Annons:
Etikettbestämmelser-och-juridiska-frågor
Läst 3899 ggr
MMEB
1/10/13, 12:24 PM

Stulen bild?

Hejsan!

Om man googlar på t.ex. tiger och hittar en snygg bild för att måla av. Får man sälja den sen då? Med tanke på att man inte äger upphovsrätten?

Jag ska ha en utställning i framtiden och skulle då gärna måla tavlor av kändisar och annat som jag omöjligt kan fota själv.

Någon som har koll på läget?

Annons:
Ketang
1/10/13, 12:51 PM
#1

Du får inte måla av en bild du inte själv äger och sen publicera.

annaniklasson
1/10/13, 9:48 PM
#2

Däremot är det väl okej om man ändrar en del på bilden så att man har satt sin egen prägel på den?

Ketang
1/10/13, 10:22 PM
#3

Nej det får man inte. Mer går att läsa här.

annaniklasson
1/10/13, 11:00 PM
#4

"Att skyddet är snävt betyder att det inte behövs så stora skillnader för att två bilder som avbildar samma motiv skall anses vara två helt fristående verk".

Även om det står att en bearbetning inte får publiceras, tolkar jag det som att om man ändrar tillräckligt mycket från originalet så är det okej, eller har jag helt fel här?

Om jag tar en bild, säg ett färgfoto på Madonna som en fotograf tagit, och så målar jag av bilden men jag sätter på madonna hatt och gummistövlar och dessutom gör jag hela bilden i gröna toner.. Har jag ändrat tillräckligt mycket då?

Malinolsn
1/10/13, 11:32 PM
#5

Någon typ av undantag bör ju finnas.. Tar Madonna som exempel igen ;) Någon fotograferar en porträttbild av henne, rakt framifrån. 
Sen vill någon MÅLA ett porträtt av henne, framifrån. Då lär dom ju bli lika ändå?
Eller exempelvis fotografera och måla en zebra, dom lär ju också vara snarlika.. 
Ska man inte "våga" måla något på fri hand, just för att det kanske finns en bild som någon har tagit där objektet står i samma position? 
Känns lite omöjligt :|

Gah, trött och dålig på att förklara, men förstår ni hur jag menar? :)

Lorita
1/11/13, 7:09 AM
#6

#4 kan man på något set se att man har målat av en bild, alltså härleda målningen till fotot, då har man "stulit" bilden.

Att bara ändra färg och lägga till, hatt och stövlar det är för lite ändrat. Till och med om du gör bilden kubistisk och man kan se från vilket foto bilden kommer är stöld.

#5 målar du av något utan foto som underlag då kommer inte din bild att bli snarlik något foto, just för att en kamera fövränger en bild på ett sätt som inte en avmåling gör.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Ketang
1/11/13, 7:47 AM
#7

Om du hittat en bild du tycker om kan du ju ta delar av det och måla av. Ta en annan bild av madonna och måla av hennes ansiktsuttryck från den tex. Men som någon skrev, går det att se att den är avmålad (om du lägger foto jämte målning) så är det stöld.

MMEB
1/11/13, 1:31 PM
#8

Tack för era svar. Så svårt det här är. Men som #5 sa, Madonna ser ju lika dan ut framifrån vare sig man själv tagit bilden eller någon annan. Men får ta och pussla ihop olika bilder om jag lyckas få det bra.

Jag har annonserat efter lokala fotografer och många har hört av sig att jag får ta deras bilder gratis. På utställningen kommer det stå att de är fotografen bakom bilden så det blir win-win :)

Gur4m1
3/31/13, 12:32 AM
#9

Hur gjorde Andy Warhol eller han ansågs stjäla och sket i det? :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Pelle Långlös
3/31/13, 4:26 PM
#10

#9 Åh det namnet känner jag igen men jag kommer inte ihåg vart.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Pelle Långlös
3/31/13, 7:45 PM
#12

Ja nu vet jag var jag sett han. Hans död var med i ett kriminalprogram.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

pellepiano
4/5/13, 10:19 AM
#13

Warhol tog bilden på Marilyn från en filmaffisch, men blev aldrig anmäld. kanske filmbolaget såg det hela som god reklam.

Han som gjorde den fina grafiken av Obamas porträtt http://www.blogtap.net/wp-content/uploads/2010/02/obama-yes-we-can.jpg  blev dock anmäld och riskerar stora bötesbelopp, då den bilden inte var hans egen. 

Finns mer att läsa i denna artikel

Annons:
Gur4m1
4/5/13, 1:46 PM
#14

Anmälde fotografen honom? Eller Obama? MEn ja, Andy warhol använd ju även andras design ioed att han fotade konserver och liknande. Ngon har ju formgivit dem, målat konservernas ettiketter etc. Det där har jag funderat mycket runt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[LemonLime_]
4/6/13, 12:31 PM
#15

#13 Det var ett tag sen Andy W var aktiv så det var nog inte lika aktuellt med stölder/upphovsrätt då.

Vet hur reglerna är i USA men inte säker för andra delar av världen.

Om någon använder någons annans verk/karaktärer/upphovsmaterial är det ägarens skyldighet att anmäla den personen för annars riskerar ägaren att förlora sina rättigheter till sitt eget verk.

Om det är fanart kan det gå bra att kring gå det om man tydligt visar att ens verk inte är för vinst o att alla orginal rättigheter tillhör det och det företaget etc. Allt blir ju mer problematiskt om det görs i vinst syfte, små slantar gör inte så mycket men om det rör sig om tusenlappar eller mer får man nog akta sig lite.

Ketang
4/6/13, 12:39 PM
#16

#15 Var har du hittat info om att ägaren skulle kunna förlora rättigheterna till sitt eget verk om man inte anmäler en stöld?? Det låter verkligen inte som det ligger någon sanning i det alls 🤔

[LemonLime_]
4/6/13, 1:20 PM
#17

#16

Gäller trademark.

"Trademark owners in the United States have a duty to “police” their trademarks. If they do not,they risk losing any rights they have to their trademarks."

http://www.venable.com/files/Publication/f9cb14ed-5ee1-43e7-9b98-231a7d64eb52/Presentation/PublicationAttachment/637a83c3-2c3c-4ab9-abd7-26a7a9fa1cc4/Fan_Art_-_Friend_or_Foe.pdf

De introducerar med Andy W som exempel i denna text

Lorita
4/6/13, 1:34 PM
#18

tack LemonLime_ och grattis till att bli medlem nummer 600 här 😃

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[LemonLime_]
4/6/13, 1:43 PM
#19

#18 Tack :3

lol jag som precis bestämmt mig att bytta konto/användarnamn xD Om jag byter namn böhöver det inte uppstå någon förvirring om jag vill posta något jag ritat eftersom jag använder mig av en annan alias i vanliga fall (den jag nu ska byta till)

Ketang
4/6/13, 1:43 PM
#20

#17 Okej! Det gäller inte i Sverige misstänker jag. Men lite märkligt är det ju för man kan ju inte hålla koll överallt. Om någon stjäl en bild av mig och använder i ex reklam utomlands är det ju inte säkert att jag någonsin får veta det. Men det är ju fortfarande min bild.

Annons:
[LemonLime_]
4/6/13, 2:05 PM
#21

#20 Japp, det är ett stort problem och det är faktiskt så att många tex kända verk på Deviantart/stora konstsidor trycks upp i andra länder men just dem trycken syns o säljs nog mest på gatorna i just det landet.

Har sett att en del ryska konstnärer har/haft agenter pga deras rättsystem antar jag eller för att skydda dem på ett eller annat sät på nätet. Tror dock de la upp nya censur lagar där för nått år sen så var nog en del som föll i riskzonen att försvinna helt om de ritade sånt som stred mot censuren.

Problematiskt men så är det, specielt på nätet där det alltid finns sätt att kring gå lagar och censur. Tycker dock personligen att alla dessa rätt-grejer gått till överdrift.

EbbaTYK
4/9/13, 9:20 PM
#22

En svensk konstnärer målade ett porträtt av Christer Petterson. Det fanns inga tvivel kring att han använt sig av ett foto tagen av en relativt erkänd journalistfotograf. Fotografen anmälde konstnärer för plagiat. Konstnären friades senare.

Upp till toppen
Annons: