Annons:
Etikettinspiration-och-förlagor
Läst 5427 ggr
Jellyfish
2013-07-05 01:42

Hur väljer ni motiv?

Hur väljer ni vad ni ska måla härnäst? Är det vad ni känner för för stunden, ex. om ni ser en fin bild på internet eller bara blir inspirerade.

Eller är ni lite mer målinriktade, och håller er till projekt, eller kanske försöker hitta säljbara motiv?

Själv så varierar det. Målar mycket hästar och illustrationer, men varierar alltid vinklar och scenen. Avskyr känslan man får när man målat samma grej innan, att veta vart linjerna ska ligga, vilka nyanser som ska användas o.s.v. Samtidigt som jag hela tiden gör studier för att kunna kartlägga anatomi och scener för att kunna utöka mitt tankes-bibliotek. 

Jag startar många projekt, och tänker ofta på vad jag har nytta av att måla. Ex. vad jag kan lära mig mycket av, eller vad som är ett bra typ exempel för senare marknadsföring, alltså att stoppa i portfolion. Men det allra mesta jag gör består av skisser. Jag kör verkligen på isbergsmetoden :P 

Sen finns det ju alltid uttrycksbiderna, som jag gör ofta för att avreagera mig eller ta avstånd från enformighet. Här är det abstrakt blandat med vad jag tycker verkar snyggt eller passande för vad jag försöker få fram. För det mesta försöker jag inte få fram ex "sorg" "lycka" eller så, utan mer upplevelser, sinnesstämningar och ibland också abstrakta känslor.

Om jag får tid över snart så är jag också sugen på att göra en 'satsning' och starta ett projekt med shabby chick inspirerade inredningsdetaljer, men är paranoid och tänker inte avslöja några detaljer. Förutom att de kommer vara fulla av awesomeness >D

Annons:
Lorita
2013-07-05 07:13
#1

Jag bara börjar och sen får bilden växa fram själv.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




creativitet
2013-07-06 14:50
#2

Jag målar oftast inre bilder. Börjar med att bygga upp struktur på en duk "härs och tvärs" med pasta. Sen lägger jag en mörk grund, lite flammigt. När allt har torkat börjar jobbet med att hitta motivet :-)

Jag vänder och vrider duken och söker, ungefär på samma sätt som när man ligger på gräsmattan och söker motiv i sommarmoln :-)

Tillslut hittar jag alltid min idé i reliefen och den flammiga grundfärgen och skissar grovt upp den med kol. Så är det sen dags att börja måla och bygga på det motiv som jag funnit. Intressant och frigörande :-)

"Livet i mitt huvud är långt mer intressant än livet utanför"

Blodfot
2013-07-06 22:07
#3

jag brukar titat på tavlan där saken ska hamna och tänker på vad jag tycker denna tavla passar till, vet  låter konstigt men så är det för mig!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[luneri]
2013-07-13 23:40
#4

Jag går oftast på känsla och vad jag känner att jag vill måla/skissa. Sedan blir det ett antal skisser som antingen ska färgläggas eller arbetas vidare på där iden inte är utvecklad helt. När det gäller färgläggning beror det oftast på att jag väljer de skisserna jag vill färglägga, eller de som fått vänta länge. Viktigt för mig är att utvecklas, och jag vill inte stå och stampa på samma ställe hela tiden. För varje bild vill jag gärna lära mig nytt vad gäller färgläggning, anatomi, upplägget av bilden, men det som är viktigt är att jag gör det som känns bäst för mig, och som passar min stil, och utveckla den. 

#0 Jag tycker bara att du ska berätta om dina ideér när du känner dig redo att berätta, eller överraska oss sedan när allt är igång. Lycka till med projektet! 🙂

The Fame
2014-07-25 15:03
#5

Det beror lite på vad jag vill teckna (säger teckna nu eftersom jag ganska sällan målar). Vill jag göra en bild av folk som typ… gör något, så brukar jag förbereda lite innan jag börjar på själva bilden, t.ex ta referensfoton på mig själv med olika poser och se vilken som passar bäst till känslan jag vill förmedla,  skissa på ett 'dåligt' papper med olika bakgrunder som kanske eller kanske inte passar etc. När jag har bestämt hur många människor/djur som ska vara med, vilka poser som passar bäst, vilka material som ska användas, om det ska vara färg eller gråskala och vilken bakgrund jag vill ha så gör jag en till skiss och sen sätter jag mig vid mitt asfina och jätteunderbara ljusbord som jag inte kan sluta skryta om och så börjar jag teckna.

 Däremot om jag vill rita miljöer (tycker om att rita tex bostadsområden eller tom städer) så gör jag inget alls innan och försöker knappt ens tänka på vad jag vill göra för typ av bild utan jag börjar på en detalj och sen ser jag vad det blir. Nu håller jag till exempel på med ett husvagnsområde (heter det så?) som kom  ur att jag ville testa att göra ett nytt sorts balkongräcke. x)

brandys_blogg_se
2014-08-06 00:40
#6

Målar det jag känner för. Ibland kan det vara nån kändis och då letar jag upp bilder på honom/henne, ibland ser jag en bild och bara känner att just den vill jag måla/rita men ibland så blir det på frihand och jag bara gör det jag känner för

Annons:
Upp till toppen
Annons: