Annons:
Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 3512 ggr
KitoBonito
3/3/15, 9:09 PM

Att inte vara självkritisk

Hej!

Jag har ett problem med att jag är -för- självkritisk. Jag kan vilja måla hur mycket som helst men förmår mig inte till det då jag redan bestämt att det inte kommer bli bra. Och mycket väl; när jag sitter och påbörjar en målning så vill jag ge upp efter första draget då det inte känns rätt. När jag ändå manar mig själv till att fortsätta och ge det en chans så kan jag i princip avsluta en enklare målning och inte vara ett dugg nöjd, utan knölar ihop pappret och kastar. Jag tror jag förväntar mig för mycket av mig själv och att jag påbörjar med enorma ambitioner. Ofta när jag blir sugen på att måla så är det ett motiv jag sett som jag vill måla av och då är det någonting som känns superavancerat, som t.ex. ett foto.

Har ni några tips jag kan tänka på för att kunna måla utan några krav och -bara- måla för att det är kul? Det är jobbigt att behöva förvänta mig storverk och samtidigt veta att det inte kommer att hända.

Tack!

Annons:
CamillaS
3/5/15, 8:38 AM
#1

Känner igen det där så väl! Tyvärr har jag inget bra tips än det du skrev, att mana sig själv att endå fortsätta fast än det inte känns bra för stunden. Konstigt nog så brukar det bli bra för mig i slutänden så jag fortsätter att trycka på mig själv för att jag vet att jag kan även om det inte känns så för stunden. ☺

KitoBonito
3/6/15, 11:58 PM
#2

Tack för ditt svar!! Jag hoppas man kan släppa på den dumma känslan, den hindrar mig från att vilja försöka ens en gång. :/ Så dumt! Du är duktig som fortsätter. :)

Lorita
3/8/15, 5:24 PM
#3

Byt teknik det kan hjälpa.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CatharinaEngberg
4/9/15, 9:19 PM
#4

Prova på Vedic Art.

KitoBonito
4/10/15, 10:58 AM
#5

Tack!!

[luneri]
5/4/15, 12:08 PM
#6

som CamillaS säger brukar jag också känna att det ser allt annat än bra ut väl under processen. Låt den få en chans och behåll tålamodet tills  du är helt klar och se om det blir bättre när du fått resultatet färdigt. Om det inte  blir som du vill, fundera hur du eventuellt kan gör annorlunda för att komma dit du vill. Som du säger verkar det ligga mycket i att du kanske har höga krav på dig själv, men försök att förbise dem, lyssna inte så mycket på dem. Det behöver inte se perfekt ut. Det viktigaste är ändå att du tycker det är roligt och att du får fram det uttrycket du vill ha med målningen/konstverket. Sedan, ju mer du håller på så kan jag lova att du komma bli bättre och bättre. Det perfekta är inte det viktigaste alltid utan det är hur det förmedlas det du gör tycker jag ändå. 

Ett tips kan vara att gå tillbaka och titta på äldre konstverk du gjort, och ofta ser man skillnad i det som man förbättrats i. Brukar vara väldigt motiverande, för där har man svart på vitt liksom :) 

ett annat förslag kan vara att kanske bara göra någonting utan att ha några särskilda mål med det du gör. låt slumpen avgöra. säg, om du tar en bok bläddrar upp sidan fem, tar något därifrån som inspirerar dig och måla, ta en annan bok, och låt slumpen avgöra vilken sida som slås upp och gör samma sak där, men på en och samma bild. efter några ggr har du ett färdigt konstverk. Jag tycker det är en rätt kul övning och det blir ett oväntat och roligt resultat.

Annons:
KitoBonito
5/5/15, 8:26 PM
#7

#6 Tack så mycket för dina tips, det var jättenyttigt! Ska absolut ta till mig detta :)

farshus
5/8/15, 7:21 PM
#8

Hej. Känner igen det. Jag provade akvarell och bara lekte med ett par färger åt gången. Mycket vatten och det kan bli otroligt fina tavlor.  Lycka till

MissClue
5/25/15, 1:10 PM
#9

#0 Känner igen mig så mycket. Enda tipset är väl att låta dig misslyckas och träna träna. Har du möjlighet att sitta i fred och ha dina målningar för dig själv? Värsta jag vet är när jag ska måla /träna så kommer ngn och tittar vad man gör. Eller så får de syn på min hög av misslyckade målningar och börjar bläddra igenom utan tillåtelse. Önskar man kunde sitta på en egen planet och bara måla, känns som att pressen på prestation hade minska radikalt =)

I love not man the less, but Nature more…

KitoBonito
5/25/15, 5:06 PM
#10

Tack för era tips. :) Håller helt med att det är jobbigt när någon råkar gå förbi eller tittar liksom. Men jag hinner oftast inte komma så långt. :P Motivationen tryter väl antar jag. Målade dock för någon vecka sedan och det blev helt okej! Nu lyckas jag dock inte göra färdigt den :P

Upp till toppen
Annons: