Annons:
Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 9417 ggr
ringnos
3/23/14, 7:39 PM

Vad gör jag för fel? Linoleumtryck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan hej

har äntligen kunnat ta mig tid att prova på linotryck, första gången någonsin. ..men resultatet blev.. så där. 

Ta en titt på bilden,
färgen (akryl, direkt ur tuben) blir inte riktigt täckande, samt att pappret (akvarell, 180g) på vissa ställen följde med linoplattan. Där gissar jag att jag tryckte för hårt med skeden eftersom det inte blev ett problem på de andra kopiorna, men de blev också mycket blekare.

När jag rollat på färgen på linoplattan så ser det ut som att den inte riktigt vill fästa. Jag skar på den glatta sidan på min soft cut platta.

Har jag fel färg? Fel papper? Skär jag på fel sida plattan? Dåligt tålamod (ahem)?

Annons:
retep
3/23/14, 8:00 PM
#1

Hej! Akryl är enligt mig inte lämplig att använda till tryck! Oljefärg eller riktig grafikfärg fungerar bättre. Tänker att papper som används till koppartryck fungerar bättre! Jag blöter arken, låter de droppa av och lägger de mellan byggplast över natten, i alla fall några timmar. På så vis tar arket åt sig färgen lättare! Prova på och få in tekniken på en mindre platta och hur att gnugga med skeden.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

ringnos
3/23/14, 8:50 PM
#2

Misstänkte att det kunde vara en blandning mellan felande papper och felande färg.

Så vilken sida man använder av linoplattan kvittar?

Tackar för tipsen!

retep
3/23/14, 9:08 PM
#3

Har bara skurit i riktig linoleum, aldrig i den sortens platta! Prova båda sidorna och se vilket som funkar bäst.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

ler
3/24/14, 2:59 PM
#4

retep   

Helt enig, men jag tycker att det är bättre att spruta pappret med en blomspruta och så  lägga det några timmar mellan plast så dom blir fuktiga men inte våta.

retep
3/24/14, 3:35 PM
#5

#4

Du har rätt!

pappret skall inte vara vått på ytan utan bara fuktigt och mjukt inuti

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

ringnos
3/24/14, 5:14 PM
#6

Försöker nu surfa runt på lite tryckpapper.. Har ni några förslag på märke o tjocklek?

Annons:
retep
3/24/14, 5:29 PM
#7

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: