Annons:
Etikettmateriel-material-teknik-tips-och-råd
Läst 6087 ggr
Odd
2013-08-28 02:46

Skisstråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kopierar min tråd från Teckning.ifokus, så om ni är medlem där också är jag lessen för spam. Men posta gärna här också!

Inte säker på om jag la den här tråden i rätt kategori, nån får gärna flytta på den om det blev fel.

Nu är det ju tänkt att jag ska göra klart en beställning på ett porträtt av en kompis, så självklart har jag suttit och kladdat i mitt skissblock istället.

Men det fick mej att tänka, det skulle vara roligt att se hur ni alla använder era skissblock. Tycker själv att det är väldigt intressant och lärorikt att studera andra människors skisser och övningar.

Så om ni känner för det, lägg gärna upp era skisser, övningar och koncept här. Om ni vill lägga upp hela skissblock-sidor hade det varit ännu roligare. Ni som ritar digitalt kan ju göra sketchdump bilder, d.v.s lägga in era skisser på samma fil, kan bli riktigt vackert om man gör något särskilt av det Skrattar 

Själv använder jag mina skissblock som ett utlopp för mitt humör, nästan som en dagbok, så jag har klippt och klistrat lite i photoshop för att ta bort dom allra mest personliga bilderna. Inte för att jag tror att ni skulle fatta vad dom handlar om, dom känns bara för personliga xD

Jamen nu blev ju det här väldigt långt, igen. Jag klippte iallafall bort en massa! Ni får skylla på min mamma, har fått pratandet från henne.

Men jag får väl börja med några bilder:

Den här gjorde jag för ett tag sen, har bestämt mej för att rita av och lära mej alla benen i människokroppen. Är man arbetslös har man mycket fritid Gapskrattar Trodde jag iallafall, har bara hunnit med en del av huvudet, som jag sa nånstans i början av tråden, måste göra färdigt det där porträttet av en kompis, helst snart Looser

Fisken är en skiss av en tatuering jag funderar på att skaffa.

Hamnade en näsa på samma sida, tränar på att rita människor utan referenser. Den blev lite lång dock Gapskrattar

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Odd
2013-08-28 02:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tränar på att rita troll. Älskar John Bauers stil.

Fågeln bara flög in. Harr Harr Looser Jadå, jag kopierar även alla dåliga skämt, jag är för lat för att komma på något nytt att skriva och det ser så tråkigt ut när det inte finns nån text!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2013-08-28 02:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

När jag inte vet vad jag ska rita, eller om det jag försöker rita inte blir bra börjar jag nästan alltid rita älgar istället. Finns inget vackrare djur enligt mej Skrattar Även om många ser bättre ut är det något speciellt med älgar som gör dom så intressanta.

Testade även några nya pennor på den röda bilden, kommer inte ihåg vad dom är gjorda av längre (slängde förpackningen) men märket är Koh-I-Noor och dom hette något med "Sepia". Väldigt roliga att rita med.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2013-08-28 02:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Paramore Tummen upp Musik är ett måste när jag ritar.

Hittade en rolig bild på ett rådjur som kliade sig i en konstig vinkel, tyckte det var en bra övning på skuggning och anatomi.

Varje gång jag måste rita något till någon känner jag helt plötsligt för att köra ett Buffy the Vampire Slayer och Angel the Series maraton, har sett alla avsnitt säkert 20 gånger nu. Fråga mej inte varför för jag har ingen aning Yrar Men Drusilla är alltid rolig att rita av! Blev en övning i vattenfärger den här gången.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2013-08-28 02:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Mer Drusilla Skrattar

Lite ögon studier, känner ni igen dem?

Och en liten älg Kär

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2013-08-28 02:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sista för inatt.

Övning på annorlunda ljus, fick bli Angel den här gången Skrattar

En runorm skiss på en tatuering jag ska skaffa, texten är skriven i runskrift.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Blodfot
2013-08-29 09:41
#6

gud vad duktig du är!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Annons:
Odd
2013-08-29 18:19
#7

#6 Tack, glad att du gillar dem =D

Hade hoppats att få se lite fler skisser här på hemsidan, teckning.ifokus är ju mest pennor/digitalt så det hade varit roligt att se lite målade skisser. Men det verkar vara rättså dött här inne 😕

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

ChemicalTV
2013-08-30 20:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vilka snygga skuggor du gör! 
Jag kan ju ladda upp något litet ;)  Brukar lägga upp en samling skisser på min blogg i början på varje år för att sammanfatta det gånga året x) här kommer en liten samling från 11-12 ;)  får ta och skanna en hel "oredigerad" sida också :) brukar typ oftast bara bli huvuden av någon konstig anledning!

Odd
2013-08-30 21:07
#9

#8 Gu' va vacker du har fått kvinnan till vänster att bli, älskar sättet du har ritat håret på, och hennes ansikte ser så lugnt ut.

Hoppas du hittar tid till att lägga upp fler skisser, du har en sån fri känsla i dina linjer som jag gärna skulle vilja lära mej mer av 😃

Och tack för komplimangen!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

ChemicalTV
2013-09-02 23:01
#10

Meh! Du bara gav världens bästa kommentar och jag bara"… fina skuggor. " xD tack så mycket :)men du har verkligen värsta skolboks exemplet när du skuggar! Riktigt snyggt och stilrent. Inga onödiga sträck och linjer :) Älskar också Bauer! Fick äntligen se utställningen som Jönköpings museum har med hans skisser nu i somras :D ska definitivt ladda upp mer skisser senare.

Odd
2013-09-03 00:47
#11

#10 Haha ibland är de korta komplimangerna de bästa, jag blev i alla fall jätteglad över den =D

Önskar att jag kunde rita "ledigt" med onödiga streck och linjer, men jag kan inte få in dem på ett snyggt sätt, så sitter bara och blir frustrerad istället 😂Det är därför jag gillar din teknik, den ser så avslappnad ut.

Alltid roligt att se fler skisser 😃 Behöver titta på något för att få inspirationen tillbaka, är helt uttömd, och jag har fortfarande det där satans porträttet som jag knappt har börjat på att göra klart 🤦‍♂️ Det sitter brevid skrivbordet och hånar mej!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

LinDajSon
2013-09-03 23:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Såhär börjar jag i stort sett alltid när jag funderar över motiv och layout. Funkar det inte på det här stadiet kommer det inte att fungera som en färdig bild så därför går det snabbt snabbt snabbt i början, inga detaljer. :)

Odd
2013-09-04 01:50
#13

#12 Riktigt snygg, både konceptet och tekniken! Älskar alla små detaljer du har fått med, medvetet eller omedvetet, som t.ex det vita på varelsens mage och känslan i strecken på trädstammen 😃

Det är såna saker jag önskar att jag kunde göra, men det slutar alltid upp med att jag sitter och pillar alldeles för mycket på skissen x.x Måste nog lära mej att se helheten i mina egna bilder istället för att fokusera på detaljerna.

Väldigt informativt, tack för att du la upp den! Hade varit roligt att se mer om du känner för det =D

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Odd
2013-10-14 03:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Fortfarande ingen inspiration till att rita det jag vill, men jag har i alla fall lyckats krysta fram några skisser här och där.

Räven gjorde jag för några månader sen, men tyckte att den blev fin så ville visa den ändå 😃

Så här ser nästan alla mina sidor ut i mina skissblock, kladda är roligt!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2013-10-14 03:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Men den här sidan ska jag nog behålla ren med bara en bild på.

Försöker lära mig att rita mer avslappnat och inte fokusera så mycket på detaljerna, mer på former och kontrast.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2013-10-14 03:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hittade även några gamla digitala skisser.

Ser ut som om jag och solen inte riktigt kunde komma överens 😂

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

gryningen
2013-10-14 10:43
#17

Vad fina skisser du gjort.🙂

Skisserna eller slarvritandet som jag kallar mina😃,blir ibland oftast bättre än vad man har tänkt sig.

Odd
2013-10-14 13:47
#18

#17 Tack!

Ja, det är lite svårt att släppa alla detaljerna ibland 😂

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2013-11-10 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Det är så tomt här på konstnärer.ifokus! 😕

Lite fler skisser iaf, referensbilder från Cahira och http://www.flickr.com/photos/msfelicious/

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Lorita
2013-11-11 10:48
#20

Jag har ögoninflammation så synen är inte riktigt med som den ska, jag bara hoppas bli frisk från förkylningar så jag kan bli mer aktiv 🙂

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Odd
2013-11-11 17:00
#21

#20 Aj, vad tråkigt att höra 😕

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

ChemicalTV
2013-11-15 22:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag har inte skissat på riktigt på länge, men jag har hållt på med ett litet eget projekt med att rita kartor och heraldiska vapen till de olika distrikten i kartan :) Jag försöker göra dem så riktiga och regelrätta som möjligt, men ändå med min egen touch. Här försökte jag bara testa om färgerna gick ihop. Jag har hört att man inte får blanda vissa färger på vapensköldar men , Aaaagh!, Jag ville ju ha dehär färgerna, dessutom har de blandat vissa färger som jag hört att man inte får blanda i våra landskapsvapen. Om någon har koll på hur det ligger till får de gärna skicka pm till mig eller något x)

Gur4m1
2013-11-19 00:34
#23

#22  spontant tänker jag att heraldik är annat än andskapsvalen (efterosm heraldisk handlar om släktvapen?) och där finns en del regler- men inte hört om förbjud om vissa färgkombinationer- snarare restriktioner om antal färger och att vissa färger inte är passande /ka avra rena färger. Så t.ex råsa  och cerice och limegrön är kanske opassande färger? Sen är det öppna eller slutna riddarhjälmar beroende på hur adlig ett släktvapen är osv. Finns massor om det där på nätet, men är som sagt skillnad på länsvapen/landskap osv och släktvapen (reglerna kring och utseende). Man kan faktiskt skaffa ett släktvapen i nutid också, finns kosntnärer som ritar sådant som uppdrag. Jättespännande tycker jag. Kul projekt du gör! :D

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[BatsBalloon]
2013-11-19 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Hej på er, jag blir jätteglad när jag ser era kolteckningar, skisser, och kommentarer.Jag är 63 år, och lär mig själv att måla, älskar lukten av balsamterpentin och linolja, men det är inte så nyttigt. Verkar som jag har hittat hem ( åtminstonde en bit på väg.) Odd dina älgar är häftiga. Och även andras skisser, kolteckningar är fina. Jag ska gå på kroki målning. Har inte varit på det tidigare, så jag vet inte riktigt hur det går till. Har hört att man måste skissa relativt snabbt då modellen ändrar posé ofta, men det ska tydligen vara lärorikt och utvecklande för oss som ska tolka modellen. Ha det så gott, nu är det dags för Matchen, Sverige - Portugal.  

Laddar upp några kolskisser och hoppas ni gillar dom :)

Ha det så gott :)

BatsBalloon

[BatsBalloon]
2013-11-19 20:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Kolskiss, ( läpparna pastellkrita)

BatsBalloon

[BatsBalloon]
2013-11-19 20:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Kolskiss

BatsBalloon

Choklad
2013-11-27 11:10
#27

Vilken härlig tråd, vad duktiga ni är allihopa. 🙂🏆

U R us

Annons:
Urhasten
2013-12-02 12:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Var digitalt också accepterat? För i så fall kommer en skiss/sketch upp här från mig också hoho! :D

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Odd
2013-12-02 12:51
#29

#28 Självklart! 

Riktigt härliga skisser, älskar uttrycket du har fångat hos hästen i det övre vänstra hörnet! 😃

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Urhasten
2013-12-02 12:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

#29 Vad härligt! Då slänger jag upp lite mer :D

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Choklad
2013-12-04 11:00
#31

mycket fina, hur bär du dig åt att göra detta digitalt ? skulle jag aldrig klara

U R us

Urhasten
2013-12-05 11:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#31 Jag har faktiskt ingen aning. Det är oerhört lätt att ta sig an en ritplatta om man har vana, rutin och kunskap kring sitt tecknande i allmänhet! :)

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Choklad
2013-12-05 13:42
#33

# 32

Jag har aldrig provat ritplatta, men nu blev jag sugen.

U R us

[lillalollo]
2014-01-04 23:15
#34

Batsballoon. SÅ underbara tavlor älskar dom.

Annons:
Gur4m1
2014-01-06 09:09
#35

Lite OT men angående ritplatta (underbara hästar, du har verkligen fångat in liv i bilderna). Ritplatta är lite bökigare att släpa med sig ut för att skissa av saker, rent så. Jag brukar skissa på papper, sedan skanna in och bearbeta i datorn med ritplatta, eller skissa av skissen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: