytt försök. 
Kul att flera är intresserade, tack för era svar :)

gun92884
2019-03-22 00:07
#4

Hon använder pouring medium, silicon och alcohol för att späda ut färgerna.  Hennes pouring medium är producerat och går att köpa i Staterna och i UK men det måste ju finnas samma i Sverige men under annat namn. Annars finns ju alltid Amazon.

Tarotstollan
2019-03-22 00:32
#5

De använder flytande silikon som många har köpt i vanliga bildelsaffärer eller på bensinstationer.
Jag följer en svensk konstnärinna  som lagt in på Youtube  om pouring målning, hon späder dock sin färg med vatten och några droppar silicon och använder en hårfön istället för brännare.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

gun92884
2019-03-22 16:41
#6

Jag skulle nog akta mig för vatten och använda medium istället. Vattenresultatet  ser bra ut idag, men sedan kanske det börjar spricka och flaga efter ett par år. Nu kanske det inte spelar någon roll om du behåller ditt alster, men det du spenderar på medium får du igen i hållbarhet.

Annons:
Tarotstollan
2019-03-23 01:42
#7

Tack, alltid bra att veta. 👍 Eftersom jag är nybörjare och bara testar olika saker med färg så kör jag med vatten än så länge.
Men jag skall köpa medium senare.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: