Annons:
Etikettförsäljning-av-konst
Läst 7706 ggr
dragonstar
2014-02-05 20:41

Prisättning av konst.

Vad ska man ta för pris?  Söker runt vad andra tycker och tänker.  Vad tänker ni? vad tar ni och hur mycket tid lägger ni på det?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
dragonstar
2014-02-05 20:42
#1

Tex här ifrån http://www.tunedal.com/priser.htm

Prissättning (öppet brev till alla konstnärer)

Ibland träffar jag på konstnärer som tar 500:- för en tavla. Det är otroligt!

Ibland träffar jag på folk som tycker att en tavla inte ska få kosta mer än en tusenlapp. Detta är förfärligt!

Jag vet inte vilket av ovanstående som är värst; antagligen så är det konstnären.

  • En tavla är en helt unik produkt.
  • En tavla är ibland vacker, för det mesta dekorativ på något sätt.
  • En tavla kan en dag bli värd en satans massa pengar.

Om jag målar mycket aktivt så målar jag en-två tavlor per vecka. Låt säga att jag skulle ta en tusenlapp för varje tavla och lyckas sälja hälften av dem.

Vad ger det mig i årslön? Låt oss titta på det:

  • 40 sålda tavlor a 1000 kronor =  40.000:- i omsättning.
  • Dra av utgifter för gallerihyra, utskick av inbjudningar, kaffe, resor…
  • Dra sedan av kostnader för färg och dukar.
  • Dra sedan av lite skatt.

Du tjänar ingenting. Ett år då du säljer fyrtio tavlor; och du tjänar noll! Du skulle lika bra ha kunnat tigga i tunnelbanan.

Chansen är stor att du gick back rejält. Jag är säker på att du gick back.

För att sälja en tavla så räcker det heller inte med att du får den utställd. Det räcker inte med att folk får se den. Den måste vara bra. Så är det. Folk köper inte skit.

Så de fyrtio tavlorna du sålt är alltså bra? De är inte bara billiga; de är bra också! Och du har inte tjänat något på dem; trots att de är bra och trots att folk har dem på väggen hemma.

Så 1000 kronor är för lågt. Vad sägs om att höja priset till 2000:-/tavla?

Jag känner många konstnärer som tycker att 2000:- är en hisnande summa! Och ändå kommer du inte att få pengar över till en macka ens.

Vad behöver man egentligen ta för en tavla?

Hur mycket tjänar någon med en vanlig anställning? 200000-300000:-/år?

Det är där du ska titta:

  • Vad tjänar någon som jobbar på bank?
  • Vad tjänar de som säljer sprit på systemet?
  • Vad tjänar en försäljare inom läkemedel?

Så när du sätter priser på dina tavlor så ska du ge dig själv en chans att tjäna som de. Du förtjänat i alla fall den chansen! Eller tycker du inte?

300000:- ska delas med antalet sålda tavlor. Så om alla dina utställningar går fantastiskt bra. Alla jublar! Folk älskar dina tavlor och nästan slåss om dem!

  • Du säljer fyrtio tavlor!
  • 300000 delat med 40 är 7500:-
  • Du ska alltså ha 7500:- för varje såld tavla.

Men vänta lite nu! Du kanske tänkte ställa ut på det lokala biblioteket? Inget fel med det, men det blir förbannat svårt att sälja fyrtio tavlor där! För att sälja fyrtio tavlor måste du in till stan och helst till ett galleri dit folk kommer för att köpa; inte bara titta.

Om du ställer ut på ett bättre galleri så tar ju galleriet en del av försäljningen, eller så tar de en rejäl hyra.

Du säljer 40 tavlor a 7500:- Ett fantastiskt bra år. Vad blir det då kvar?

Du får 100000 kvar, skulle jag tro. Före skatt! Försök leva på det.

Så du måste räkna med en omsättning på 900000:- för att det här ska börja likna något.

900000 delat med 40 är 22500:- Du ska ta 22500:- eller mer per tavla.

Där har du det. Kör hårt!

Stefan Tunedal
19 jun 2007

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Moa-]
2014-02-05 20:49
#2

Märkligt räknat, jag ser inte några arbetsgivaravgifter eller moms någonstans…?

I övrigt håller jag inte med, men det är ju en annan fråga. För många är målandet ett hobby och bör beaktas som just detta. Alla kan inte leva på sitt intresse, punkt.

dragonstar
2014-02-05 21:08
#3

Ja jag håller med dina tankar #2   Men hur ska man då räkna?  Tänkte jag som vill sälja på hobbynivå och gärna få in lite pengar.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Moa-]
2014-02-05 22:51
#4

Är syftet att få in pengar så är det inte längre hobby och skattekraven blir högre…

Jag anser att materialkostnaden som max är rimligt när man gör det som ren hobby… Gör man det i vinstsyfte så kan det ju självfallet bli mer.

Annars är det utbud och efterfrågan… Relativt små verk betingar sällan något stort värde…

artli
2014-02-07 11:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hej,

Ny här och står just i valet av prisnivå till min första utställning jag ska ha snart.
Jag lägger upp ett porträtt och ni får gärna ge mig en hint av tex hur mkt ni skulle vara beredda/vilja ( om ni tyckte om den) betala för porträttet.
Skulle va till stor hjälp :)

RickardL
2014-02-07 12:26
#6

Mycket fin! Men jättesvårt att säga.. Men pris påverkas även av hur stor den är, medium, hur den är monterad, vad det är för papper, var du ställer ut, och om du vill ha den såld eller få betalt för jobbet du lagt ner.

Storlek måste vi veta om vi ska sätta pris i alla fall :)

Annons:
artli
2014-02-07 13:19
#7

Tack :) den är ritad på A3 men bilden är A4. den ska ställas ut med passpartou och ordentligt inramad. den är ritad i blyerts på (tyvärr) 110 grams papper. ställs ut i en sidolokal till ett bibliotek. i just detta fall vill jag nog få betalt för jobbet då det tog en vecka ungefär..

LinDajSon
2014-02-07 14:14
#8

#2

Är man egenföretagare utan anställda betalar du inga arbetsgivaravgifter. De flesta konstnärer har inte anställda mig veterligen.

Moms: Försäljning av konst är momsfritt upp till ~360 000, man kan dock välja att momsa ändå (om man exempelvis räknar med att det kommer överstiga den summan).

dragonstar
2014-02-07 14:27
#9

#8 Den summan är på ett år då?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

LinDajSon
2014-02-07 14:42
#10

#9 Japp!

[Moa-]
2014-02-07 17:26
#11

LinDajSon; egenavgifter då, summan är ungefär densamma.

Summan för att ej vara momspliktig är 300 000 kr vad jag kan se.

LinDajSon
2014-02-07 17:57
#12

336000 är det, kollade mina papper. :)

[Moa-]
2014-02-07 18:11
#13

LinDajson: "Moms

Momssatsen inom kultur är antingen 0, 6, 12 eller 25 procent beroende på vad du säljer.

En konstnärs försäljning av egna konstverk är momsfri om omsättningen inte överstiger 300 000 kronor. Om försäljningen överstiger 300 000 kronor på ett inkomstår är det 12 procent moms från första kronan. Då får du också tillbaka ingående moms på dina kostnader.

Det finns en möjlig att frivilligt bli momsregistrerad även om försäljningen understiger 300 000 kronor.

Gaget på artistframträdande är momsfritt. Det förutsätter att den som framträder är utövande konstnär och att det som framförs är ett litterärt eller konstnärligt verk som skyddas av upphovrättslagen.

När en rättighet till ett litterärt eller konstnärligt verk upplåts eller överlåts, beskattas detta med 6 procent i moms." http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/naringsinkomster/kulturarbetare.4.18e1b10334ebe8bc8000166.html

"Du som konstnär kan sälja dina egna konstverk momsfritt om beskattningsunderlaget (det belopp du beräknar momsen på) under ett beskattningsår är lägre än 300 000 kr. Det innebär att om din försäljning uppgår till mer än 336 000 kr så blir du skattskyldig från första kronan. Du ska då redovisa moms med 12 % på beskattningsunderlaget för all försäljning av konstverk under året. Detta gäller även de försäljningar där du inte tagit ut moms av kunden." http://www.skatteverket.se/download/18.64a656d113f4c75970153db/1378976530361/56206.pdf

Annons:
LinDajSon
2014-02-07 18:41
#14

Jag har SKV 585 utg. 1 framför mig, fick det från skatteverket i somrast. Rubriken är Moms för bildkonstnärer. Jag tror att ditt utdrag rör kulturarbete överlag? Orkar inte öppna PDF:en på plattan men tolkar det så på citatet. Där står det i alla fall inget om siffran 300 000, vad som står är att man kan sälja momsfritt för högst 336 000 om året. Om försäljningen uppgår till mer än detta ska man betala moms för all försäljning under året. Man kan även välja att bli frivilligt skattskyldig innan denna summa uppnås. Skattesats 12 procent. Om man säljer genom konsthandel eller galleri så ska de ta ut 25% moms på försäljningspriset innan moms. Vid vinstmarginalbeskattning är momsen 25% på vinstmarginalen. Samma gäller vid försäljning genom konstnärens AB eller HB. Står en drös annat också, och två exempelrutor, men ingenstans nämns 300 000 som en summa att ta hänsyn till. Slänger iväg ett mail till skatteverket och kollar vad som gäller!

[Moa-]
2014-02-07 18:53
#15

LinDajSon; detta är det som är publicerat på webbsidan, den information som anges offentligt. Som du ser så verkar det vara en gränsdragning, beroende på om man räknar försäljning eller beskattningsunderlaget. 12 % av 300 000 är 36 000 så finns ju ett tydligt samband.

Däremot kan du inte frånse egenavgifterna.

LinDajSon
2014-02-07 19:20
#16

Jag drog ner pdfen, i princip samma som det utdrag jag har men lite annorlunda formulerat. Det som gäller är 336000 med moms inräknat (36000 i det fallet), men den momsen betalar men alltså inte in förrän det totala beloppet överstiger 336000 och överstiger det inte den summan på ett år - behöver man inte betala. Och därmed behåller man sina max 36000 i moms. Alltså är summan man får tjäna på sin konst 336000.

[Moa-]
2014-02-07 20:10
#17

Ja, troligen så är det så man skall tolka det, dock tror jag att man får vara försiktig när man rör sig i de gränslandet… =P

LinDajSon
2014-02-07 20:43
#18

Jag avskyr pappersarbetet, haha, och det är alltid så komplicerat att försöka läsa sig till vad som gäller..  :P

[Moa-]
2014-02-07 21:16
#19

Jo, och just skatteverket kan ha lite otydliga regler enligt mig ibland…

retep
2014-02-18 17:04
#20

?…Vill jag sälja för typ 300 kr. eller 3000 kr. eller 30 000 kr. ?

Vill kunden ha en och betala 300 kr. för en tavla som jag menar är värd 3000kr.? Antagligen inte…den är säkert inte så fin och bra gjord och..tänker kunden, om den är så billig!?

Vill jag sälja den ändå, för att jag behöver pengarna?…okey då gör jag det…och har kanske redan satt ribban för vad min konst är värd och får kosta!

Håller jag mig till att den är värd 3000kr och skall kosta det…då har jag satt ribban och markerat för kunden…den kund som kanske verkligen verkligen gillar tavlan..att den här tavlan är värd 3000 kr. och…därför…Den är fin och välgjord och konstnären är duktig…kommenterar kunden…som visar stort intresse…men bara har och vill men kanske…2800 kr säger jag kanske då och affären är avgjord.

🤔🤦‍♂️🤔…Få se hur det blir nästa gång!?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
A Nygren
2014-08-20 16:30
#21

Jag tänker också på hur mycket jag själv skulle kunna ha betalat för tavlan, om jag såg den på ett galleri. Och hur mycket det är värt för mig att ha den kvar! :-)

Vad bra med tipsen om skatt och moms! Har tänkt att jag måste kolla upp det och nu blev jag lite klokare! Och jag kan andas ut - jag trodde gränsen gick mycket tidigare!  :-)

Läs min skruvade familjeblogg:   http://na.se/bloggar/tullansteori

dragonstar
2014-08-29 00:38
#22

Måste fråga när det gäller summan 336000 är det per år?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Moa-]
2014-08-29 08:00
#23

dragonstar; ja, gränsen för momsplikt beräknas per inkomstår.

dragonstar
2014-08-29 15:02
#24

Tack =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: