Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 1121 ggr
Terato
1/19/18, 9:08 AM

Jag har hittat tillbaka

Hej! Jag är ny på den här sidan och tänkte bara presentera mig lite och mitt förhållande till skapandet! Har tidigare hängt mycket på mus.ifokus och råttor.ifokus och även modererat lite på de sidorna. Målat och ritat har jag gjort så långt jag kan minnas. Mamma satte kritor i händerna på mig långt innan jag kunde gå. När jag var liten sade jag alltid att jag ville bli konstnär när jag blir stor. Ritade nog i princip varje dag under min uppväxt och gick sedan ett estetiskt program med inriktning mot bild och form på gymnasiet. Men efter studenten tog det bara stopp. Jag tappade lusten när jag hela tiden skulle producera saker under prestation och gjorde uppgifter som inte var särskilt roliga men ändå väldigt tidskrävande. Men jag plockade högsta betyg i alla bild- och formkurser och belönades med två olika stipendier. Hade ett bra slutbetyg tack vare alla skaparkurser (väldigt smart gymnasieval så här i efterhand eftersom jag kunde söka in på rätt många högskoleutbildningar). Åren har gått och jag har hunnit påbörja lärarutbildningen, hoppa av den, jobba ett par år och till slut hittat till socionomutbildningen, ta examen, köpa hus och jobbat ett par år som socialsekreterare samtidigt som jag halvt renoverat ihjäl mig. Har även hunnit sjukskriva mig för utmattning och så vidare. Well, vuxenlivet är ju en karusell i sig och jag har inte tänkt mycket på skapandet sen jag gick ut gymnasiet 2005 om man säger så. Och så, i oktober 2016 blev jag gravid. Helt plötsligt från ingenstans bara väcktes gnistan igen. Veckorna innan hon föddes satt jag, tjock och svullen på våran orenoverade altan och målade och målade som en besatt. Det gjorde mig ingenting att jag gick 10 dagar över tiden för jag verkligen njöt av att försvinna in i mig själv och måla, måla, måla. Min dotter är nu sex månader gammal och skaparlusten är fortfarande lika stark. Så fort jag får en stund över så målar eller ritar jag (vilket iof inte blir superofta eftersom jag har en pigg och alert tjej som inte sover mer än absolut nödvändigt, haha)! Men åtminstone en kväll i veckan ägnar jag helt åt det och ofta hinner jag med en kort stund om dagen med. Man får planera lite mer nu för att hitta egentid men den här gången kommer jag inte ge upp! Skapandet är här för att stanna och den här gången tänker jag anstränga mig för att göra utrymme i livet för det. Jag vet inte vad som krävs för att kunna titulera sig som konstnär egentligen men jag tänker att den idén jag hade som liten av vad en konstnär är, det var nog någon som skapar på heltid. Det kanske jag inte kommer kunna göra. Inte just nu i alla fall. Men det är, tillsammans med min dotter, något som gör livet väldigt meningsfullt och det har jag insett är livsnödvändigt. Så även om jag inte kan göra det på heltid så vill jag aldrig mer ta bort det helt från mitt liv. Det är här för att stanna!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Annons:
[HundochKatt]
1/20/18, 8:42 PM
#1

Kul att du hittat tillbaka till konsten igen. Började själv för två år sedan att teckna igen och det är himla kul.

Titta gärna in på Teckning i fokus också.

Terato
1/21/18, 10:03 AM
#2

Ja, det är ju underbart att bli så här uppslukad av det! Tack för tipset, jag blev medlem på den sidan nu också! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Upp till toppen
Annons: