Annons:
Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 1333 ggr
FRH
2016-08-14 02:11

Studera konst på högskola?

Jag studerar fri konst just nu på en folkhögskola. Utbildningen är 2 år och är förberedande för vidare studier och till våren vill jag fortsätta att måla/skulptera på någon skola helst utanför Sverige jag funderar på att bla söka till Island och Köpenhamn även skolor i Sverige kommer jag att söka till och se vart jag kommer in. Men det måste ju finnas fler skolor vet att det finns ett par i bla Holland tex Gerrit Rietveld Academie. Vet inte varför men den är inte så lockande bla för att den inte räknas som universitet kanske också att det känns som att de flesta söker den. Jag vill plugga på något bra lite udda ställe som ger en bra internationell grund och ger en bra möjligheter efter studierna. Det som hade varit ett litet plus är också om skolan har möjligheter att lära ut pedagogik. Då konstlärare/pedagog i någon form hade varit kul samtidigt som jag själv också vill hålla på med konst.

Förra året sökte jag till Malmö konsthögskola utan att komma in. Det känns rätt så omöjligt att komma in då man inte riktigt vet vad lärarna letar efter och vad de lägger störst fokus på bara att komma till en intervju känns väldigt långt borta men hur ska man göra? ska man söka till många skolor eller rikta in sig på ett fåtal? och nu är det ju ett bra tag kvar tills ansökningarna ska vara inne men är i fullgång och har fokus på att göra bra arbetsprover och fixa ett toefl i Oktober och vill även hitta en fotograf som kan plåta min kost (letar efter någon erfaren men som inte är allt för dyr säg till om du vet någon i malmö med omnejd) Är det något mer jag borde tänka på har ni tips på vilken konstskolan jag borde söka till och hur ska jag gå till väga för att komma in?

Jag funderar också på vad man ska lägga fokus på i mitt personliga brev och vilka konstnärer/ personer man ska använda som referenser. Man har ju hört historier om folk som sökt med en mening och kommit in eller de som filmat alla personer i som omgivning under ansöknings processen och sökt med bara det och kommit in osv 

Kanske behöver förklara lite vad jag gör för något min konst är Naivistisk figurativ och ibland ett inslag av politisk samtidskonst. Jag gillar att jobba i projekt form och med andra människor tex så ställer jag just nu ut ett projekt som jag gjort tillsammans med Malmö konsthall på Malmö festivalen. Ett projekt där jag varit projektledare och haft workshops tillsammans med ensamkommande barn.

Må inspirationen vara med dig// FRH

Annons:
Upp till toppen
Annons: