Annons:
Etikettbestämmelser-och-juridiska-frågor
Läst 4653 ggr
Molekylflickan
2014-06-02 20:17

Bli konstnär?

Tror det är fler som undrar så jag gör en egen tråd om detta :)

Jag undrar, när är man konstnär? Ska man ha gått en utbildning eller ha ställt ut, sålt något, ska andra tycka att man är en konstnär eller bestämmer man själv det? När tycker ni man kan kalla sig konstnär? :)

Brukar ni säga emot om andra inte tycker att ni är det?

Skriv på! :D

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Annons:
Zolah
2014-06-02 20:18
#1

jag tycker man är konstnär då man själv känner det och har fått folk intresserade av sina verk :)

min konstlärare tycker annat, att man endast är en äkta konstnär då man gått konstfack vilket jag tycker är BS :P

Leon1973
2014-06-02 20:19
#2

konstnär enligt mig är man när man skapat något från sitt eget sinne.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Molekylflickan
2014-06-02 20:21
#3

#1 Jag tycker då ungefär som du. Någon som gått utbildning och en massa grejer kanske inte alls går så långt som någon som "bara målar". Tycker andra att det är fint och något man kulle vilja ha på väggen tycker jag att man är på god väg :D

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Molekylflickan
2014-06-02 20:23
#4

#2 Något riktigt djupt då? :)

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Leon1973
2014-06-02 20:31
#5

Konst behöver inte vara djupt..

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Molekylflickan
2014-06-02 20:34
#6

#5 Aha, du tänker så!

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Annons:
eksess
2014-06-02 23:47
#7

När man skapar konst regelbundet och anstränger sig lite tycker jag att man är konstnär (:

Gur4m1
2014-06-03 05:45
#8

haha 2något riktigt djupt" ^_^ Vem avgör det? ;D Vad som är djupt nog, eller ens djupt. Aldrig fattat när folk säger "djupt" åt vissa saker, sett ne hel del kosnad som inte är djupt alls, ren färg-spya utan någon baktanke över huvudtaget.

Jag tycker att man avgör själv om man kallar sig kosntnär eller inte. MEN, arbetsmässigt så finns det riktlinjer för vad som krävs för att gå med i fackförbundet och t.ex arbetsförmedlingens yrkesgrupp eller något. Man kan läsa på deras hemsida, är något i stil med att man måste ha ställt ut separat minst 5 gånger under senaste 3 åren och sålt minst si och så många verk till kommunen osv. Dvs gjort uppdrag och inte bara sålt tavlor till sin mormor. Så det finns kriterier för att "officiellt" kalla sig för konstnär och gå med i yrkesbanken eller så. Dessutom utbildningar osv, men det är såklart inget måste- många konstnärer är självlärda eller har gått fristående kurser efter skolan. Många kosntnärer kna inte leva på sin konst, utan har ett jobb, sen ägnar de sig åt konsten på sidan om. Det är svårt att leva på sitt målande om man inte är exceptionell och lyckas göra sig ett bra namn….elleräter som en fågel och bor i en kartong under en bro.
Du kan alltså absolut kalla dig för konstnär, tycker jag 😃Om inte annat hobby-konstnär eller vad det kallas.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[luneri]
2014-06-18 11:23
#9

Det finns så mycket olika åsikter om just den frågan, intressant att du tog upp den. Själv tycker jag att man är konstnär om man ser sig själv som en och har en aktiv livsstil i det kreativa. Om man ska kallas för konstnär och ha det som ett yrke krävs det kanske att man har eller säljer något av de man gjort, eller är  yrkesverksam inom branschen.

Sedan om man har gått en konstärsutbildning eller inte underlättar så klart om man vill arbeta som konstnär eller vill bli anställd inom branschen, men konstnär tycker jag annars vem som helst kan bli vare sig man går en utbildning eller inte, men kan bli svårare tyvärr att ta sig fram då en del gallerister tittar på vilken konstnärlig utbildning man haft innan man ställer ut hos dem. Synd tycker jag då det finns väldigt många duktiga självlärda konstnärer om man jämför med andra som gått konstnärlig utbildning. Utbildning säger inte allt men ger såklart ett legitimation inom yrket som förenklar det hela.

[luneri]
2014-06-18 11:25
#10

Kanske man kan använda sig av andra namn som specificerar konstnärstiteln istället som ex hobbykonstnär, yrkesverksam konstnär, frilansande konstär, livskonstnär, trädgårdskonstnär osv. 😛

Molekylflickan
2014-06-18 16:10
#11

Som… Kommande konstnär? Eller är jag ute och cyklar? Kan ju bli lite ambitiöst… eller? :)

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

[luneri]
2014-06-18 20:07
#12

Ja, typ blivande konstnär, fast jag ser dig som en konstnär eftersom du är insatt i det redan 🙂

Gur4m1
2014-06-19 05:29
#13

Hobbykonstnär, att man inte lever på det ^_^

Fast det är många konstnärer som inte lever rent på sin konst, utan måste jobba med annat på sidan om, även om de är "högutbildade" inom konsten och etablerade som konstnärer. Jag skulle mer eftersträva att bli illustratör och konstnär!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Molekylflickan
2014-06-19 13:42
#14

Leva på det kan jag nog aldrig göra :P Har fått in 2500 kr på det än så länge, haha - det räcker nog inte så långt xD

Min stora dröm är ju att få kalla mig konstnär utan att någon tittar snett på en och undrar hur i all världen jag kan tillåta mig att kalla mig det. Det finns väl ställen man inte får ställa ut på förrän man är en erkänd kostnär också? Min mamma känner en som inte fick ställa ut på grund av det…

:)

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Gur4m1
2014-06-19 14:22
#15

Då undviker man de ställena tills man har de meriter som krävs. Det är ju på sätt och vis för att skydda de yrkesverksamma, etablerade konstnärerna. Lite som att en lärare inte kan anställas hur som helst, man kräver en utbildning- för att skydda yrkets status. Annars vill ju ingen utbilda sig om alla kan bli lärare och få lika bra betalt.

Har man inte utbildningen och är självlärd, vilket jag ser som lika gott som någon högutbildad från konstfack, så kan man börja med att ha separatuställningar på bibliotek, genom en konstförening, kontakta föreningar i andra städer osv, runt om i landet och "visas upp". När du gjort sådant i några år, och fått sälja till fler än till bekanta (Gärna till kommuner, företag osv, fått uppdrag osv) så kan du absolut kalla dig för konstnär och säkert även få ställa ut på dessa ställen du pratar om. Men en del vill nog helt enkelt bara stödja de som bemödat sig de där åren med utbildning. Själv älskar jag inte all konst, undrar ibland vad fasiken de tänkte (om de tänkte alls) men det är inte upp till mig vilka som kallas för konstnärer och inte.

finns ju precis som inom andra yrken, elitism och ryggdunkande inavlade självslickare inom konstvärlden. Hobbykonstnär duger för min del, det är ju trots allt mitt intresse.

På min första och enda separatuställning hittills, kallas jag för "amatörkonstnär". Då har jag ändå gått estetiska bild och form och ritat hela mitt liv, men det var min första helt egna utställning. Konstnär blev jag iallafall kallad för, vad ska man annars kalla sig för när man faktiskt målar, ritar, säljer och visar upp? :) "hobby" konstnär säger bara att det inte är min inkomstkälla, amatör berättar att jag är ganska ny, osv. Så kalla det du känner dig bekväm med och vet stämmer med din erfarenhet- sen skit i de som kollar snett, vilka är de att stämpla dig?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Molekylflickan
2014-06-19 14:36
#16

Då vet jag! ;)

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

[luneri]
2014-06-23 16:36
#17

Håller med #15. Det finns alltid de som har väldigt starka åsikter om vem som betraktas som konstnär och inte. Bry dig inte om det, det är trots allt något som kan betraktas olika och om du ser dig som en konstnär tycker jag du är en, så stå på dig bara 🙂

Molekylflickan
2014-06-28 21:37
#18

:)

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Upp till toppen
Annons: