Annons:
Etikettakrylmåleri
Läst 4885 ggr
Tarotstollan
2016-09-10 23:17

Vatten eller ej?

Jag har börjat att måla lite med akrylfärger på papper men skall nu gå över till dukar. De jag har köpt är redan grundade 3 ggr och färdiga att måla på men då kommer problemet…
Jag har sett att vissa lägger på ett tunt lager med vatten innan de börjar lägga på grundfärgen, andra målar på grundfärgen direkt.
Spelar det någon roll vilket man gör och varför lägger de på vatten först?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Choklad
2016-10-29 14:25
#1

Menar du att duken är grundad tre gånger med akrylfärg redan då du köpte dem ?

Om duken är helt ny och oanvänd, så kan du lägga på vatten för att färgen ska bli mera flytande , inte så skarpt avgränsande mot de andra färgerna. Hur mycket du vill att det ska flöda bestämmer du genom att variera mängden med vatten.

Men om du redan har målat med akrylfärg och låtit det torka, blir det inte samma effekt på flödet som på en oanvänd duk.

Genom att lägga på vatten och låta det sugas in i duken så dras färgen in i duken och på detta sätt kan man måla moln och vatten, dimma, rök  mm

U R us

Tarotstollan
2016-10-29 23:10
#2

Det står att den är universalgrundad (vad nu det betyder) 3 ggr. Lämplig för olje- akryl- och vinylfärger.
Nej, jag har inte målat på någon duk ännu. Skall börja när jag får mer tid.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Choklad
2016-10-30 10:52
#3

Jag har målat med både olja, akvarell och akrylfärg på duk,  det går jättebra.

U R us

Mando
2017-02-01 00:45
#4

Man behöver inte blanda vatten i sina färger, akryl fäster på i princip allt. Många blandar ut färgen med vatten för att den ska torka långsammare, det gör att den är lättare att få på och samma mängd färg kan täcka lite större yta, Det kan man göra om man vill täcka hela duken med en viss färg först, till exempel. 

Men! Många vet inte att om man använder mer än 30 procent vatten i färgen så blir den inte lika hållbar och kan spricka efter ett par år. Men man kan använda vatten, eller så kan man ta ett akrylmedium. Ett medium är något som man kan blanda i färgen för att få olika effekter så som rinnigare, tjockare eller glansigare färg, för att nämna några. Men det är inte heller något man måste ha. Jag brukar bara blöta penseln eller färgen lite.

Choklad
2017-02-01 15:45
#5

Jag brukar måla direkt på canvasen/panån, utan att grunda.

U R us

gun92884
2019-03-21 23:30
#6

Jag har lärt mig att man sprayar baksidan av duken med vatten så färgen absorberas och det inte blir genomskinliga områden. - Det är bättre att spraya lätt över färgerna med jämna mellanrum än att blanda ut dem för ofta med vatten. Acrylfärg är gjord av polymers (kan inte svenska ordet) och de separerar från varandra om de vattnas ur för mycket. Bättre är att blöta penseln och torka av den innan du tar upp färgen. Något som är bra istället för vatten är airbrush medium. Ett par droppar åt gången räcker.

Annons:
Tarotstollan
2019-03-22 00:07
#7

Det var första gången jag hörde om detta att ta vatten på baksidan av duken. Hur fungerar det när duken redan är grundad?

Numera använder jag bara vatten när jag vill späda färgen lite eller sprayar direkt på färgen på tavlan om jag vill ha rinneffekt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

gun92884
2019-03-22 00:14
#8

Jag tror att det fungerar ungefär på samma sätt som en stay-wet palette så att fuktigheten förlänger torktiden. Dukarna är oftast bara grundade på framsidan. Om de är grundade på båda sidor - jodå, det finns så nitiska personer 😃så lär det knappast ha någon effekt.

Tarotstollan
2019-03-22 00:17
#9

Ok, då är det inget jag behöver fundera över.😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

gun92884
2019-03-22 16:35
#10

Här är en video (på engelska, men den är lätt att förstå) som visar vad som händer när färgen som är blandad med vatten späds ut ytterligare (genom vattendroppar)  med vatten innan den är torr - det kallas för underbinding, samma fenomen som om man blandar i för mycket vatten när man målar. Vänster sida använder medium: http://www.winsornewton.com/na/masterclass-video-avoiding-underbinding-with-acrylics?dm_i=4QA7,3H07,FFC0Y,B90W,1

gun92884
2019-03-22 23:59
#11

Jag hittade videon där det talas om att spraya baksidan av duken med vatten. Där finns också en ordentlig förklaring varför det är så nödvändigt att du grundar duken ÄVEN om den kommer grundad (du vet inte hur många händer som tog på den innan den kom i emballaget så det kan finnas fettfläckar). Clive kanske inte är allas cup of tea men han vet vad han talar om: https://www.youtube.com/watch?v=k1v18PL6fho

Tarotstollan
2019-03-23 02:57
#12

Många intressanta videos där!👍 Får titta mera när jag får tid!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: