Annons:
Etikettoljemåleri
Läst 1688 ggr
scheindel
2016-07-15 20:01

färg som inte fäster eller täcker mm

jag har börjat måla igen efter flera års uppehåll. var tvungen att köpa nytt allt och eftersom jag inte visste hur mycket det skulle bli av att jag målade köpte jag ganska billigt -färger (såna som man ska kunna blanda med vatten vilket jag inte tycker verkar funka alls), medium, penslar, pannåer osv och nu har jag jätteproblem men vet inte vad det är som är fel!

inget funkar. färgen varken täcker eller fäster på pannån. den är svår att blanda med mediet och den blir liksom bara klistrig av det utan att för den sakens skull fästa bättre eller täcka mer. hur jag än gör blir färgen ojämnt fördelad och det blir bara skitfult. från vad jag kan läsa mig till på förpackningar och butikens hemsida borde grejerna fungera tillsammans.

jag hade aldrig de här problemen förr, men då använde jag ett annat  märke och målade på canvas. är det jag som gör något fel eller är det grejerna det är fel på? är det i så fall färgen, pannån, penslarna eller mediet som är problemet? jag är inte så kunnig, har alltid bara målat på känn och det har funkat bra fram tills nu. någon som har något tips?



Annons:
Tarotstollan
2016-07-15 22:41
#1

Så tråkigt! Är det oljefärger du har köpt och skall måla med? Tyvärr vet jag inget om oljefärger så får hoppas att det kommer in någon som kan hjälpa dig.

Själv använder jag akryl och målar med.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

scheindel
2016-07-16 17:36
#2

jag det är olja jag använder, tänkte inte på att skriva det eftersom jag valde det som kategori men det ser man ju inte alltid…



Tarotstollan
2016-07-16 21:00
#3

Köpte du färgerna från nätet eller i en affär? Kontakta dem och fråga vad som är fel.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

FRH
2016-08-14 12:24
#4

Vad är det för pannå? Den kan ju kanske behövas sandpappras och grundernas innan du kan börja med oljan. Det spelar också roll vad du har för medium du kan ju måla med terpentin eller dyl som inte luktar då blir färgen tun och man ska bara använda pytte lite. Köper man billig färg så kan det vara så att de även har snålat med pigmenten i färgen och kan färgen upplevas som svag och den kan även krackelerar med för mycket förtunning. Du kan också använda linolja eller dyl som medium det gör att färgen blir tjockare och oftast tar det då även längre tid för den att torka. Man kan även ha medium med damar och olika blandningar för att få olika konsistenser på färgen. Det finns medium som är speciellt gjorda för nästa alla olika ändamål. Vet inte om detta ger dig någon klokhet men målade du med olja och har kvar grejerna från för ta fram dem och måla med dem de kan typ inte bli gamla. Men det viktigaste av allt ge inte upp fortsätt leta dig fram och tillslut kommer du hitta färger och medium som passar just dig och ditt målande

Må inspirationen vara med dig// FRH

Choklad
2016-08-22 13:23
#5

Om du har oljefärger som kan blandas med vatten, då ska du bara använda vatten. Vad är det för medium du använder om du inte har vatten?  Vanliga oljefärger går inte att blanda med vatten.

Jag tror att det är fel på färgen, om den påstås vara blandbar med vatten, och det inte funkar, det går hur bra som helst, jag har själv målat med sådan oljefärg och de fägerna blir väldigt vackra.

http://www.inspiraart.se/konstnarsmaterial/farg/oljefarg/artisan-vattenloslig-c-316-1.aspx

http://www.inspiraart.se/konstnarsmaterial/farg/oljefarg/artisan-vattenloslig/medier-c-375-1.aspx

U R us

Upp till toppen
Annons: