Annons:
Etikettutställningar
Läst 8867 ggr
annaniklasson
1/28/13, 9:00 PM

Vernissage

Hej alla!

Jag ska ha min första alldeles egna utställning i februari i Trollhättan.

23:e är det vernissage, men… jag har aldrig varit på en vernissage så jag är inte helt och hållet hundra på hur det borde gå till. Ni som har erfarenhet kan väl berätta hur ni gjort på era, eller de vernissage ni varit på?

Min utställning kommer bli lite av ett mischmasch där fotorealism möter surrealism, traditionellt dekorationsmåleri möter mer "konst"-aktiga bilder.

Dryck + tilltugg har jag koll på. Och en "gästtavla" där gästerna kan skriva/rita som i en gästbok vore kul. Men vad är det egentligen som gör det till en vernissage? Tal? Musik? Ge mig gärna tips :D

http://annaniklasson.com kan man kika på mina skapelser.

Annons:
[luneri]
2/5/13, 5:06 PM
#1

Åh vad skoj! Och jag lnskar dig lycka tillGlad

Jag har tyvärr inga tips att ge då jag själv aldrig haft vernissage, men är intressant att höra vad andra här har för tips.

annaniklasson
2/7/13, 11:46 PM
#2

Tack så mycket!
Det verkar tomt på folk med tips tyvärr! Men om det är nån som vet var man hittar såna här små röda klisterlappar som man markerar tavlor som är sålda med, så kan ni väl säga till. Vore gött att hitta färdiga. :)

ChemicalTV
2/8/13, 2:27 AM
#3

Jag brukar se sånna där röda små klisterlappar på Bokia (iofs är min närmaste bokia även en pappershandel med mycket bredare sortiment än vad kanske andra bokia's har, men jag tror att sånt ska finnas i de flesta av deras affärer). kanske det finns på gallerix också? och jag skulle inte bli förvånad om det fanns just sånna klisterlappar i någon välsorterad konstnärs materials butik ;)

När det kommer till vernissage så har jag bara varit med och hållt i en, typ, och det var den vi höll i klassen(alltså inte så himla proffsigt då) så jag har inte så mycket tips att ge för det. det kom inte så mkt folk, men det var ganska roligt iaf! jag tycker musik låter bra, lite sådär i bakgrunden så det inte tar över och ett tal går säkert bra att ha om du känner för det!

tänk på att sätta upp konstverken så att de hänger ihop med form och färg. En lista på vad konstverken heter och vad de är gjorda av kan vara bra, tryck upp i extra upplagor och glöm inte att märka med "utställningens ex" om du inte vill bli av med listorna! visitkort eller en kontaktlista att ha framme är också bra för… kontakter ;) var beredd på att svara på frågor och lyssna på andras tolkningar av dina bilder. och se till att tilltugget och drycken inte tar slut och att du serverar något som inte smakar dåligt/gammalt (hände på våran vernissage x) ). det sista är mkt viktigt ;)

annaniklasson
2/9/13, 12:43 PM
#4

Tack så mycket för dina tips!! Det här med listorna var smart, att trycka upp ett gäng ex. Nu börjar jag bli lite nervös! ;)

sisela
2/11/13, 2:59 AM
#5

hej, vad kul att du ska ha en egen vernissage. Bra tips i #3 tycker jag. 

Jag kan tillägga att jag tycker att du ska engagera en eller två vänner att hålla koll på snacks/dryck och annan "markservice" så du kan fokusera på att gå rundt och mingla. 

Lite vaser kan vara bra att ha också, ifall många kommer med blommor. 

Det är fint att ha ett litet tal eller bara hälsa välkommen. Du kan ev berätta om temat för utställningen eller något som inspirerat dig. Annars kan du få någon från stället du utställer att hälsa välkommen. Om det nu finns nån sån person.

Lycka till!

ps. Vilka superfina grejer du gör!

annaniklasson
2/13/13, 10:55 PM
#6

#5 Tack för tipsen och berömmet ;)

Ja det verkar smart att ha nån kompis som håller i dryck osv. Jag har ingen aning om hur många som kommer så det är väl lika bra att ta i ordentligt i mängd.. Just nu är allt jättestressigt (och kul!!!) med  färdigställning plus skolarbete, och på något sätt ska jag lyckas ta med mig alla tavlorna på tåget på söndag. Men som tur är ska utställningen hänga en vecka innan vernissagen så då kan jag koncentrera mig på att få ihop allt nu och tänka på vernissagen när allt väl är riggat.

Fick lite prestationsångest när lokaltidningen gjorde värsta reportaget så nu har jag färdigställt massa gamla grejer som en tok de senaste dagarna så att det också kan vara med.

Hämtade ut mina allra första professionellt inramade tavlor idag! Fem tavlor med öl- och whiskymotiv med målat ekträ. Ramarna skulle såklart vara i riktigt ekträ men när jag fick dem så var de mycket ljusare än träet i målningarna..Så, fram med slipklossen, maskeringstejpa och sedan betsa alla ramar till exakt rätt nyans utan att få någon färg på glaset. Haha, perfektionistens kvällsprojekt.

Hittade förresten röda klisterlappar på Akademibokhanden!

Har ni något tips på tilltugg? Jag tänker ganska enkelt…

Annons:
[luneri]
2/14/13, 9:02 PM
#7

Vad spännande det kommer bli! Ska bli roligt att höra hur det går sedan :) 

Kanske salta pinnar, och typ hårda karameller med papper på hade kanske fungerat som snacks?

[nadvard]
2/15/13, 8:19 AM
#8

marshmallows på pinne doppade i choklad.
Bilder här

Lätt!! Snyggt och gott

Lorita
2/16/13, 7:24 AM
#9

#8 tyvärr funkar inte din länk men jag goolade efter bilder LÄNK

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[luneri]
2/16/13, 9:25 AM
#10

Det låter både gott och snyggt!

annaniklasson
2/16/13, 11:46 AM
#11

Åh ja, marshmallowsen var jättefina! Dock glömde jag skriva att det ska helst vara vegetariskt och det är gelatin i marshmallows, men man skulle kanske kunna göra samma grej med någon annan form av godis.

De här tycker jag är så söta!! Det vita är någon form av ost.

annaniklasson
2/17/13, 11:14 PM
#12

Ojojoj, nu är alla målningar och tavlingar upphängda! Fick hjälp av min formidable far med att mäta tejpa, spika, ändra, kolla om det sitter rakt, etc. 

Imorgon ska jag bara lägga till listor på verk + visitkort och en burk tuschpennor till gästtavlan och sedan öppnar det.
Puh.

annaniklasson
2/20/13, 8:53 PM
#13

Fick tre tavlor tingade första dagen på utställningen - är nu i fullständig panik över hur man egentligen säljer något. har ju ett precis nystartat företag och sitter med en fakturamall och svär över att jag fattar exakt noll… hej skatteverket bjuder ni på lugnande medel?

Annons:
[luneri]
2/23/13, 4:54 PM
#14

Vad roligt och grattis! 😃

Jag är säker på att det kommer lösa sig, även om det kan verka helt rörigt just i denna stund.

[nadvard]
2/23/13, 6:35 PM
#15

Vad roligt att det går bra för dig!🙂
Grattis!!

annaniklasson
2/23/13, 8:42 PM
#16

Nu har alla gästerna precis gått hem! 

Vi hade ordnat med salta pinnar och godis och cider! Jag var där vid tre och började ställa i ordning och redan då droppade det in ett par stycken besökare. Klockan fyra när det började kom det massor med folk, släkt och kompisar och okändisar. Har ingen aning om hur många det kan ha varit men jag hade i alla fall fullt upp att hälsa på folk ett bra tag och det var definitivt mer än jag förväntade mig.. 

Fick sålt sju stycken tavlor, och så var det tre som var tingade sedan innan! Avslutade med lite släkt och paj hemma hos morsfarsan.

Allt jag oroade mig för innan hade jag absolut inte tid att tänka på när väl folket var där. Jättejätteroligt och nu är jag helt slut. haha

[luneri]
2/23/13, 11:35 PM
#17

Det låter som en lyckad vernissage :) Vad roligt med så mycket besökare, och det måste ha varit en skön känsla att ha sin egen vernissage och att välkomna alla besökare dit.  

Jag har aldrig själv haft utställningar och kan inte tänka mig hur mycket arbete som ligger bakom, och därför är det så roligt att ta del av vad du skriver och andra som skriver här som har utställningar, och det är jätteroligt att ni delar med er av era tankar och erfarenheter.

[Sara FE]
2/24/13, 4:09 PM
#18

Grattis, vad roligt att det blev så lyckat! :)

Upp till toppen
Annons: