Annons:
Etikettallmänna-diskussioner-som-berör-konsten
Läst 2237 ggr
mumsa
2014-01-13 19:23

gesso som grund ?

Hej ! vilken härlig sajt !! Jag har just gjort min första tavla med vattenlösliga oljefärger och det var roligt att efter många års uppehåll  ,jag har en fundering ,man kan ju grunda med tex Gesso ( har faktiskt aldrig gjort det själv) det ska väl fungera till Akryl och olja , men är det användbart till den vattenlösliga oljan också ??

sen fråga 2 :är lite nyfiken på att pröva (??) göra en kombinerad tavla med text (urklipp eller kopierat ) som ska klistras fast på duk och sedan också målas på , någon som har erfarenhet av detta ? vad ska jag tänka på ? kan jag måla med vattenlöslig oljefärg om det finns "klister" som underlag ,kan jag grundmåla  och funkar det att blanda teknikerna då det är vattenlösliga färger ?( har annars akryl också ), köpte varnish /glue på Panduro  , många frågor , men jag blir så exalterad när jag hittade detta forum med massor av kunniga människor

Annons:
moki
2014-01-13 19:31
#1

Jag har målat med servetter som jag river och klistrar på duk. Grundmålade inte först utan la på servetten med något medium som jag inte minns vad det heter men lite klisteraktig och sen målade jag när det torkat med akryl. Har inte provat med oljefärg. Men mycket roligt man kan göra med att kombinera. Lycka till!

Moki

mumsa
2014-01-13 20:35
#2

tack för svar! ja det finns nog mycket spännande man kan göra , men jag vill gärna veta lite mer så jag inte ställer till med någon tavla som efter ett tag krackelerar eller liknande , har sett tavlor som säljs med texter och färger (canvasdukar ) är väl lite feg bara :-)

RickardL
2014-01-28 16:47
#3

Det beror lite på vad för material du vill lägga Gesson. Rå liin, trä, duk som har en grund osv.

K
2022-11-13 05:31
#4

Jag har mest erfarenhet med Cobra från Royal Talens.

Vatten-lösliga oljefärger är oljefärg, så de är inte annorlunda än traditionella oljefärger så länge du håller vatten utanför. Du kan alltså använda dem på samma underlag som de traditionella. Blandar du mindre eller större mängder vatten i dem så kan de ju evt påverka underlag som du nämner. (Men har svårt att tro att en droppe vatten om du bara doppar penselspetsen, skulle påverka underlaget)

Men du kan välja att använda traditionella medium t ex Gamsol, och vill du hålla dig utanför lösningsmedel så använd linolja eller painting paste/"putty" (en blanding av olja och t ex marmormjöl, det finns en massa recept på nätet. ) om du vill påverka transparens eller konsistens.

Vatten-lösliga oljefärger är lite lättare att rengöra. De luktar, tycker jag, lika mycket som traditionella (dvs jordfärger luktar lite och kadmiumfärger luktar mycket)

:)

Upp till toppen
Annons: