Annons:
Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 5827 ggr
Ikajo
2014-03-21 09:33

Penselvård

Jag målar vanligtvis med oljefärger och har försökt hitta bra sätt att göra rent mina penslar under många år men inget har fungerat helt till hundra. Men så nyligen så testade jag att använda mig av tre steg som fungerar rätt bra.

Steg 1. Förtunning. Steg 2. Vanlig matolja, typ rapsolja. Steg 3. Diskmedel blandat med vatten.

I samtliga steg får penslarna stå ett litet tag. Tidigare så använde jag inte matolja men efter att ha testat så upptäckte jag att det fungerar bra.

Har ni några andra idéer eller tips?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Grace2009
2014-03-21 09:49
#1

Jag torkar ur penslarna så gott det går i hushållspapper/torkypapper. Sedan tvättar jag dom i handen med bara grönsåpa (inget vatten än!) tills färgen verkar ha gått ur, sköljer med vatten och tvättar lite till med såpa tills de är rena. För min del funkar det bra =) Har aldrig provat med förtunning. Gillar enkla, snälla metoder :P

RickardL
2014-03-21 10:59
#2

Bra tråd det här, letar hela tiden bättre sätt att rädda penslarna på.

Än så länge har grönsåpa varit mitt bästa alternativ, har provat gul såpa men tyckte inte den tog lika bra.

Lösningsmedel ska skada penslarna i länden så det försöker jag undvika.

Ett tag hade jag ett linoljebad jag lät penslarna ligga i, bara torkade av dom, la i dom sen tog upp och använde direkt. Gick bra då man jobbade intensivt med en tavla och hade en pensel för var färg.

Men de penslar som låg i väldigt länge torkade lite i roten, så rekommenderar att rengöra dom ordentligt en gång i veckan.

Letar också efter äkta grönsåpa, inte den som finns på ICA utan en utan färgämnen och annat i.

Någon som vet var man kan hitta det?

Grace2009
2014-03-21 11:18
#3

#2 Om du menar riktig hampa-såpa kan jag tyvärr inte hjälpa, men om det duger med en såpa tillverkad på tallolja (så som Grummes är till exempel) kanske HälsingeSåpa är ett alternativ för dig? Jag citerar från hemsidan "Eftersom jag inte tillsätter syntetiska tensider, vattenavhärdare eller konserveringsmedel blir min såpa lik den man gjorde förr och kan därför användas till fler ändamål, på ett miljövänligare sätt." http://www.halsingesapa.se/

Du kan säkert googla fram lite återförsäljare online, eller om du frågar i din butik om de kan ta in ett parti. Själv är jag nöjd med Grumme så har ej provat HälsingeSåpa.

Ikajo
2014-03-21 13:10
#4

Förtunningen jag använder är miljövänlig och luktar inte. Min tanke är att förtunningen ska lösa upp själva färgen, oljan för att mjuka upp plus att fett löser fett, därefter diskmedel för att få bort fettet och det sista av färgen. Fungerade långt bättre än vad jag trodde det skulle göra.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Grace2009
2014-03-21 14:38
#5

#4 Jag kan ha fel, men i mitt tycke känns förtunningen väldigt onödig. Jag tror nog väl du kan hoppa över den och bara torka ur pensel i en trasa, sedan använda olja och diskmedel som du brukar. Du kan ju prova för att se om du tycker det gör nån skillnad. Alla tycker vi ju olika ändå så =) 

På måleriskolan jag gick använde vi grönsåpa så som jag skrev i #1, men smaken är som baken!

RickardL
2014-03-21 15:11
#6

Jo förtunning är effektivt men tror ändå den skadar penslarna i längden.

Sen är det lurigt med luktfri, det är en förtunning och den löser fett vilket våra hjärnor är uppbyggda av :)

Pratade med en kemist om det där och den sa att man ska akta sig för luktfria. Inte bra för huvudet. Vädra väl :)

Annons:
Ikajo
2014-03-21 15:33
#7

#5 Jag återanvänder alla tre genom att ha dem i plastmuggar, så det åker inte ut efter varje gång. #6 Står på flaskan att den inte innehåller skadliga ämnen och är godkänd. Jag har använt terpentin också så jag vet skillnaden. Den är som sagt miljövänlig också. Det är ett relativt nytt material.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

RickardL
2014-03-21 20:49
#8

Jag vet, dom har funnits snart i alla fall 10 år, jag hörde bara vad en kemist sa, litar själv inte på vad etiketter säger ;)

Ikajo
2014-03-21 21:33
#9

#8 Produkten heter Skonsam förtunning 222, en professor har testat produkten. Den behöver inga varningssymboler, skadar inte nerverna. Ett av de skonsamaste som finns. Detta står med liten text och inget som basuneras ut. Man behöver ju inte döma en produkt innan man vet något om den.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

RickardL
2014-03-22 10:53
#10

Inte döma? Det är precis den jag pratar om.

Grace2009
2014-03-22 11:11
#11

#9 Det är ju bara att du fortsätter och använder din förtunning om du vill det. Vi har gett tips utifrån våra erfarenheter och känner du att du vill fotsätta att göra som du har gjort är det bara att göra det. 

Jag har använt förtunning (precis den du använder) bara för att göra halvolja. Personligen tycker jag grönsåpa funkar ypperligt för penseltvätt, som jag redan sagt.

askan
2014-03-22 18:30
#12

Poängen är väl att inte använda sådant som kan torka ut penslarna - är det naturhår så är ju den spetsiga änden på strået i änden/spetsen på penseln och att det är så är viktigt för att penseln ska kunna hålla färg etc. Torkar man ut stråna för mycket blir de sköra och kan gå av (precis som med människohår), och då mister man den kvaliteten. Bra att lägga penslarna i oljebad då och då som en "inpackning", sen är ju oljefärg bättre för penslarna än t ex akrylfärg eftersom oljan är mjukgörande i sig. Jag brukar tänka på hur mitt eget hår kändes efter att jag tvättat det med diskmedel, torrt. :)

Ikajo
2014-03-22 18:45
#13

#12 Nu är de flesta av mina penslar rätt billiga och gjorda med syntethår. Problemet som jag haft är att färgen vägrar gå ur, särskilt om jag använt mycket färg och den sitter vid roten. En pensel blev förstörd eftersom jag inte lyckades få rent den hur jag än gjorde. Med förtunning och diskmedel så blev det lättare att få ur färgen. Nu när jag har olja som mellansteg så blir det ännu lättare att få ur färgen. Det är bara att skölja ur dem när de stått i diskmedel en litet tag. Innan kunde jag ägna massa tid åt att försöka få rent och ändå inte lyckas helt.

Använder inte akryl… enda gången jag var tvungen att använda arkyl hatade jag varje sekund av det. Färger torkade på penseln, torkade på paletten, torkade medan jag målade. Den raka linjen krävde tejp och det var omöjligt att skifta mellan färgskalorna eftersom färgen torkade så fort. Nog för att oljefärg tar jättelång tid på sig att torka, men det är ju det jag gillar med den. (I alla fall medan jag jobbar. Inte målat på två dar, inga problem, färgen är fortfarande blött och går att jobba med.)

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
ler
2014-03-24 15:04
#14

Det som upplöser fett bäst är fett så undvik upplösningsmedel även om den skulle vara så kallad miljövänlig så är en exponering hos användaren onödig, nej matolja och diskmedel funkar utmärkt.

Upp till toppen
Annons: